Dr Sven Hedin

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem

Dr Sven Hedin

Inlägg av Hedmark » 17 januari 2011, 15:00

Hej! Jag ville öppna en tråd om vår tids, deras tid och allas tids största upptäckare och personlighet!
Tyckte det skulle vara roligt med en sansad diskution om denne makalösa man!

Vet bara inte vart vi skall börja? Kanske ingen är lika intresserad?
Skall vi prata om hans ungdom eller upptäckar strapatser? Eller hans försvarsagiators dagar? Kanske hans hatkärlek till Ryssland och Sovjet fast det egentligen var mer kärlek? Eller hans bekantskap med dåtidens societet? Kärleksaffär med furstinnan Elisabeth? Eller förlorad kärlek? Kärlek till geografi och vetenskap eller kunnandet om det förlorade Tibet?

-
D

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Re: Dr Sven Hedin

Inlägg av Niedzwiadek » 17 januari 2011, 18:41

Herr Hedin verkar vara en person som svenskarna inte längre vågar vara stolta över då hans politiska åsikter numer inte är accepterade av den större delen av befolkningen. Säga vad man vill om hans åsikter men jag tycker att hans upptäckter förtjänar att belysas grundligare än man gjort under senare år.

När du skrev "jag vet inte vart vi skall börja" så kom jag automatiskt att tänka "Sven Hedin - Naziupptäcktsresaren". Jag gissar på att det är mångas första spontana reaktion även om jag anser att det inte borde vara så.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 17 januari 2011, 21:24

"Nazi" är inter min första tanke. När allt kommer omkring blev hans bok om Hitlers Tyskland förbjuden i Tyskland.

Däremot har jag svårt att accerptera Hedins Borggårdsagerande, och ännu svårare för hans känslokyla inför hans expeditionsmedlemmars död av törst.

Men - egentligen - är mitt intresse för Sven Hedin numera obefintligt.

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem

Inlägg av Hedmark » 19 januari 2011, 13:16

frejs väpnare skrev:"Nazi" är inter min första tanke. När allt kommer omkring blev hans bok om Hitlers Tyskland förbjuden i Tyskland.

Däremot har jag svårt att accerptera Hedins Borggårdsagerande, och ännu svårare för hans känslokyla inför hans expeditionsmedlemmars död av törst.

Men - egentligen - är mitt intresse för Sven Hedin numera obefintligt.
I öknen, med dåligt vatten flöde är det svårt att stanna och sörja över en expeditionsmedlem när man själv har vart utan vatten i flera dagar, men han har vid flertal tillfällen gjort upp gravar till minne av sina döda expedionsmedlemmar. Han betalade ofta deras familjer motsvarande lönbelopp och var alltid generös. Skulle inte kalla det direkt känslokyla utan överlevnad. Borggårdsagerandet var ju för hans egenvinst, och under en tid som denna räknades den stort, han var ju under ständig socialdemokrats attack och från pressen. Han måste på något sett vända sin lycka.

Och hur kan ditt intresse vara obefintligt? Han är en riksskatt av stort värde och ständigt intressant.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 januari 2011, 13:50

Det skulle nog sätta sprätt på diskussionen om du kunde motivera "riksskatt av stort värde och ständigt intressant" lite utförligare. :-)

Några egna spridda associationer:
- Den siste att adlas i landet.
- Hämtade vid ett tillfälle vatten i en stövel.
- Upptäckte den vandrande sjön Lop-Nor, två gånger rentav - eftersom den flyttat sig.
- Blev dissad av Strindberg vid ett tillfälle eller flera. (Det hade kanske varit mer egendomligt om han inte blivit det...)
- Tillbringade de sista åren i ett hus vars relativt moderna exteriör jag blev lite förvånad av att se, jag hade länge tänkt mig något gammalt götiskt vikinga-kitschigt eller så.

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem

Inlägg av Hedmark » 19 januari 2011, 16:26

Hexmaster skrev:Det skulle nog sätta sprätt på diskussionen om du kunde motivera "riksskatt av stort värde och ständigt intressant" lite utförligare. :-)
Jag menar bara att denne man är värdefull för vårat land och dess historia, inte många har gjort lika mycket som honom och haft lika stort inflytande i olika nationer och hos otaligt betydande människor.

