Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Låst
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 12 januari 2011, 09:38

Fältmarskalk Lord Alanbrooke?

jean-jacques
Medlem

Inlägg av jean-jacques » 12 januari 2011, 10:46

Det är rätt. jag trodde det var ett svårt vapen - hur bar du dig åt?

Alanbrooke var Englands motsvarighet till överbefälhavare under 2:a världskriget. Han var Churchills militära rådgivare, och det är kul att läsa om relationerna mellan de två herrarna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Brook ... Alanbrooke

Alanbrooke hette urspringligen Allan Brooke och blev adlad viscount Alanbrooke på grund av sina insatser under kriget. Men vapnet är gammalt, det bars av släkten Brooke redan på medeltiden (se Joseph Foster, A Dictionary of Heraldry, 1994, sid. 34). Där saknas dock månskäran, som brukar betecknar andre sonen. Den kom till någon gång under århundradenas lopp; Alanbrooke själv var inte andre son, utan vapnet hade stabiliserats i sin nuvarande form långt före hans tid.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 12 januari 2011, 23:01

Har faktiskt gjort en liten samling vad det gäller vapen för brittiska fältmarskalkar, så jag tyckte jag kände igen vapnet därifrån. Var först inne på Lord Alexander of Tunis men kollade sedan i mina papper och såg att Det var Alanbrooke det rörde sig om. Hjälmprydnaden är för övrigt en grävling vilken på ålderdomlig engleska heter brock med anspelning på Brooke. Återkommer med ett nytt vapen i morgon.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 15 januari 2011, 13:24

Det dröjde visst lite längre än vad jag planerat, men här är i alla fall ett nytt vapen.

Bild

jean-jacques
Medlem

Inlägg av jean-jacques » 16 januari 2011, 12:28

Riga har jag besökt flera gånger, och Tallinn likaså. Men Vilnius har jag aldrig besökt. Kanske man skulle få se detta vapen där? Sankt Kristoffer med Jesusbarnet - varför har Vilnius valt honom till sitt vapen?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 17 januari 2011, 10:43

Det stämmer bra det är Vilnius vapen. Angående valet av St Kristoffer som symbol för Vilnius så har den använts på sigill från åtminstone 1444. Enligt skriften Lithuanian Heraldry så skall symboliken vara den att Kristoffer var en hednisk jätte som efter att ha undfått dopet blev en glödande spridare av kristendomen (detta enligt Petrus Skarga). På likande sätt blir Vilnius ett center för spridningen av kristendomen i det tidigare hedniska Litauen.

jean-jacques
Medlem

Inlägg av jean-jacques » 17 januari 2011, 19:04

Här kommer nästa vapen. Det bars av en historisk person. Vem?
(Strängt taget har det burits av två personer - far och son - men om man kan den ene så kan man också den andre)
vapen.JPG
vapen.JPG (23.42 KiB) Visad 1498 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 18 januari 2011, 10:56

Philip III "den gode" av Burgund?

jean-jacques
Medlem

Inlägg av jean-jacques » 18 januari 2011, 17:29

Ja, det är rätt. Philip den gode bar detta vapen under slutet av sin levnad. Och vid den tiden bar hans son, Karl den djärve, vapnet briserat med en tornérkrage med (vill jag minnas) fem tappar. Därefter övertog Karl vapnet i sin rena form.

Hertigdömet Burgund är en av det medeltida Europas mest fascinerande statsbildningar. Formellt lydde det under kungen av Frankrike, men genom slumpens lek råkade fyra hertigar i rad (Filip den djärve, Johan den orädde, Filip den gode och Karl den djärve) vara mycket dugliga och begåvade, samtidigt som Frankrike råkade ha mycket inkompetenta och obegåvade kungar på sin tron. Under hundra år (sent 1300-tal till sent 1400-tal) kunde därför Burgund utöka sin makt och hotade till slut att antingen bryta sig loss och bli en suverän stat i Västeuropas mitt. Den utvecklingen föreföll mer och mer trolig, i synnerhet när Burgund (tvärt emot den feodala hederns regler) började samarbeta med England, mot Frankrike. Men det burgundiska äventyret stoppades av två slumpartade händelser: dels att en 17-årig bondflicka plötsligt dök upp 1429 och ledde de franska arméerna till seger mot Burgund och England, dels att Frankrike i Ludvig XI råkade få en kung som var om möjligt ännu mer begåvad och listig än Karl den djärve och därför på 1460-talet kunde pressa Burgund tillbaka steg för steg.

