Eugenik/rashygien - ett fenomen i protestantiska länder?

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Re: Eugenik/rashygien - ett fenomen i protestantiska länder?

Inlägg av Niedzwiadek » 11 juni 2011, 17:54

LasseMaja skrev:Tyskland var ju också ett delvis katolskt land. Om jag inte minns fel så var ju Adolf och killarna ganska starka i det katolska Bayern till skillnad mot de protestatiska delarna i norra Tyskland. Det tyder väl kanske på att de katolska delarna av Tyskland åtminstone var lika benägna att stödja en rashygienpolitik som de protestantiska.
Stödet för nazisterna i det katolska Bayern har inget att göra katolska kyrkans inställning till Eugenik. Nazisterna hemlighöll T-4 aktionen just för att det var rädda för motståndet från både allmänhet och kyrka. Programmet lades ju t.o.m delvis ner p.g.a av ett brev från de katolska biskoparna som lästes upp i för alla katolska församlingar under 1941 där man fördomde dödandet som icke-kristet.

Nazistera räknade redan från första början med att motståndet från katolikerna skulle bli det svåraste med hela operationen. Det är oomtvistligt att det katolska kyrkans syn på livets okränkbarhet skiljer sig från den protestaniska och därmed bidrar till skillnaden mellan kyrkorna i synen på frågor som preventivmedel, abort, in vitro forskning, eugenik och eutanasi.

Nu menar jag inte att de protestantiska kyrkorna är för eugenik eller eutanasi men katolikerna kan nog hävdas vara mer kompromislösa på dessa punkter just beroende på synen av livets okränkbarhet.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 11 juni 2011, 18:01

Niedzwiadek skrev: Nu menar jag inte att de protestantiska kyrkorna är för eugenik eller eutanasi men katolikerna kan nog hävdas vara mer kompromislösa på dessa punkter just beroende på synen av livets okränkbarhet.
Men inte helt. I Italien tvångssteriliserades cirka 6000 personer mellan 1985 och 1997/98.
vita.it skrev:Anche in Italia, come nel resto d’Europa, sono state migliaia le operazioni di sterilizzazione forzata ai danni di disabili.

[...]

Oggi, invece, le clamorose dichiarazioni del professor Pinkus, che arriva a stimare in circa 6000 i casi di sterilizzazioni coattive praticate in Italia dal 1985 ad oggi.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 11 juni 2011, 19:27

Intressant, jag kände inte till de "sena" italienska steriliseringarna tidigare.Vet du om detta genomfördes tack vare någon form av blocköverskridande överenskommelse? Jag har svårt att se den italienska högern gå emot Vatikanen i en så pass viktig fråga. Fast å andra sidan så har konstigare saker hänt förr...

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 11 juni 2011, 19:44

Niedzwiadek skrev:Intressant, jag kände inte till de "sena" italienska steriliseringarna tidigare.Vet du om detta genomfördes tack vare någon form av blocköverskridande överenskommelse? Jag har svårt att se den italienska högern gå emot Vatikanen i en så pass viktig fråga. Fast å andra sidan så har konstigare saker hänt förr...
Chi ha deciso per questi individui? «Per quanto ne so, per la maggior parte dei casi decide la famiglia, preoccupata di evitare alla ragazza di procreare, in altri casi lo psichiatra responsabile dell’istituto in cui la paziente è ricoverata.
Vem bestämmer för dessa individer? Så vitt jag vet är det i de flesta fall familjen, bekymrad om att flickan inte skall skaffa barn, i andra fall psykiatern som är ansvarig för institutet där hon är patient.

Det verkar ha varit (eller är) tämligen informellt. Den italienska strafflagen förbjöd i sitt 10:de kapitel (Om brott mot stammen) alla försök att göra sig oförmögen till fortplantning. Detta kapitel upphävdes ca 1978 (tror jag) och därefter verkar det inte ha funnits någon lagreglering.

Under det tidiga 00-talet fanns det en hel del artiklar i L'Avvenire om de här sakerna.

Den som intervjuas i artikeln , Lucio Pinkus, deltog i en statlig utredning om frågan i slutet av 90-talet. http://www.google.se/url?sa=t&source=we ... -A&cad=rja

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 21 mars 2012, 16:41

Niedzwiadek skrev:katolikerna kan nog hävdas vara mer kompromislösa på dessa punkter just beroende på synen av livets okränkbarhet.
Nja, ...
Katolska kyrkan kastrerade pojkar

Den nederländska regeringen lovar att utreda de "mycket allvarliga och chockerande" uppgifterna om att hundratals tonårspojkar kastrerats av den katolska kyrkan. Ingreppen ska ha skett som ett led i "behandling mot homosexualitet".