Superkuf
Medlem

Inlägg av Superkuf » 24 januari 2011, 12:44

Intressant är att så mycket av Centralasien fortfarande var outforskat när Hedin gav sig iväg. Han var ju den förste att inse (eller åtminstone dokumentera) att Himalya var en sammanhängande bergskedja. Jag skulle gissat att antingen de lokala stormakterna (Kina, Ryssland, de indiska furstendömmena) eller britterna och andra kolonisatörer skulle upptäckt det mycket tidigare.

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 24 januari 2011, 14:40

Han var i alla fall en "En äventyrare på riktigt". Rekommenderar läsning av Axel Odelbergs bok som kom ut för några år sedan.

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem

Inlägg av Hedmark » 25 januari 2011, 13:40

Boken heter ju egentligen "Äventyr på riktigt" men fattar vad du menar.

Jag håller med om att det är förvånande att Ryssland eller det Brittiska imperiet inte hade utforskat Himalaya och Tibet mer. Men några hade ju försökt kartlägga annat, kanske inte lika dedikerade som herr Sven Hedin?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 januari 2011, 14:11

Det där var ju förbjudna områden, och ryssar och engelsmän skulle ju så uppenbart varit spioner. Sen så fanns det väl inga direkta legender om försvunna civilisationer och skatter i de här områdena för äventyrslystna västerlänningar att jaga. Sen så har Hedin överskuggat de andra som faktiskt var där, jag har för mig att nån fransman och britt stal en och annan väggmålning från de hittade ruinerna i Tarim-bäckenet.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem

Inlägg av Hedmark » 26 januari 2011, 11:14

Dûrion Annûndil skrev:Det där var ju förbjudna områden, och ryssar och engelsmän skulle ju så uppenbart varit spioner. Sen så fanns det väl inga direkta legender om försvunna civilisationer och skatter i de här områdena för äventyrslystna västerlänningar att jaga. Sen så har Hedin överskuggat de andra som faktiskt var där, jag har för mig att nån fransman och britt stal en och annan väggmålning från de hittade ruinerna i Tarim-bäckenet.

Mvh -Dan
Så att intåga i Lhasa var inget västerlänningar var ute efter? Jag vet att ett antal försökte men misslyckades.
Visst, ingen försvunnen civilasition men en helig sådan. Sven Hedin gjorde ett försök att smyga sig in i förklädnad men misslyckades. Första västerlänning var ju Major Francis Younghusband som tog sig in efter det brittiska imperiet invaderat Tibet. Det där om stulna målningar var något nytt för mig, källa? Skulle vilja läsa mer.

-
D

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2011, 11:48

Diabolus skrev:Visst, ingen försvunnen civilasition men en helig sådan.
Hur menar du nu?

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem

Inlägg av Hedmark » 26 januari 2011, 11:55

Lhasa var ju knappast försvunnen men ansågs helig. Dalai Llama hade ju sitt säte där.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 januari 2011, 13:06

Diabolus skrev:Så att intåga i Lhasa var inget västerlänningar var ute efter?
Mitt inlägg gällde mer upptäcktresandet i Centralasien generellt, just Lhasa kände man ju redan till att det existerade.
Diabolus skrev:Det där om stulna målningar var något nytt för mig, källa? Skulle vilja läsa mer.
Två personer att nämna är väl Aurel Stein och Paul Pelliot som reste runt kring Takla Makan-öknen och till kinesernas stora förtret stal en hel del från exempelvis Loulan och Magoagrottorna.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2011, 14:20

Diabolus skrev:Lhasa var ju knappast försvunnen men ansågs helig. Dalai Llama hade ju sitt säte där.
Jag vet inte hur helig buddhister av olika skolor såg den, men för icke-buddhister är det väl på sin höjd halvintressant. Inget som motiverar en mycket lång tur i ett förbjudet land.

Personligen vore just det förbjudna mest lockande. Men att området var ett av de sista att utforskas på jorden beror väl även på att där finns relativt lite att titta på.

Skriv svar