En gång hörde jag, i ett inslag från ett program om antikviteter, om en kvinna som ska ha varit unik i Sverige på 1700-talet. Antikexperten talade om en kvinna som hade fått ett specialtillstånd att vara medlem i ett skrå som annars endast accepterade manliga medlemmar. Han sade att denna kvinna var unik i sin position i Sverige, att alla svenska antikvitetsexperter kände till att hon var unik inom sitt område, och att om ett föremål ur det ämnesområdet och från denna tidsperiod var gjord av en kvinna i Sverige, så måste det vara av henne.
Jag beklagar verkligen att jag inte minns vilket hantverksområde detta gällde, men det är först nu jag drar mig till minnes detta. Hon ska i alla fall ha levt på 1700-talet. Jag har en känsla av att hon var smed, men jag kan inte svära på det. Jag antar att en kvinnlig medlem i smedernas skrå måste ha varit ovanligt i Sverige på 1700-talet - jag känner bara till en från England: Hester Bateman.
Om hon verkligen var så unik och välkänd av antikvitetsintresserade inom sitt område som denna antikvitetsexpert påstod, så kanske det ringer en klocka hos någon av er här? Jag hoppas det.
Tack på förhand.
Efterlysning av unik svensk skråkvinna och hantverkare.
Re: Efterlysning av unik svensk skråkvinna och hantverkare.
Det kan inte ha varit Hilda Petrini? Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hilda_Petrini
Hon var Sveriges första kvinnliga hantverksmästare. Men hon var från 1800-talet, inte 1700-talet, och även om hon var den första var hon inte ett undantag länge eftersom hon hade elever av båda könen.
Hon var Sveriges första kvinnliga hantverksmästare. Men hon var från 1800-talet, inte 1700-talet, och även om hon var den första var hon inte ett undantag länge eftersom hon hade elever av båda könen.