Svenska piloter.........
Svenska piloter.........
Osäker på om jag skulle lägga den här tråden här men men.
Satt och surfade lite och ramlade över den här sidan :
http://www.dalnet.se/~surfcity/swedish_ ... rnsson.htm
Mycket kul läsning, nån som vet mer??
Satt och surfade lite och ramlade över den här sidan :
http://www.dalnet.se/~surfcity/swedish_ ... rnsson.htm
Mycket kul läsning, nån som vet mer??
Hur intressant som helst!
Speciellt : "He is reputedly the first Allied pilot that met the German Me262 in the air when he encountered one at 30,000ft over Lechfeld during the summer of 1944. He was attacked but managed to escape with damage to the left wing-tip."
Jag som inte ens visste att någon svensk gjorde aktiv tjänst i RAF, gud vet hur jag fått den uppfattningen.
Speciellt : "He is reputedly the first Allied pilot that met the German Me262 in the air when he encountered one at 30,000ft over Lechfeld during the summer of 1944. He was attacked but managed to escape with damage to the left wing-tip."
Jag som inte ens visste att någon svensk gjorde aktiv tjänst i RAF, gud vet hur jag fått den uppfattningen.
-
Kompanichefen
- Medlem
-
Mikael Karlsson
- Medlem
- Kontakt:
Är fortfarande lite förundrad över detta faktum, har alltid haft uppfattningen att de svenskar som tjänstgjorde inom brittiska flygvapnet hade mera landfasta uppgifter.Kompanichefen skrev:Och glöm inte de andra piloterna som nämns, se länken längst ner på sidan.
---
I eftertexterna till filmen "Slaget om storbrittanien" listas de länder upp varifrån de utländska piloterna kom ifrån, sverige näms inte, dock kan listan avse åren tom. 1941.
Rätt Kompanichefen, sidan nämner förutom Ulf Christersson fyra andra svenskar som tjänstgjorde aktivt i RAF varav två stupade. Håkansson i en batalj med en V-1 raket och Häggberg nedskjuten av en Me 109:a under "the channeldash".
Trevlig läsning, man lär så länge man lever...
Hur kan man stupa i en strid med en V-1?? Krockade han med den eller?Wilja skrev:Är fortfarande lite förundrad över detta faktum, har alltid haft uppfattningen att de svenskar som tjänstgjorde inom brittiska flygvapnet hade mera landfasta uppgifter.Kompanichefen skrev:Och glöm inte de andra piloterna som nämns, se länken längst ner på sidan.
---
I eftertexterna till filmen "Slaget om storbrittanien" listas de länder upp varifrån de utländska piloterna kom ifrån, sverige näms inte, dock kan listan avse åren tom. 1941.
Rätt Kompanichefen, sidan nämner förutom Ulf Christersson fyra andra svenskar som tjänstgjorde aktivt i RAF varav två stupade. Håkansson i en batalj med en V-1 raket och Häggberg nedskjuten av en Me 109:a under "the channeldash".
Trevlig läsning, man lär så länge man lever...
/Rally
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Hmm...nä han hade tydligen redan "förstört" två V-1: or och när han attackerade en tredje så dog motorn i hans spitfire, han hoppade men klarade sig inte.Rally skrev:Hur kan man stupa i en strid med en V-1?? Krockade han med den eller?
/Rally
Mer exakt än så är inte informationen, men man vet att det var vanligt att "tippa" V-1:orna ur kurs med vingspetsarna, kanske var det så det gick till?
-
Kompanichefen
- Medlem
Jo, jag vill minnas att det finns exempel på att brittiska piloter "vingtippade" V-1:or ur kurs och på så sätt räddades civilbefolkningen. Manövern var givetvis förenad med en stor risktagning.
Ett liknande resonemang fördes även inom svenska flygvapnet inför ett eventuellt hot av kryssningsmissiler! Jag kan dock inte bedöma om detta verkligen var genomförbart.
--
Ett liknande resonemang fördes även inom svenska flygvapnet inför ett eventuellt hot av kryssningsmissiler! Jag kan dock inte bedöma om detta verkligen var genomförbart.
--
Kompani: Det stämmer att piloterna stötte till V1:orna med vingarna för att få dem ur kurs. Även att lägga sig framför dem och skapa turbulence kunde få dem ur kurs. Dock måste det ha varit fruktansvärt farligt då V1:orna färdades så snabbt.
Att skjuta ner dem måste ju också ha varit farligt då de behöver spränga dem för att minimera faran för civila på marken. Man störtdök tydligen för att komma upp i hastighet med dem och sen skjuta ner dem...
Att skjuta ner dem måste ju också ha varit farligt då de behöver spränga dem för att minimera faran för civila på marken. Man störtdök tydligen för att komma upp i hastighet med dem och sen skjuta ner dem...
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Jo det är en rolig sida. A.Holmberg är väl medlem på skalman.nu eller har han försvunnit?
Det finns minst en till RAF svensk Olof Verner Koch, jag har fått namnet någonstans ifrån men vet inte vart trodde att det var den där sidan men tydligen inte. Så är det någon som vet? Jag är alltid sugen på info om svenskar på den allierade sidan så skicka gärna ett PM om ni vet något.
Det finns minst en till RAF svensk Olof Verner Koch, jag har fått namnet någonstans ifrån men vet inte vart trodde att det var den där sidan men tydligen inte. Så är det någon som vet? Jag är alltid sugen på info om svenskar på den allierade sidan så skicka gärna ett PM om ni vet något.