Avgörande slag i Europa
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Avgörande slag i Europa
Belägringen och slaget vid Konstantinopel 717-718 - det var här och inte vid Poitiers som den muslimska expansionen stoppades på allvar.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Känner inte till denna belägring von Adler. Poiters och Karl Martell har man däremot hört om sedan mellanstadiet. Kan du berätta mer om varför du anser denna belägring vara mer avgörande och inte Poiters 732?
Jag delar von Adlers åsikt. Vid Konstantinopel 717-18 besegrades den hitills obesegrade arabiska krigsmaskin som tidigare hade erövrat större delen av Mellanöstern och det persiska riket. Som i tjugo år försökt komma vidare mot Europa och nu förintades. Hären krossades alltså, vidare erövringar omöjliggjordes och hela Anatolien (nuv Turkiet) återerövrades och förblev kristet och byzantinskt till ungefär år 1000.
Vid Poiters besegrade Karl Martell snarare ett berbiskt rövarband. Vad jag förstått vad det inte ett erövringsförsök av Frankrike utan en plunding av Frankrike som förhindrades. Von Adler vet kanske mer.
Vid Poiters besegrade Karl Martell snarare ett berbiskt rövarband. Vad jag förstått vad det inte ett erövringsförsök av Frankrike utan en plunding av Frankrike som förhindrades. Von Adler vet kanske mer.
Ett stort slag var väl även Grunwald (Tannenberg?) slaget 1410, mellan Tyska orden och dess gäster, dvs en stor mängd riddare från väst, mot de förenade polska och litauiska härarna, understödda bla av legoriddare från Smolensk, Tjeckien och jag har för mig även även tatarer... Jättearméer med den tidens mått mätt. Polen-Litauen blev en stormakt hädandefter, medan det mäktiga Tyska ordensriket krympte snabbt i betydelse och snart nog blev ett världsligt vasallhertigdöme.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
lampros skrev:Konstantinopel 1453 (staden ligger formellt i Europa även om den idag är huvudstad i ett asiatiskt land)
Är Konstantinopel huvudstad någonstans idag?elsz skrev:Ankara är Turkiets huvudstad sedan 1923. En petitess
Sådana saker sägs ofta, men är det inte tvärt om? Om den här räden inte hade besegrats, så skulle den kanske ha stannat kvar och förstärkts och utvecklats till en erövring, i stil med vad som hände i Spanien, och muslimerna skulle idag med vemod ha mints det lysande emiratet i al-Massilia.stenen2 skrev:Vid Poiters besegrade Karl Martell snarare ett berbiskt rövarband. Vad jag förstått vad det inte ett erövringsförsök av Frankrike utan en plunding av Frankrike som förhindrades.
För oss anglofilt indoktrinerade nutidssvenskar så är nog Hastings 1066 det mest kända och märkbara slaget, utan vilket engelskan troligen skulle ha sett något annorlunda ut, och det är egentligen det enda slaget som jag direkt kommer att tänka på. En annan brittisk händelse är Evesham 1265, där Simon Montfort besegrades av kronprins Edward, vilket ledde till den engelska expansionen i Wales och i Skottland och senare i Frankrike.
Slag före år 1500 som skulle ha inverkan på DAGENS politiska gränser? Svårt att hitta några bra sådana.
Theoburgerskogen år 9 stoppade romarrikets expansion norrut, men har inte påverkat den tysk-schweiziska , italiensk-franska eller någon annan gräns.
Tannenberg 1410 stoppade (de blivande) tyska folkens expansion österut, men dagens tysk-polska gräns har långt mer med 1945 att göra.
Stoppandet av muslimska arméer / plundringshärar på tidigt 700-tal hade också stor betydelse, men inte för dagens gränser.
Hastings 1066 gjorde inget för gränsdragningen. Den förblev Engelska Kanalen. Vilhelm Bastardens franska besittningar förlorade hans ättlingar snabbt och ökungadömet förblev ett ökungadöme.
Slaget om Brunkebergsåsen bestämde vem/hur Sverige skulle styras, inte hur Sverige skulle se ut.
