Taktik under Amerikanska inbördeskriget
- Anton Severin
- Medlem
Taktik under Amerikanska inbördeskriget
Jag har några frågor angående amerikanska inbördeskriget.
Hoppas någon kan hjälpa mig eftersom jag inte är så insatt i ämnet själv.
Amerikanska inbördeskriget kallas ju ofta för "det första moderna kriget". Varför är det så och kan bör man säga att det påståendet stämmer?
Hur ser det ut om man jämför militärt tänkande i början av kriget och i slutet. Kan man gå ännu längre och jämför med det Mexikanska kriget?
Slutligen undrar jag om någon känner till en bra sida om slaget vid Gettysburg.
Jag kan väl på en gång säga att jag håller på med ett arbete i ämnet så slipper vi onödiga frågor.
Hoppas någon kan hjälpa mig eftersom jag inte är så insatt i ämnet själv.
Amerikanska inbördeskriget kallas ju ofta för "det första moderna kriget". Varför är det så och kan bör man säga att det påståendet stämmer?
Hur ser det ut om man jämför militärt tänkande i början av kriget och i slutet. Kan man gå ännu längre och jämför med det Mexikanska kriget?
Slutligen undrar jag om någon känner till en bra sida om slaget vid Gettysburg.
Jag kan väl på en gång säga att jag håller på med ett arbete i ämnet så slipper vi onödiga frågor.
- Johan Ekstrand
- Medlem
Lite allmänt om Gettysburg
http://www.rockingham.k12.va.us/EMS/Get ... sburg.html
http://www.brotherswar.com/
Fokuserar på striderna som tog plats den andra dagen
http://polyticks.com/Hole/
Jag är inte så insatt i ämnet, men att inbördeskriget kallas det första moderna kriget kan jag förstå. Man kan nämna slaget mellan Virginia och Monitor (Hampton Roads), den första striden mellan pansarklädda fartyg.
Det är också, så vitt jag vet, det första kriget man använde minor, både till sjöss och till havs.
Kriget var också en av de första, om inte det första, s.k utnötningskriget, med ohyggliga förluster på båda sidor. Det syns tydligt då döda amerikaner i inbördeskriget är ungeför lika många som dött i alla krig USA har varit inblandat i sedan dess.
Är det enbart taktiken du skriver om eller är det ett övergripande arbete?
/Johan
http://www.rockingham.k12.va.us/EMS/Get ... sburg.html
http://www.brotherswar.com/
Fokuserar på striderna som tog plats den andra dagen
http://polyticks.com/Hole/
Jag är inte så insatt i ämnet, men att inbördeskriget kallas det första moderna kriget kan jag förstå. Man kan nämna slaget mellan Virginia och Monitor (Hampton Roads), den första striden mellan pansarklädda fartyg.
Det är också, så vitt jag vet, det första kriget man använde minor, både till sjöss och till havs.
Kriget var också en av de första, om inte det första, s.k utnötningskriget, med ohyggliga förluster på båda sidor. Det syns tydligt då döda amerikaner i inbördeskriget är ungeför lika många som dött i alla krig USA har varit inblandat i sedan dess.
Är det enbart taktiken du skriver om eller är det ett övergripande arbete?
/Johan
- Perra
- Medlem
Snarare känd som slaget mellan Merrimac och Monitor.Johan Ekstrand skrev
Man kan nämna slaget mellan Virginia och Monitor (Hampton Roads), den första striden mellan pansarklädda fartyg.
Man fick under kriget en föraning om att det var allt mer otänkbart att anfalla frontalt över öppet fält, vapnen hade blivit för effektiva, och ändå gjorde man det. Ändå är det som sagt bara en föraning till helvetet som kom i första världskriget, då man ännu inte fattat detta och vapnen blivit ännu mer effektiva.
Gettysburg var ju för övrigt frontalanfall på centern över lång öppen terräng, med fasansfull utgång, dvs tredje dagen av slaget. Picketts Attack mot Cemetery Hights. Nordstatsartilleriet hann slita sönder en hel del innan man ens nått fram.
Annars var sydstatsgeneralerna synnerligen skickliga.
Det har inte bara kallast för det första moderna kriget, troligen bla pga storleken på arméerna och det faktum att strategin blev alltmer betydelsefull. Det har också i samma mening kallats för det sista "romantiska" och "ärefyllda" kriget, med trummor och trumpeter, vajande fanor, sablar och granna uniformer, kavallerichocker, lidelse och eldiga tal, gnistrande stål, fanfarer och stundtals sann ridderlighet.