21 mars 2012 kl 15:28

Rapporten kommer från nederländska socialhistoriker och berättar om minst 400 pojkar och unga män som ha kastrerats medan de befunnit sig under katolska kyrkans försorg. Ingreppen ska ha skett under 1950- och 60-talen fram till 1968, skriver brittiska The Telegraph.

– Det var ingenting ovanligt, säger historikern Marnix Koolhaas till tidningen Volkskrant.

Som exempel ges pojken Henk Heithuis som kastrerades 1956 efter att han anmält präster för att ha förgripit sig på honom. Två präster dömdes, men pojken togs av polis till en katolsk psykklinik där han kastrerades.

Den nederländske justitieministern Ivo Opstelten har inför parlamentet sagt att regeringen kommer att gå till botten med frågan. Även polisens och sjukvårdens roll i de systematiska ingreppen kommer att utredas.

Avslöjandet har väckt stor uppmärksamhet i Nederländerna. Det faktum att uppgifterna inte fanns med i den officiella utredning om sexuella övergrepp inom den katolska kyrkan som kom förra året har kritiserats skarpt.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/katol ... 941873.svd

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 21 mars 2012, 17:49

Artur Szulc skrev:För någon vecka sedan såg jag en polsk dokumentär om Eugenik (titel: Eugenika w imie postepu, fritt översatt, Eugenik - I utvecklingens namn) producerad av Grzegorz Braun, en inte helt okontroversiell dokumentärmakare i Polen. Intresset för hans dokumentärer är dock alltid mycket stort. Nåväl.

I dokumentären om eugenikens historia och återverkningar i nutiden nämns det att rashygieniska tendenser främst fick genomslag i icke-katolska länder på 1920-30-talen. Och i vissa länder som Kanada och Schweiz tillämpades rashygien i icke-katolska provinser resp kantoner.

Men stämmer det här påståendet?

Och om det gör det? Berodde det på skillnader i synen på människovärdet mellan protestantiska och katolska länder? Eller har det att göra med att protestantiska länder var mer benägna att ta till sig så kallade moderna idéer?
Den katolska kyrkan är en internationell organisation som omfattar hela världen med folk av olika kulturer, raser m.m.
De protestantiska kyrkorna är oftast nationalkyrkor bundna till ett land som Svenska Kyrkan. Katolska Kyrkans universalitet gjorde att nazismen hade svårare att vinna anhängare bland katolikerna eftersom katolikerna oftast inte är lika patriotiska utan har helt andra identifieringsmöjligheter som andliga världsmedborgare. Det största motståndet mot nazismen kom just från katolska kyrkan.
Jag undrar om det är verkligen är så att protestantiska länder är snabbare att ta till sig nya ideer. Utvecklingsläran vann snabbare insteg hos katoliker. I en delstat i USA var det ända in på 20-talet förbjudet att lära ut den i skolorna. Kända vetenskapsmän som Einstein var troende katoliker.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 21 mars 2012, 17:53

Anders Ström skrev:Kända vetenskapsmän som Einstein var troende katoliker.
Just det verkar inte stämma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Ein ... ious_views

MVH

Hans

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 21 mars 2012, 18:11

Hans skrev:
Anders Ström skrev:Kända vetenskapsmän som Einstein var troende katoliker.
Just det verkar inte stämma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Ein ... ious_views

MVH

Hans
OK, men låt mig i stället nämna matematikern Blaise Pascal som blivit helgonförklarad, och många andra vetenskapsmän som vår svenska Alf Åberg.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 9 april 2012, 13:42

Niedzwiadek skrev: Det är oomtvistligt att det katolska kyrkans syn på livets okränkbarhet skiljer sig från den protestaniska och därmed bidrar till skillnaden mellan kyrkorna i synen på frågor som preventivmedel, abort, in vitro forskning, eugenik och eutanasi.
Det vete tusan. I USA är abortmotståndet väldigt starkt och där är ju de ledande kristna grupperna inom den kristna högern, främst protestatiska. Det finns abortmotstånd i Sverige också, främst inom den frikyrkliga väckelsen (protestantisk). Jag tror att åtminstone de mer extrema/fundamentalistiska protestanterna "försvarar livet" minst lika frenetiskt som katolikerna.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 4 februari 2015, 12:51

Nu har jag läst den bok som förmodligen ligger till grund för dokumentären bakom trådskaparens fråga.
Artur Szulc skrev:För någon vecka sedan såg jag en polsk dokumentär om Eugenik (titel: Eugenika w imie postepu, fritt översatt, Eugenik - I utvecklingens namn) producerad av Grzegorz Braun, en inte helt okontroversiell dokumentärmakare i Polen. Intresset för hans dokumentärer är dock alltid mycket stort. Nåväl.