Det närmaste jag kan komma på är slaget om Wien 1529. Ottomanerna försökte storma staden men misslyckades å det skändligaste, vilket stoppade vidare expansion (till fiaskot 1683). Därmed drogs en än idag tydlig skiljelinje mellan "Europa" och "Balkan". Men det faller för tidsgränsen.
Fredsfördraget 1617 vid Stolbovo fastställde gränsen mellan Ryssland och dagens Finland som huvudsakligen gäller ännu, men faller också för tidsgränsen.
Hur avskiljdes gränsen Spanien-Portugal? Sverige-Norge? Kan det vara något lämpligt fördrag?
Gränsen England-Skottland skulle kunna uppfylla kriterierna. Den fastslogs i princip under romartiden. Men är inomnationella avgränsningar en del av uppsatsen?
Lycka till.
Theoburgerskogen år 9 stoppade romarrikets expansion norrut, men har inte påverkat den tysk-schweiziska , italiensk-franska eller någon annan gräns.
Tannenberg 1410 stoppade (de blivande) tyska folkens expansion österut, men dagens tysk-polska gräns har långt mer med 1945 att göra.
Stoppandet av muslimska arméer / plundringshärar på tidigt 700-tal hade också stor betydelse, men inte för dagens gränser.
Hastings 1066 gjorde inget för gränsdragningen. Den förblev Engelska Kanalen. Vilhelm Bastardens franska besittningar förlorade hans ättlingar snabbt och ökungadömet förblev ett ökungadöme.
Slaget om Brunkebergsåsen bestämde vem/hur Sverige skulle styras, inte hur Sverige skulle se ut.
Det närmaste jag kan komma på är slaget om Wien 1529. Ottomanerna försökte storma staden men misslyckades å det skändligaste, vilket stoppade vidare expansion (till fiaskot 1683). Därmed drogs en än idag tydlig skiljelinje mellan "Europa" och "Balkan". Men det faller för tidsgränsen.
Fredsfördraget 1617 vid Stolbovo fastställde gränsen mellan Ryssland och dagens Finland som huvudsakligen gäller ännu, men faller också för tidsgränsen.
Hur avskiljdes gränsen Spanien-Portugal? Sverige-Norge? Kan det vara något lämpligt fördrag?
Gränsen England-Skottland skulle kunna uppfylla kriterierna. Den fastslogs i princip under romartiden. Men är inomnationella avgränsningar en del av uppsatsen?
Lycka till.
Ett slag som påverkade Europa var det vid Kalkafloden 1232 mellan Kiev Ryssland och mongolerna. Mongolerna segrade och som konsekvens av att detta gick det "första Ryssland" under. Den mongoliska ockupation av Ryssland som därefter följde påverkade inte någon av dagens statsgränser, däremot den kulturella gränsen mellan Europa och Ryssland.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Araberna förlorade c:a 100 000 man och 1 000 galärer vid Konstantinopel 717-718, samtidigt som Leo III (även kallad Leo Isauriern eftersom han var från nuvarande Syrien) lyckades sluta förbund med bulgarerna som attackerade araberna från landsidan. Den romerska flottan använde grekisk eld och svepte Marmara-sjön från arabiska skepp. Under hela vintern kunde man importera mat och andra förnödenheter till Konstantinopel, medan araberna svalt så de åt sina hästar, hundar och sedan sten och sina egna döda (enligt vad som skrivits om belägringen). Ungefär samtidigt som araberna steg ombord på sina sista skepp (som kommit med förstärkningar) och seglade rakt in i ett oväder (ett enda skepp ska ha kommit åter till Alexandria) besegrade den romerske generalen i Anatolien (namnet undflyr mig i skrivande stund) de arabiska förstärkningar som var på väg landvägen.Sgt 83 Pluton skrev:Känner inte till denna belägring von Adler. Poiters och Karl Martell har man däremot hört om sedan mellanstadiet. Kan du berätta mer om varför du anser denna belägring vara mer avgörande och inte Poiters 732?
