Jag kan vifta bort det och tror du är dålig på matematik. Det du visar är tredje klassens ekvation, men beräkningen kräver en andragradsekvation, och fler parametrar än du anger, varför vi får flytta vår matematik upp på gymnasienivå.mythcracker skrev:En enkel fråga till alla som börjat dränka tråden med sina skratt och rent skitsnack -- om en raketskugga (raketen är 100 meter lång säger vi) förflyttar sig hela 2 hela sina längder på 2 sekunder -- vilken slutsats kan man dra av det? Kan man anta att raketen har flyttat sig omkring 200 meter? Och vad kan det ge för en hastighet om man räknar utifrån de här förutsättningarna? Är inte det rimliga svaret då 100 meter per sekund?
Innerst inne så tror jag att alla här förstår att detta inte kan viftas bort hur enkelt som helst, men hur motbevisar man en så enkel frågeställning? För så dumma tror jag ändå inte att skalmaniterna är -- det här är ju tredje klassens matematik, en ganska enkel ekvation.
Konstaterar ännu en gång -- INGEN här har lyckats motbevisa beräkningarna som visar på betydligt lägre hastigheter än de som NASA deklarerat.
/MC
Detta skall jag nu försöka bevisa.
Ponera att raketen flyger rakt mot solen. Skuggan blir då en rund ring av oviktig storlek (förvisso blir ringen mer oval om solen står i annat än zenit, mend et är inte viktigt för uträknignarna), men det intressanta är att den flyttar sig inte alls, oberoende av hur fort raketen flyger.
Ponera nu att raketen flyger nästan rakt mot solen. Låt oss säga mot solen -1 grad. Skuggan blir då något obetydligt avlång och rör sig förvisso i sidled, men det skall en nedrans massa meter iväg mot solen för att skuggan skall röra sig två raketlängder i sidled.
Om vi nu då vet att skuggan är 100 meter lång och raketen är x meter lång, kan vi räkna ut raketens vinkel mot skuggan. För skuggans längd blir ju den ena katetern på en triangel där raketen utgör hypotenusan (plus viss utbredning beroende på raketens avstånd till jorden). Skuggans förflyttning o sidled blir alltså endast kateterns längdförändring medan raketen flyger efter hypotenusan som ju, vilket vi lärde oss redan i mellanstadiet, är den längsta linjen på triangeln.
Men vi måste veta dessa två saker, för att kunna säga något om det hela: raketens längd och raketens vinkel. För att veta hur långt raketen har flugit för att ha flyttat sin skugga 200 meter i sidled måste vi veta dessa två saker. Och, som sagt, om raketen är på väg rakt mot solen behöver den flyga nedrans långt för att det du säger skall inträffa.
(Egentligen måste vi även ta med solens vinkel mot jorden när vi vill relatera skuggans längd till raketens dito eftersom ju skuggan, som bekant, varierar i längd om man antingen förflyttar jordens yta i förhållande mot solen (dvs. låter tiden gå, eller förändrar vinkeln på det skugkastande antingen i förhållande till solen (dvs vrider på't) eller mot jorden (dvs ändrar lutning på't) så fullt så enkel som du gör beräkningen, är den inte.)
Hur resonerar Popov runt detta? Jag är mycket osäker på om man kan räkna ut detta med linjär geometri så som du försöker.
Din beräkning är endast riktig om raketen flöge vinkelrätt mot solen och alltså inte närmade eller avlägsnade sig från densamma. I alla andra fall behövs en andragradsekvation för att räkna ut raketens förflyttning relativ skuggans förflyttning. Det är ju en förvånande liten chans att raketen skulle flyga vinkelrätt mot solen, så liten att den är obefintlig. Betänkades att raketen är på väg i det närmaste rakt upp skulle den bara lyckas med detta klockan 06.00 och 18.00 (vid ekvatorn, något andra klockslag gäller vid Kape Kennedy) och vid dessa tider är skuggorna ändå rätt dumma att mäta då de är skitlånga. Hur mycket är klockan när raketen åker iväg och vilken vinkel har den mot jorden och mot solen vid mätögonblivket? Solen är ju oftast uppe på himlen och det är ju dit raketen är på väg så jag vågar hävda att raketen inte flyger vinkelrätt mot solen och därför rör sig betydligt mycket mer framåt än skuggan rör sig i sidled.
Det enda vi vet av din uträkning är att om skuggan har flyttat sig två längder i sidled så har raketen flyttat sig två skugg-längder i sidled (sett från solen) men hur långt framåt raketen behöver åka för att komma två längder i sidled, ja det måste vi veta vinkel i förhållande till skuggan som raketen rör sig, för att räkna ut. Det kräver, som sagt, en andragradsekvation.
Rätta mig gärna om jag har fel.