Anfallsbredd i östra Norrbotten

I samarbete med SoldF
varjag
Saknad medlem †

Anfallsbredd i östra Norrbotten

Inlägg av varjag » 11 juli 2011, 11:40

Hoppsan - jag borde nog ställt frågan här - då det syns vara bättre fart i denna tråd.....
quote="varjag"]Läsvärd tråd i ett ämne om vilket jag intet vet. Men ville fråga - baserat på utbrott av Storkrig;

Förefaller ju som försvaret var byggt kring antagandet att sovjeterna;

1) hade skapat en korridor genom norra Finland till Torneälv

2) att sagda korridor a) skapats genom finsk kapitulation - eller b) finskt motstånd fortsätter norr & söder om den

I händelse av b) som jag ser troligast, då det var bråttom......undrar jag:

Det fanns - en landsväg från Salla-Kemijärvi-Rovaniemi-Tornio, cirka 300 km lång och i inte alltför bra skick.

Det fanns - en järnväg, den s.k. Salla-banan (byggd under tvång av finnarna som ett villkor för marsfreden 1940 :roll: )
- järnvägen anslöt på ryska sidan till Murmanskbanan vid Kandalaksa, men hade av finnarna demolerats mellan Salla och ryska gränsen ( :D ) och befann sig på den sovjetiska sidan i uruselt skick.

P.g.a. det klena ryska vägnätet - ser jag Kandalaksa som den logiska utgångspunkten för ett sovjetiskt företag mot norra Sverige

Hur stora styrkor kunde ryssen ha avdelat för att bryta in i Norrbotten?

Hur bred front - hade den ryska ''spetsen'' orkat med?

Varjag
[/quote]

MD 650 var vänlig nog att svara.....
Har svagt för mig att terrängen och vägnätet i Norrbotten medgav anfall med två divisioner i bredd.
En rysk division - omkring 10000 man? Med normalt bortfall för flankskydd och etappsvin - hur bred kunde då ''spetsen'' bli? 5...10 kilometer????

Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Försvaret av Milo ÖN i gränszonen

Inlägg av MD650 » 11 juli 2011, 12:15

varjag skrev: En rysk division - omkring 10000 man? Med normalt bortfall för flankskydd och etappsvin - hur bred kunde då ''spetsen'' bli? 5...10 kilometer????

Varjag
Du ska nog räkna antal ingående vägar samt kolla dess geografiska läge.
Styvt räknat torde ett regemente behövt upp till tre vägar av skiftande kvalité.
Beroende på mellanrummet på vägarna tror jag att man kunde nog räkna med mellan 30 till 50 km (uppskattat) för anfall in i östra Norrbotten.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 juli 2011, 16:15

En sovjetisk motoriserad skyttedivision hade en bredd på 10-25 km i Centraleuropa - för en division Nord vet jag inte.

http://www.fas.org/irp/doddir/army/fm100-2-1.pdf (5-1)

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 juli 2011, 17:36

Hans skrev:En sovjetisk motoriserad skyttedivision hade en bredd på 10-25 km i Centraleuropa - för en division Nord vet jag inte.
MVH

Hans
Då är 30-50 km inte helt osannolikt m.h.t. vägnätet.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Anfallsbredd i östra Norrbotten

Inlägg av MD650 » 12 juli 2011, 17:05

Varjags orignalinlägg som kopierats efter tråddelning. //MD650
MD650 skrev:
Hans skrev:En sovjetisk motoriserad skyttedivision hade en bredd på 10-25 km i Centraleuropa - för en division Nord vet jag inte.
MVH

Hans
Tack Hans och MD650. ''Spetsens'' bredd berodde väl helt på den 'finska korridorens'? (Under förutsättning att finskt motstånd fortfor - norr om den)
Det finska vägnätet till Torneälven, var lyckligtvis glesare än det svenska - man jag kan se ryska möjligheter med minst tre kolonner - förutom Torneåövergången.
Vid Karungi, Hedenäset och Övertorneå - varirån utmärkta vägar leder in i ''övernorrlands hjärta'' :roll:

Till det - räcker inte två divisioner!

Jag erinrar mig Mannerheims ord; på Näset visade sig ryssarna kunna framföra, underhålla och operera - med betydligt större styrkor - än vi hade kunnat föreställa oss.....

Over to U, Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 juli 2011, 17:09

varjag skrev:Det finska vägnätet till Torneälven, var lyckligtvis glesare än det svenska - man jag kan se ryska möjligheter med minst tre kolonner - förutom Torneåövergången.
Vid Karungi, Hedenäset och Övertorneå - varirån utmärkta vägar leder in i ''övernorrlands hjärta'' :roll:

Till det - räcker inte två divisioner!

Over to U, Varjag
Hur menar du?
Har som sagt svagt för mig att en division behöver rejält med vägar.
Förmodligen skulle fi ha ett antal div som stod på kö för att vid behov kunna göra tätbyte.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 12 juli 2011, 20:17

MD650 skrev: Har som sagt svagt för mig att en division behöver rejält med vägar.
Förmodligen skulle fi ha ett antal div som stod på kö för att vid behov kunna göra tätbyte.
De vägar vi pratar om är, innebär det någon form av minimistorlek rent fysiskt? T.ex. asfalterad tvåfilig eller liknande?