Resultatet var att araberna inte expanderade mer överhuvudtaget - några räder, lite erövrande av små baronat på den Iberiska Halvön och räden in i Frankernas rike, men inga fler erövringar. Den arabiska armé som hade rusat ut ur arabiska halvön och svept över Östrom och Sassanidiska Persien, hela Nordafrika, Anatolien, Spanien och medelhavet var UTRADERAD.
Betydligt mer avgörande än det relativt uppblåsta Poitiers
Sedan, om man vill ha avgörande slag som är lite längre bort från 1800-talets tillrättalagda västerländskt fokuserade tysk-fransk-brittiska-amerikanska historieskrivning ska man nog först och främst fundera på om Västeuropa var så viktigt under den här perioden. Snarare låg världens civilisations tyngpunkt i Kina, Indien, Mellanöstern och kring Konstantinopel. De två störtsa städerna var mig veterligen Konstantinopel och Bagdad år 1100.
Mongolernas krossande av Kalifatet och jämnande av Bagdad med marken, slaget vid Ain Jalut, där Mongolerna i princip stoppades av Mamelukerna, Timur Lenks fälttåg mot Gyllene Horden, Ottomanernas framväxt, slaget vid Manzikert, Ottomanernas invasion av Europa, det sista korståget vid Nicopolis 1399 och Konstantinopels fall 1453 är enligt mig viktigare än t.ex. hundraårskriget.
+1von Adler skrev:
Sedan, om man vill ha avgörande slag som är lite längre bort från 1800-talets tillrättalagda västerländskt fokuserade tysk-fransk-brittiska-amerikanska historieskrivning ska man nog först och främst fundera på om Västeuropa var så viktigt under den här perioden. Snarare låg världens civilisations tyngpunkt i Kina, Indien, Mellanöstern och kring Konstantinopel. De två störtsa städerna var mig veterligen Konstantinopel och Bagdad år 1100.
Mongolernas krossande av Kalifatet och jämnande av Bagdad med marken, slaget vid Ain Jalut, där Mongolerna i princip stoppades av Mamelukerna, Timur Lenks fälttåg mot Gyllene Horden, Ottomanernas framväxt, slaget vid Manzikert, Ottomanernas invasion av Europa, det sista korståget vid Nicopolis 1399 och Konstantinopels fall 1453 är enligt mig viktigare än t.ex. hundraårskriget.
Västeuropa var den fattiga delen av Romarriket - pengar, människor och vetenskap fanns i Medelhavets östra halva. Inte för inte hölls det stora kyrkomötet 325 i Konstantinopel-förorten Nicea, inte i den västra delen av Romarriket. Indien, Kina och Ottomanska riket var fram till runt år 1600 långt mäktigare/viktigare än de däringa typerna vid Atlantkusten, vilka hade fullt upp med att kriga inbördes utan att uppnå särskilt mycket.
Nu kom jag på något: Slaget vid Nancy 1477. Karl den djärve, hertig av Burgund, dödas på slagfältet och i brist på söner absorberas hela Burgund av franska kronan. Därmed försvinner plötsligt Burgund, som funnits (i olika former) i ett halvt årtusende. Dagens franska gränser i öst mot Tyskland/habsburgarna skapas. Innan dess hade det alltid (åtminstone sedan 830-talet) funnits en buffertstat i form av Burgund.Cloudz skrev:Hej!
Jag har en uppgift i skolan om avgörande slag i/för Europa. De ska ha skett under medeltiden, och ska ha varit avgörande för Europas framtida geografi (landsgränser osv). Tidpunkten för slagen kan ha varit så tidigt som år 0, och till och med år 1500 e.Kr. Är det någon som har några förslag? Jag har själv inte hittat så många sådana slag när jag har sökt...
-
pandersson2
- Medlem
Kanske inte ett direkt slag, men ungrarnas allians med det Bysantinska riket 894 som ledde till att de attackerade bulgarerna och senare slog sig ner i nuvarande Ungern kan väl läggas in i den här kategorin. Även Bulgarernas fredsfördrag med Bysans 681 kan väl sägas ha lagt grunden till dagens Bulgariens gränser.
