Tack för den eminenta länken med valuta omvandlaren!
Ock sammandraget från "Döden i skogen".
Kostnaderna för avrättningen varierad säkert från fall till fall. Men likheter finns med det fall du nämnde, och det som omnämns av Armas Luukko i Vasa stads historia.
Det som påkallade borgarrådes uppmärksamhet i Vasa/Korsholm fallet, och initierade en önskan att dra ner på kostnaderna för avrättningarna, var att man varit tvungen att hyra in en bödel från en annan socken vid avrättningarna av trollkonorna Margareta Rödfinska och Margareta Parkoinen 1658.
Avrättningen hade blivit osedvanligt dyr, och också i det fallet brände man liken på ett bål efter döden. Kostnaderna antecknades också här med lika stor noggrannhet som i ditt fall. Armas Luukko nämner bara inte exakt alla detaljer. "Höstvesbon Henrik Henriksson" , en bonde nära avrättningsplatsen, sålde i alla fall en gammal lada till staden för att använda till likbål. (om han tog betalt för brännnävern berättar inte historien

Men antagligen om man känner 1600-tals procedurerna rätt

)
Från 1660 fick landskapet en egen bödel vid namn Heikki Hakalainen som bodde ca 7 mil norr om Korsholm/Vasa. Närmare bestämt i Nykarleby. Och det var då man anställde honom som man överlade om vad en avrättning skulle få kosta. Men antagligen var det nog inte ett paketpris med all inclusive. Supen(kallades "drickspenningen") kom som sagt till, och skjutsen och lite annat smått och gott.
Om bränningen i fortsättningen ansågs ingå i avrättningspriset här är jag inte heller säker på. (Därför ville jag också få reda på andra fall)
Hur som helst får man samma bild av vad du skriver, som av mina exempel, att avrättning var en rätt så kostsam process
Detta är en liten parentes i sammanhanget. Men Heikki Hakalainen (den nya bödeln) blev själv anklagad för trolldom. Han blev däremot frikänd eftersom han kunde påvisa att han "faktiskt botat borgaren Matts Mickelsssons pojke". Därmed ville han bevisa att det inte kunde vara ond magi, eftersom kuren lyckats. Han frikändes också från anklagelserna.
Personligen tror jag att frikännandet mera hade med hans yrke som bödel att göra än hans läkedoms framgångar. Det var jäkligt svårt att få tag på en bödel vid den här tiden. Han som åtog sig arbetet fick räkna med ett minimalt socialt liv. För att inte säga obefintligt.
De båda Margaretorna jag nämnde hade också arbetat som "läkekonor" eller "kloka" men det var någon som dött. Vilket naturligtvis "bevisade" att de gjorde samma sak som bödeln men med ont uppsåt och magi. Därav dödsdomarna.
Skillanden mellan att dömas för häxeri, eller ha rykte om sig som en botare eller "klok", var ibland hårfin. Verkligen ett riskabelt yrke.