Sanningen är naturligtvis inte lika glamorös som denna panegyrik, men något i det ligger det kanske.
- Anton Severin
- Medlem
Det är det jag ska fokusera på. Det är lättare att avgränsa sig eftersom arbetet ska vara på max 800 ord och då ska jag även få plats med en faktaanalys.Johan Ekstrand skrev:Är det enbart taktiken du skriver om eller är det ett övergripande arbete?
Som jag skrev tidigare vore det väldigt intressant om någon kunde berätta om hur taktiken ändrades under krigets fortgång och en jämförelse med det Mexikanska kriget skulle också vara intressant.
Under det amerikanska inbördeskriget började med moderna, industriella kriget ta form. Exempel på företeelser som utvecklades under kriget, även om alla inte var nya:
-Skyttegravskrig. Belägringen av Petersburg 1864 var ett tidigt exempel på detta.
·Transport av soldater och materiel med järnväg.
·Allmän värnplikt infördes i både nord – och sydstaterna, för första gången i USA:s historia.
·Prickskyttet fick också en utveckling i och med teleskopsiktets införande. Skärmytslingsenheter (skirmishers), såsom Us Sharpshooters, började agera som rena prickskyttar.
·Lätt kavalleri beväpnade med moderna repetergevär visade sig vara utomordentliga till fördröjningsstrid, och deras uppgifter lutades nu mer åt detta istället för regelrätta kavallerianfall.
Annars framgick ju det vanskliga i att rada upp människor på led, och sända dem emot en mur av eld. Fasta positioner och skyttegravskrig började se sin framtid, men som tidigare känt så har ju människan svårt att lära av historien - under 1900-talens krig kunde man fortfarande se denna mentalitet hos militära befälhavare.
//EMS
-Skyttegravskrig. Belägringen av Petersburg 1864 var ett tidigt exempel på detta.
·Transport av soldater och materiel med järnväg.
·Allmän värnplikt infördes i både nord – och sydstaterna, för första gången i USA:s historia.
·Prickskyttet fick också en utveckling i och med teleskopsiktets införande. Skärmytslingsenheter (skirmishers), såsom Us Sharpshooters, började agera som rena prickskyttar.
·Lätt kavalleri beväpnade med moderna repetergevär visade sig vara utomordentliga till fördröjningsstrid, och deras uppgifter lutades nu mer åt detta istället för regelrätta kavallerianfall.
Annars framgick ju det vanskliga i att rada upp människor på led, och sända dem emot en mur av eld. Fasta positioner och skyttegravskrig började se sin framtid, men som tidigare känt så har ju människan svårt att lära av historien - under 1900-talens krig kunde man fortfarande se denna mentalitet hos militära befälhavare.
//EMS
- Johan Ekstrand
- Medlem
- Anton Severin
- Medlem
- Johan Ekstrand
- Medlem
- Anton Severin
- Medlem
källa: The history of the American Civil War 1861-1865 av Philip KatcherThe CSS Virginia was built on the hull of the old USS Merrimac, using that sunken ship's engines, at the Gosport Navy Yard. Her design became a standard for suthern-made "ironclads", as such boats could be built by house carpenters.
källa: Den bittra fejden av Göran RydstadHon (Merrimac) sänktes av Nordstaterna när de höll på att tömma sin flottarsenal i Norfolk, där hon då låg, men hon försattes i tjänst igen av Sydstaterna.
Re: Taktik under Amerikanska inbördeskriget
Legg til moderne hjelpemidler som telegrafen, foto-kunsten, observasjonsballonger,maskingeværet (The Gatling Gun)og metall-patronen
Jeger
Jeger
Re: Taktik under Amerikanska inbördeskriget
Nu har jag inte läst på om inbördeskriget på länge men jag kommer ihåg att jag läste att taktiken i västra krigsområdet (Mississippi floden osv) sent i kriget övergick till nåt som var väldigt modernt och att man där slogs kompanivis på samma sätt som infanteri slåss plutonvis idag, med kompanivis framryckning och understöd osv. Både Syd (Longstreet )och Nord använde denna taktik i väst, i öst vad det gammeldags strid ända till krigsslutet.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.
(Den som kan beskriva lågan brinner inte).
Petrarca.
(Den som kan beskriva lågan brinner inte).
Petrarca.