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
Inget snack om saken: Den viktigaste krigshändelsen under medeltiden var slaget vid Ain Jalut, där mongolerna stoppades. De fick hela tredje rikets krigsmakt att se ut som amatörer. Ingenting kunde stoppa dem.... Arabvärlden har inte hämtat sig än. De sopade mattan med de kristna proffsriddarna också i västra södra Polen.Cloudz skrev:Hej!Jag har en uppgift i skolan om avgörande slag i/för Europa. De ska ha skett under medeltiden, och ska ha varit avgörande för Europas framtida geografi (landsgränser osv). Tidpunkten för slagen kan ha varit så tidigt som år 0, och till och med år 1500 e.Kr. Är det någon som har några förslag? Jag har själv inte hittat så många sådana slag när jag har sökt... Jag skulle vara tacksam för hjälp!
/Cloudz
Obs att din tidpunkt är för omfattande; före 500 var antiken; och det avgörande slaget där var Adrianopel; se tråd om "Den sista legionen"
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)
Skulle nog säga att de slagen fördröjde Englands kompletta borttynande som en kontinental maktfaktor ett par decenier, men inte mkt mer än så.Sgt 83 Pluton skrev:Jag sticker ut hakan och föreslår slagen vid Crécy 1347 (?) och Agincourt 1415. Där får man väl hävda att Frankrike börjar tappa sin dominans gentemot England. Detta i sin tur får väl betraktas som inledningen på Englands uppgång som imperialistisk stormakt. Ett välde som innefattade typ 1/4 av jordens yta och som bestod till efter andra världskriget.
Kanske inte så avgörande i det stora hela, men som tveklöst var avgörande för Schweiz gränser och histora är slaget vid Morgarten 1315.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Borttynande? Det var väl på 1500-talet som England påbörjar sitt imperie-byggande? Om de inte knäppt fransmännen på nosen i ovan nämnda drabbningar kan man ju fundera på hur det gått med det imperiet?
-
M Corleone
- Medlem
Crecy 1346, Poiters 1356 och Agincourt 1415 var alla briljanta taktiska segrar, omtalade i engelsk historieskrivning och odödliggjorde Edward III, svarte prinsen ( kronprins Edward, hertig av Wales, han dog innan fadern Edward III)resp Henry V som stora fältherrar och visade slutet på riddaren som en militär maktfaktor.
Politiskt var de mindre betydelsefulla. Edward III och svarte prinsen lyckades aldrig följa upp sin segrar politiskt annat än väldigt kortsiktigt. Henry V blev genom sin seger erkänd som fransk kronprins men dog 1422, 2 månader innan Karl VI av Frankrike, och hans efterträdare slarvade bort de politiska möjligheterna som segern vid Agincourt skapat.
Ska man istället se på ett politiskt avgörande slag under hundraårskriget så är det Formigny 1450 som blev en avgörande fransk seger. Det slaget avslutade de facto hundraårskriget och de engelska kontinentala ambitionerna. Vilket i sin tur ledde till att Frankrike under drygt 350 år framöver skulle vara den ledande europeiska stormakten och att england istället för kontinenten började blicka ut över haven.
Politiskt var de mindre betydelsefulla. Edward III och svarte prinsen lyckades aldrig följa upp sin segrar politiskt annat än väldigt kortsiktigt. Henry V blev genom sin seger erkänd som fransk kronprins men dog 1422, 2 månader innan Karl VI av Frankrike, och hans efterträdare slarvade bort de politiska möjligheterna som segern vid Agincourt skapat.
Ska man istället se på ett politiskt avgörande slag under hundraårskriget så är det Formigny 1450 som blev en avgörande fransk seger. Det slaget avslutade de facto hundraårskriget och de engelska kontinentala ambitionerna. Vilket i sin tur ledde till att Frankrike under drygt 350 år framöver skulle vara den ledande europeiska stormakten och att england istället för kontinenten började blicka ut över haven.