I dokumentären om eugenikens historia och återverkningar i nutiden nämns det att rashygieniska tendenser främst fick genomslag i icke-katolska länder på 1920-30-talen. Och i vissa länder som Kanada och Schweiz tillämpades rashygien i icke-katolska provinser resp kantoner.

Men stämmer det här påståendet?
I "De rena och de andra : om tvångssteriliseringar, rashygien och arvsynd" av Maciej Zaremba drivs just denna tes, att eugenik är ett fenomen i protestantiska länder. Som framgår av tidigare inlägg i denna tråd är det ett mycket tveksamt påstående.

Bokens syften är dels att beskriva praktiken och dels att förklara varför den, enligt Zaremba, bara fick fotfäste i vissa protestantiska länder. Zaremba skriver på sidan 15:
Från samtida fransk, brittisk, italiensk, men även amerikansk eller tysk horisont, framstod de svenska steriliseringslagarna, deras motiv, tillämpning och varaktighet, som något enastående och oförenligt med ett demokratiskt samhälle.
Och på sidan 17:
Genom att studera vilka krafter som tillskyndade och vilka argument som satte stopp för rashygienens utbredning kan man kanske förklara varför den nordiska demokratin saknade immunförsvar på denna punkt.
Efter att ha givit sin beskrivning av historien går författaren över till att försöka förklara den.
Är det katolikernas motstånd eller protestanternas tillskyndan av rashygienen som behöver utredas? [...] Och rashygieniska steriliseringslagar utgjorde trots allt ett historiskt undantag: de förekom under en begränsad tid, i en totalitär stat, därutöver i Europas och Nordamerikas utkanter samt på en ö i Stilla havet. I övriga världen betraktades de och betraktas som illegitima.
Författaren vill förklara det med den protestantiska inställningen till arvsynden och gör en poäng av att i andra än germanska språk heter det ursprunglig eller ursynd, inte arvsynd. (sidan 250)
Kan det vara en tillfällighet att samtliga europeiska länder (utom ett – Österrike) där Adams och Evas överträdelse kallas arvsynd har haft rashygieniska steriliseringslagar, medan inget europeiskt land där denna olydnad betecknas som ursynd har lagstiftat om rashygien?
På sidorna 327 och 328 (av 330) lägger författaren in uppgifter som slår sönder hans tes och glider vidare till att tala om regeringen Carlsson.
Allvarligast var Österrike, där tusentals mestadels mycket unga flickor sägs ha steriliserats på mentalsju[k]hus under liknande omständigheter.
Theresia Haidlmayr, språkrör för Österrikes De Gröna, hävdar att 70 procent av kvinnliga mentalpatienter underkastats denna operation. Volker Schonwiese, forskare vid universitetet i Innsbruck, bekräftar att det kan röra sig om tusentals patienter. (The Telegraph 31.8.97)
Zaremba driver en provokativ tes, jag hade laddat upp med motargument. När han sedan slår undan benen på sig själv känner jag mig lurad på konfekten. Det verkar meningslöst att lägga ner så mycket arbete på något som man vet inte håller. Att boken ändå väckte en omfattande debatt kan bara bero på att få läsare orkat till slutet.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Eugenik/rashygien - Polen

Inlägg av Göstring » 12 februari 2015, 17:03

Med tanke på att Zarembas far skall ha varit en av Polens mest brinnande eugeniker blir tesen i boken än underligare.
Agnieszka Rybak skrev: This article is about Dr Oskar Bielawski - one of the most important and ardent Polish eugenicists. The article is partially inspired by a new book by Artur Hojan - "Dr Bielawski i eugenika / Dr Bielawski and Eugenics". Before the war Dr Bielawski, as director of Koscian Asylum, propagated eugenic views and advocated sterilization of mental patients. During the war the Nazis changed the asylum in Koscian into the largest euthanasia centre in occupied Poland.
Då jag inte förstår polska har jag svårt att själv följa upp tråden. Någon som kan polska kanske blir intresserad.

Skriv svar