Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Det är en T-26 modifierad av finnarna.
Jag kan inte avgöra om det är M 1933, 34 eller 35, att finnarna sedan blandade och gav när dom renoverade sina vagnar gör inte saken lättare...
"Parallellryggarna" som Varjag nämner är ett skydd (mot molotovcoctails) som ryssarna började installera efter sina erfarenhelter från Spanska inbördeskriget om jag inte missminner mej.
Att den är modifierad av finnarna ses från denna vinkel bäst genom "kofångaren".
Öken-Erik
Jag kan inte avgöra om det är M 1933, 34 eller 35, att finnarna sedan blandade och gav när dom renoverade sina vagnar gör inte saken lättare...
"Parallellryggarna" som Varjag nämner är ett skydd (mot molotovcoctails) som ryssarna började installera efter sina erfarenhelter från Spanska inbördeskriget om jag inte missminner mej.
Att den är modifierad av finnarna ses från denna vinkel bäst genom "kofångaren".
Öken-Erik
Hm, nu blir jag i min egenskap av självutnämnd pansarexpert en smula villrådig och ber att få återkomma under fredagen 
Det är en modell 1933, åtminstone står det så på skylten bredvid vagnen
och ett kännetecken är det cylindriska tornet. Med modell 1938 kom tornet med sluttande sidor.
"Ryggarna" på bakpansaret beror på motorns topplock och har mig veterligen inget att göra med Molotovcocktails men jag låter mig gärna överbevisas om motsatsen.
F ö står vagnen utanför Kuhmo som ligger 100 km söder om Suomussalmi.
Frågan är fri.
"Ryggarna" på bakpansaret beror på motorns topplock och har mig veterligen inget att göra med Molotovcocktails men jag låter mig gärna överbevisas om motsatsen.
F ö står vagnen utanför Kuhmo som ligger 100 km söder om Suomussalmi.
Frågan är fri.
Det är nog så att Öken-Erik har rätt om skyddet mot Molotovcocktails men det är något jag aldrig tidigare hört talas om. Skulle vara intressant att få veta mer om bakgrunden.
- Bilagor
-
- T-26 1933.jpg (139.13 KiB) Visad 424 gånger
Jag rekomenderar gärna Swirin o Kolomyjec dubbelvolym på T-26 ( översatt av Polska Militaria) samt Janusz Ledwochs (Militaria) vol II på Vickers 6 ton Mark E/F (som inkluderar dom finländska varianterna).
I del ett av den förstnämnda nämns dom bepansrade skydden bla.
Skillnaderna mellan dom olika årsmodellerna är betydligt mer komplicerade än det cylindriska tornet.
Tex fanns det den tidiga M 1933 med cylidriskt torn och liten förvaringslåda bak (dvs inget överhäng på tornet),
M 1934 hade svetsat torn o nitat chassie, nya luckor för transmissionen, strålkastare på tornet och sänkt avgassystem.
M 1935 hade dessutom nya motorluckor och "pressad", inte gjuten mantel.
Osv.
Det finns massor av varianter o kombinationer på svetsat chassie, nitat chassie, olika luckor extra pansar osv.
Vi skall komma ihåg att vagnen producerades i över 10000 exemplar!!!
Öken-Erik
I del ett av den förstnämnda nämns dom bepansrade skydden bla.
Skillnaderna mellan dom olika årsmodellerna är betydligt mer komplicerade än det cylindriska tornet.
Tex fanns det den tidiga M 1933 med cylidriskt torn och liten förvaringslåda bak (dvs inget överhäng på tornet),
M 1934 hade svetsat torn o nitat chassie, nya luckor för transmissionen, strålkastare på tornet och sänkt avgassystem.
M 1935 hade dessutom nya motorluckor och "pressad", inte gjuten mantel.
Osv.
Det finns massor av varianter o kombinationer på svetsat chassie, nitat chassie, olika luckor extra pansar osv.
Vi skall komma ihåg att vagnen producerades i över 10000 exemplar!!!
Öken-Erik
Tack för det uttömmande svaret. Menar ÖE således att det inte med säkerhet är en modell 1933?
Nja, utifrån dom bilder vi sett kan iaf inte jag med bestämdhet säga att det är en m1933 men om man i Finland hävdar detta så är det säkert helt korrekt, jag har ingen som helst anledning att tvivla på detta.
Det enda jag vill säga är att det inte enbart är tornet som avgör årsmodellen.
Öken-Erik
Det enda jag vill säga är att det inte enbart är tornet som avgör årsmodellen.
Öken-Erik
Då Thord ännu inte hört av sig får vi utgå från att bandkrängningen är permanent och att en ny fråga behövs.
Vilket stridsvagnsslag är det här?
Vilket stridsvagnsslag är det här?
- Bilagor
-
- Tank Battle.jpg (80.47 KiB) Visad 334 gånger
Gissar på nåt finskt-sovjetiskt men var???

MD650 gissar alldeles rätt men var och när?
Sommaren -44?lago skrev:MD650 gissar alldeles rätt men var och när?
Vill minnas att det rör sej om vinterkriget och har för mej att finnarna hade ett antal Vickers 6 tons vagnar (Bofors 37mm) och att man mötte ett antal ryska T-26or.
Vill också minnas att ryssarna vann (eller att detta är den ryska tolkningen?) och att man även erövrade en Vickervagn från finnarna.
Detta är taget helt ur minnet, jag är inte hemma och kan kolla mina referenser.
Öken-Erik
Vill också minnas att ryssarna vann (eller att detta är den ryska tolkningen?) och att man även erövrade en Vickervagn från finnarna.
Detta är taget helt ur minnet, jag är inte hemma och kan kolla mina referenser.
Öken-Erik
Visst har Öken-Erik rätt. Det handlar om anfallet vid Honkaniemi. den enda batalj under vinterkriget där finnarna offensivt satte in pansar även om det bara rörde sig om 4.strvkomp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Honkaniemi
ÖE pulsar vidare i snön.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Honkaniemi
ÖE pulsar vidare i snön.
Våran värld 'r full av namngivna stridsfordon såsom "Churchill", Leopard, Sgt Yorm bara för att nämna några.
Vem var egentligen "Aunt Jemina" (jag menar naturligtvis fordonet).
Öken-Erik
Vem var egentligen "Aunt Jemina" (jag menar naturligtvis fordonet).
Öken-Erik
-
dandersson98
- Medlem
Vad det inte en variant av Sherman med minrullar, gigantiska hjul som skulle få minor att explodera eller åtminstone förstöra dem. Hjulen var nästan lika höga som stridsvagnen själv.