ta mej an den när jag kommer hem från jobbet
Jag hade nog väntat mig mer än ett ''lunchrastsvar'' av en så eminent forumnist....
Det italienska flygplanet var ingen SM 79:a - utan en Savoia S.75RT (RT för Roma-Tokyo)
Och ja - lasten - var nya italienska krypton. Föranledda av tyska klagomål om att den italienska radiotrafiken läckte som ett såll. (föga anade tyskarna själva - Bletchley Park o.s.v....)
Savoian nådde Kina från Zaporozhe - non stop, landande i japanskockuperade Pao-Tow-Chen. Målades om med japanska
hinomarus och fortsatte via Korea - till Tokyo....med storartat mottagande

- landning i Tokyo.jpg (26.66 KiB) Visad 314 gånger
Återflygningen via samma bas i Kina och samma ovationsartade mottagande i Rom - lett av Mussolini själv....

- hjältemottagande.jpg (40.29 KiB) Visad 314 gånger
Den japanska återvisiten, centreras runt deras Tachikawa Ki-77 - ett långdistansflygplan avsett slå ett nytt långdistansrekord genom att flyga non-stop Tokyo-
New York! (gjordes först 1975 av en Boeing 747SP...)
Ki-77, som bara byggdes i två exemplar

- tachikawa_ki-77.jpg (27.18 KiB) Visad 314 gånger
och det andra, startades från Singapore den 7:e juli 1943 mot Rostov på Krim (i tyska händer).
Flygplanet försvann spårlöst - troligen redan över Indiska Oceanen - men ingen vet orsaken. Men- Tachikawans räckvidd, bortåt 18000 kilometer - hade varit mer än nog för att ''besvara den italienska visiten''.
Jag förklarar frågan fri!, Varjag