joakimp23 skrev:Fanns inga frivilliga i ett SS förband 1945.
(...)
1945 är man antingen veteran i WSS förbandet eller tvånginkallad. 1945 har ljuset gått upp för de flesta tyaskar att ngt är väldigt snett med världsbilden att alla skall vara blonda och bära lederhosen.
Jag känner inte till Andreas K:s familj och deras anledningar till att eventuellt ha slagits för/i Waffen SS. Jag är dock ganska säker på att om man letar så hittar du säkert exempel på folk som gick med frivilligt även om det förmodligen inte var samma längd på köerna till rekryteringskontoren som det var runt 1941. Om vi kan enas om att det bland de veteraner du nämner fanns en stor del frivilliga (som då gått med tidigare i kriget förstås) så tror jag att vi båda kan vara "nöjda".
Men nu var det ju inte huruvida frivilliga gick med i SS eller inte som tråden handlade om från början utan om hur tyskarna och då särskilt Waffen SS skildrades i populärmedia. Jag säger inte att vi ska ställa oss upp och unisont hylla den tyske soldaten, absolut inte. Det finns uppenbara skäl till att man aldrig kan försvara den sak de slogs för. En viss respekt och "cred" måste man ge dem avseende det hårdnackade motståndet i försvaret av sitt eget land. Samtidigt kan man inte bortse från det faktum att de under de tidigare fem åren ödelagt och mördat runt om i Europa, Nordafrika och framförallt inne i Ryssland. Lite som "Bomber" Harris sa - "They have sowed the storm, now they shall reap the whirlwind" eller något sådant.
I alla de självupplevda berättelser från kriget, skrivna av primärt amerikaner, som jag har läst genom åren så syns en respekt för tyskarna som tydligen ska ha kämpat hårt in i det sista. Återkommande är att man verkar ha respekterat "den vanlige soldaten" (här avses Wehrmacht får man väl anta) medan SS oftast refereras till som fanatiska galningar. Här får man ta med aspekten om soldaternas bakgrund. De tyska soldaterna var präglade av ett samhälle som var marinerat i militär disciplin och plikten-framför-allt-tänket. Många amerikanska infanterister, för att ta ett exempel, var inkallade och hade väl egentligen ingen större önskan att dö där på andra sidan havet. Vad jag menar är att medan den tyske soldaten var soldat på heltid så att säga så var den typiske amerikanen där mer eller mindre emot sin vilja och väntade bara på att få återvända till det civila livet. Nu generaliserar jag men jag hoppas att min poäng går fram.
Den hemlängtande allierade soldaten tyckte illa om SS för att dessa framförallt kämpade hårt och inte verkade rädd för att offra sitt liv. Som exempel kan vi ju titta på hur kanadensare och britter uppfattade 12 SS Hitlerjugend i Frankrike. Det kan ju inte betraktas som konstigt att man snart kom att hata dessa ynglingar som kämpade i HJ när de gång efter annan åsamkade britter och kanadensare svidande nederlag utan att man kunde trycka dem tillbaka. Var det t ex inte i operation Epsom som HJ fullkomligt pulveriserade de allierades försök till framryckning i Caen-regionen utan att de själva kunde göra mycket åt att förhindra detta?
Om vi då återgår till skildringen kring kvaliteten på den tyske soldaten vid tidpunkten för Ardenner-offensiven. Det är som du joakimp 23 skriver att om vi jämför kvaliteten på ett tyskt förband 1945 och motsvarande förband 1941 så är skillnaden förmodligen stor. 1944-45 var urvalet av folk till krigsmakten betydligt sämre än vad det varit tidigare. En helt naturlig följd av krigets längd och omfattning. De förband som hade varit i strid under några år måste väl ändå sägas ha haft en mycket god och hög kvalitet (bortsett från brister i materiel och numerär förstås)? Erfarenhet är en av de bästa egenskaperna hos vilken soldat som helst.
Problemet för tyskarna var ju som bekant att man hade alldeles för få av denna kategori soldater kvar att tillgå. Luckorna fick fyllas med "bottenskrapet" och en kedja är som sagt aldrig starkare än den svagaste länken. Även om erfarna och kompetenta förband, som många av SS-förbanden var, gjorde misstag av den typen som artikelförfattaren beskriver så tycker inte jag att det ger en rättvisande bild av en motståndare som fruktades och hatades av alla motståndare man stred emot. Jag menar att om de nu var så inkompetenta, klantiga och korkade - hur kunde de då orsaka fienden sådant besvär?