Ny norsk ww2 krigsfilm

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem

Ny norsk ww2 krigsfilm

Inlägg av Magnum12 » 14 februari 2012, 08:16

Hej!
Bifogar en länk till en ny "krigsfilm" (mars 2012) från dagarna i april 1940 i Norge.
/Magnum
http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7904229

PS. Ett intressant norsk forum om kriget i Norge och som jag "måste" rekommendera är:
http://www.festningsverk.no

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Re: Ny norsk ww2 krigsfilm

Inlägg av frodeh » 15 februari 2012, 17:00

Veldig interessant. Jeg er ikke alltid like imponert over norske filmer om den andre verdenskrig må jeg si, men denne tror jeg at jeg vil få med meg når den har premiere.

Forøvrig fant jeg ascii-fil med en artikkel i en lokalavis (tidning) om hendelsen. Det kan bli interessant å se hvor tett filmen legger handlingen til virkelighet:

Gudbrandsdølen Dagningen (Publisert: 21 08 2004)

TILBAKE TIL KAMPSTEDET ETTER 64 ÅR.
Tysk-britisk møte på Grotli.
27. april 1940 kjempet et tysk og et engelsk fly på liv og død i traktene ved Grotli.
Flyene havarerte, men flygerne overlevde. Etter kampene overnattet fiendene i
samme hytte. Neste helg er den tyske kapteinen tilbake etter 64 år.

Øyvind Lamo og Are Bergheim står i spissen for gjenforeningen på Grotli neste helg.
Nå er de tilbake på tomta etter reinshytta der britene og tyskerne overnattet sammen
aprilnatta i 1940.

GROTLI: Heinkelflyger Horst Schopis fyller 92 år mens han er på Grotli. Den engelske
kapteinen R. T. Partridge døde for noen år siden, men var på Grotli i forbindelse med at
hans Skua ble hevet fra Breidalsvatnet i 1974. Hans sønn og datter kommer imidlertid
til arrangementet. Flere utenlandske og norske gjester kommer, blant dem
tungtvannssabotøren Joachim Rønneberg, som senere under krigen bodde i fjelltraktene
akkurat der det tyske og engelske flyet var i kamp.

Det spesielle ved flykampene på Grotli i 1940 var at de tyske og engelske soldatene som
hadde kjempet på liv og død, ble venner i løpet av natten i reinshytta. Begge flyene
havarerte vel 1.000 meter over havet, i et øde fjellområde, milevis til nærmeste vei.
De britiske mannskapene fikk inn en fulltreffer i venstre motor på det tyske flyet.
Haleskytteren Hans Hauck var død da flyet krasjlandet. Britene kom fram til en
reinshytte etter en flere timer lang marsj i djupsnøen. Senere på natta kom de tre
overlevende fra den tyske Heinkelen til den samme hytta. Tyskerne som var bevæpnet,
ble invitert inn og tilbudt det som var å finne i plankebua.

- Luftkampfgegner wurden Freunde, skrev Horst Schopis i sine memoarer.

Utpå morgensiden gikk engelskmennene videre mot det vinterstengte Grotli Hotel,
det tyske mannskapet kom etter noe senere. Det ble enighet om at den engelske kapteinen
og tyskeren Karl-Heinz Strunk skulle prøve å ta seg fram til folk.
Underveis møtte de en norsk skipatrulje. Tyskeren ble skutt i bataljen som oppsto.
Engelskmennene ble tatt tilbake til hjemlandet. De to tyskerne som hadde overlevd,
kaptein Schopis og mekaniker Josef Auchtor, ble ført over fjellet til Stryn. Senere ble de
sendt til England og videre til fangeleir i Canada, der de satt til i 1947. Den tyske
skytteren Hans Hauck fikk en minnestein, som fremdeles står i nærheten av hotellet på Grotli.
Strunk ble gravlagt på Skjåk kirkegård, senere overført til krigskirkegården i Trondheim.

- Jeg har hatt kontakt med den tyske flygeren Horst Schopis en tid. Han er veldig innstilt på
dette arrangementet, sier verten på Grotli, Are Bergheim. Planen er at Schopis skal fly inn med
helikopter akkurat den samme ruta som da han nødlandet ved Heilstuguvatnet i 1940.
Det ligger fortsatt en del flyrester i fjellsiden noen kilometer fra Strynsfjellsvegen,
men det aller meste er blitt borte gjennom årene.
Bergheim står for arrangementet sammen med Andrew G. Linsley fra Royal Navy
og Øyvind Lamo, som var sentral da det britiske flyet ble hevet i 1974.

AV KRISTIAN HOSAR

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem

Inlägg av Magnum12 » 16 februari 2012, 12:35

Hej!
Bifogar en länk till det tyska flygplanets vrakplats.
/Magnum
http://tihlde.org/~ktsorens/flyvrak/grotli.html

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 16 februari 2012, 14:04

Intressant tycker jag också.

Välkommen Magnum12.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 5 mars 2012, 21:08

Var precis reklam om filmen på tv. Filmen har premiär i Norge den 9 mars.
http://www.filmweb.no/trailere/?articleId=436794

/CvD

Skriv svar