Bara att utföra någon sorts tätbyte i divisionsstorlek känns som det behövs rejält med bredd för att det skall vara fysiskt möjligt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 juli 2011, 20:57

Rickard skrev:
De vägar vi pratar om är, innebär det någon form av minimistorlek rent fysiskt? T.ex. asfalterad tvåfilig eller liknande?
Vägen bör ju medge dubbelriktat trafik. Sedan torde en normal grusväg t.ex. väg 356 slitas hårt , vilket kräver underhållsåtgärder.

FO67
Ny medlem

Inlägg av FO67 » 13 juli 2011, 00:26

Jo det här med vägar.. Räknat från Happis och norrut så har vi :
E4:an Haparanda-Kalix
Grusvägen Kukkola-Björkfors-Kalix,
Karungi-Lappträsk mot Björkfors alternativt 356 mot Morjärv (grus)
Hedenäset-Lappträsk
Grusväg Luppio-Grubbnäsudden
Övertorneå -Överkalix

Samt vintertid: (För bandfordon undrhållet får vissa problem...)
Kraftledning 400 kv Kukola-Björkfors
Samt 220 kv ledning Kukkola-Kalix

Är det här en bredd för två divisioner?
Ett regemente/ väg ?

/ FO67

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 13 juli 2011, 00:55

Normalgruppering var ju två regementen fram ett bak. men Division Nord hade ju lite egna tricks för sig. Mer bandgående underhåll och trupptransport som tar sig fram bra i teräng. Jag har för mig ett exempel där ett regemente gick längst vägen, varav en bataljon skydade röjnngstäten, en bataljon kringgång och tredje bakom röjningstäten beredd för omfattning av starkars försvar. Ett regemente tog "terängvägen" som kringångsförband med begränsad uthålllighet. det tredje regementet gick i kön av divisionen och avdela kompanier och bataljoner för hkp luftlandsättningar till stöd för de främre regementena. Om det här var en normalbild eller bara var ett sätt att visa ala typer av insatsmöjligheter för den divisionstypen låter jag vara osagt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 juli 2011, 07:53

Der Löwe skrev:Normalgruppering var ju två regementen fram ett bak. men Division Nord hade ju lite egna tricks för sig. Mer bandgående underhåll och trupptransport som tar sig fram bra i teräng. Jag har för mig ett exempel där ett regemente gick längst vägen, varav en bataljon skydade röjnngstäten, en bataljon kringgång och tredje bakom röjningstäten beredd för omfattning av starkars försvar. Ett regemente tog "terängvägen" som kringångsförband med begränsad uthålllighet. det tredje regementet gick i kön av divisionen och avdela kompanier och bataljoner för hkp luftlandsättningar till stöd för de främre regementena. Om det här var en normalbild eller bara var ett sätt att visa ala typer av insatsmöjligheter för den divisionstypen låter jag vara osagt.
Det låter rimligt och bekant.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 13 juli 2011, 09:46

Der Löwe skrev:det tredje regementet gick i kön av divisionen och avdela kompanier och bataljoner för hkp luftlandsättningar till stöd för de främre regementena.
Fanns det normalt helikopter tillgängligt för luftlandsättningar av detta slag? Skulle det i så fall kunnat göras "ad hoc" eller som en större planerad operation?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 13 juli 2011, 11:38

* Tactical operations are heliborne motor rifle troops, from second echelon units. A battalion in size, limited to 50 kilometers to seize mountain passes, choke points, river-crossings, or inserted as a blocking force during a pursuit. Armed personnel carriers (APCs) and heavy artillery cannot be moved with them, they must be relieved quickly (about 1 day) or face destruction.

http://www.globalsecurity.org/military/ ... 03/ch4.htm

Jag vet inte hur det var i norr men i centraleuropa fanns det helikopterskvadroner med 6 MI-24, 6 MI-8 och 6 MI-2 samt attackhelikopterregementen med 40 MI-24 och 20 MI-8. En motoriserad skyttedivision hade väl 6 Mi-8.

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 13 juli 2011, 11:49

Jag har för mig att en division kunde lyfta ett kompani med buren utrustning per dygn. Kompaniet hade då begränsad uthållighet max ett dygn. För större instser med bataljon krävdes tillförda resurser.

EDIT såg inlägget ovan, det kan ju stämma med det jag skrev. jag hittade en länk till en WP OOB för 1989.

http://www.scribd.com/doc/519141/Warsaw ... -June-1989

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 juli 2011, 12:10

MD650 skrev:
MVH

Hans
Jag föreställde mig att ''spetsen'' bleve smalare (än i Centraleuropa) - i Norrlands glesare vägnät?
av FO67 » tis jul 12, 2011 11:26 pm

Jo det här med vägar.. Räknat från Happis och norrut så har vi :
E4:an Haparanda-Kalix
Grusvägen Kukkola-Björkfors-Kalix,
Karungi-Lappträsk mot Björkfors alternativt 356 mot Morjärv (grus)
Hedenäset-Lappträsk
Grusväg Luppio-Grubbnäsudden
Övertorneå -Överkalix
Tack FO67 för den översikten....med den tyngre material sovjeterna kan antas ha satt in - röstar jag för de bästa vägarna - E 4:an, Hedenäset-Lappträsk och Övertorneå-Kalix, alltså de tre kolonner jag nämnde tidigare i tråden.

De stockningar i trafiken som nämnts - är väsentliga. Men med den sovjetiska ledningens relativa kyla mot förluster, är det orimligt gissa att E 4:an fått tre divisoner, övergången vid Hedenäset, två - och diversionen vid Övertorneå - en?

Alla - skall underhållas hela den långa vägen tillbaka till Kandalaksa.......

Hur hade det gått???

Varjag

Skriv svar