Men tänk om de burgundiska hertigarna hade lyckats. Då hade vi idag haft en mäktig, oberoende stat som sträckte sig från Burgund i söder, genom Alsace och Lorraine, över Luxemburg och Belgien och Holland fram till Frisland uppe vid Nordsjön. En stat som förmodligen hade utgjort kärnområdet för EU. Visst är det fascinerande...

Philip den godes och Karl den djärves vapen kom till på följande sätt. Det började med att deras förfader, Philip den djärve, som var yngre son till kung Johan den gode av Frankrike, blev hertig av Touraine redan vid späd ålder. Han förde då Touraines vapen, som var de franska liljorna briserat med en bård i silver och rött (se bilderna nedan). År 1363 dog den gamle hertigen av Burgund utan några direkta arvingar, och Philip fick då överta det grevskapet som tack för att han hade utmärkt sig så förtjänstfullt i kriget mot engelsmännen. Burgunds vapen var då ett av de allra äldsta i Europa, och var styckat ett obestämt antal gånger i guld och blått, med en röd bård. Philip den djärve kvadrerade då det gamla burgundiska vapnet med Touraines vapen, och resultatet blev det som än i dag är Bourgognes vapen - ett av de få franska landskapsvapen som är kvadrerade (se nedan).

Redan under Philip den djärve började Burgund expendera norrut (jag har för mig att han gifte sig med arvtagerskan till Flandern, eller också ordnade han det äktenskapet för sin son, Johan den orädde - jag minns inte riktigt just nu). Och under näste son, Philip den gode, ökade besittningarna ännu mer. Philip lade in ytterligare ytterligare provinsers vapen i sitt eget vapen: Limburgs röda lejon i vitt fält och Brabants gyllene lejon i svart fält. Och den rikaste provinsen av dem alla, Flandern, vars skatteinkomst gjorde det möjligt för hertigarna att finansiera sin stormaktspolitik, fick sitt vapen (svart lejon i gyllene fält) i hjärtskölden.

När sedan Karl den djärve stupade i slaget vid Nancy 1477 föll hela det burgundisdka imperiet sönder. Och så fick vi det Europa vi har idag.
touraine.JPG
touraine.JPG (10.43 KiB) Visad 1480 gånger
bourgogn.JPG
bourgogn.JPG (10.91 KiB) Visad 1480 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 25 januari 2011, 19:17

Ja det är en faschinerande tanke om Burgund bestått. Vem vet hur det påverkat historien. Dags för ett nytt vapen, vad är detta för vapen?

Bild

jean-jacques
Medlem

Inlägg av jean-jacques » 26 januari 2011, 09:18

Hmm... klurigt... Det första fältet leder tanken till Regenburg - men å andra sidan är förstås två korslagda nycklar en ganska vanlig bild. Och det tredje fältet får mig att tänka på Polen... men var?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 27 januari 2011, 19:58

Det är ett kyrkligt vapen, och Polen är faktiskt inte så långt borta.

jean-jacques
Medlem

Inlägg av jean-jacques » 28 januari 2011, 09:22

Berlins stift?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 28 januari 2011, 09:56

Det stämmer bra det även om stiftet sedan 1994 är ett ärkestift. De olika fälten visar vapnen för de medeltida stift vilka upphörde med reformationen och vars områden ingår i ärkestiftet. Nycklarna kommer från Brandeburgs stifts vapen, korset i fält två är Kamins stifts vapen, den gotiska bokstaven F i fält tre är stiftet Fürstenwaldes vapen och i fält fyra syns stjärnan och båtshakarna från stiftet Lebus vapen.

jean-jacques
Medlem

Inlägg av jean-jacques » 28 januari 2011, 19:17

Ja, det var inte helt lätt; jag fick googla en hel del innan jag hittade det.

Här kommer ett nytt vapen. Vilket?
Bilagor
wapen.jpg
wapen.jpg (9.48 KiB) Visad 1443 gånger

Låst