En ny studie av samers och även indirekt svenskars dna
Re: En ny studie av samers och även indirekt svenskars dna
Jag önskar att jag kunde ändra titeln något och skriva "... även indirekt övriga svenskar". Samer är ju också svenskar och antalet svenskar som har samiskt påbrå torde vara mångdubbelt fler än antalet individer som identifierar sig som samer. Genetiska definitioner av folk eller etniska grupper är förstås alltid kontroversiella och anses säkert av många som onödiga och kanske rasistiska. Det är ju dock uppenbart att genetik har haft mycket stor betydelse för uppkomsten av nya folk och kulturer under historiens gång. Genetiska studier kan potentiellt ge information om folkförlyttningar och sammanträffanden mellan mellan olika folk och kulturer.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
HejSumerius skrev: Det är ju dock uppenbart att genetik har haft mycket stor betydelse för uppkomsten av nya folk och kulturer under historiens gång. Genetiska studier kan potentiellt ge information om folkförlyttningar och sammanträffanden mellan mellan olika folk och kulturer.
Kan man få ett par enkla och uppenbara exempel? Det skall ju förvisso vara uppenbart!?
Christer Samuelsson
Anser inte att Samer är Svenskar, i så fall måste vi ha en annan benämning för Svenskar som etnisk grupp - Svear kanske? Det kan inte vara så att Samer kan både vara Samer och Svenskar medan Svenskar t ex inte kan vara Samer. Samerna är ju själva väldigt noga med detta i och med att man måste bevisa att man är "renrasig" Same för att få rösta till Sametinget. Det är ju inget konstigt att man tillhör olika etniska grupper - det vi har gemensamt är att vi är Svenska medborgare.Sumerius skrev:Jag önskar att jag kunde ändra titeln något och skriva "... även indirekt övriga svenskar". Samer är ju också svenskar och antalet svenskar som har samiskt påbrå torde vara mångdubbelt fler än antalet individer som identifierar sig som samer. Genetiska definitioner av folk eller etniska grupper är förstås alltid kontroversiella och anses säkert av många som onödiga och kanske rasistiska. Det är ju dock uppenbart att genetik har haft mycket stor betydelse för uppkomsten av nya folk och kulturer under historiens gång. Genetiska studier kan potentiellt ge information om folkförlyttningar och sammanträffanden mellan mellan olika folk och kulturer.
-
Hellbastard
- Medlem
Varför inte?Rus skrev:Det kan inte vara så att Samer kan både vara Samer och Svenskar
-
Wavy Gravy
- Medlem
Är det nödvändigt med en ny definition på begreppet etniska svenskar? Var det inte dom som var blonda, blåögda och långskalliga? Dom som också var otroligt bra krigare med fina anor? (En sverigedemokrat på tråden?)Rus skrev:Anser inte att Samer är Svenskar, i så fall måste vi ha en annan benämning för Svenskar som etnisk grupp - Svear kanske? Det kan inte vara så att Samer kan både vara Samer och Svenskar medan Svenskar t ex inte kan vara Samer. Samerna är ju själva väldigt noga med detta i och med att man måste bevisa att man är "renrasig" Same för att få rösta till Sametinget. Det är ju inget konstigt att man tillhör olika etniska grupper - det vi har gemensamt är att vi är Svenska medborgare.
För att det kommer bli ytterst frustrerande för oss NORSKA samer - förstår du väl...Hellbastard skrev:Varför inte?Rus skrev:Det kan inte vara så att Samer kan både vara Samer och Svenskar
det enda du behöver bevisa för att få rösträtt, och altså därmed rättighet att kalla dig same, är att antingen, minst en av dina föreldrar har rösträtt(altså är same) eller att du talat samiska i ditt föreldrahem.Rus skrev: Samerna är ju själva väldigt noga med detta i och med att man måste bevisa att man är "renrasig" Same för att få rösta till Sametinget. Det är ju inget konstigt att man tillhör olika etniska grupper - det vi har gemensamt är att vi är Svenska medborgare.
Såvitt jag tolkar det räcker det med att någon i av mina förfäder räknats som same, för att även jag skall få räkna mig som same. Förutsatt att mellanvarande förfäder hållit fast vid rättigheterna.
-
Camilla.dk
- Medlem
Jeg forstod sådan at samer og svensker ikke er helt forlignelige størrelser. man kan være svensker når man bor i Sverige, men samer er en identitet, folk, kultur, etnicitet etc. der rækker ud over landegrænser. F.eks. kan man være same og svensker, same og nordmand, same og russer etc. masn kan også bare være same.
Det samme gælder inuitter og grønlændere, du kan være dansk grønlænder, inuit i Danmark, inuit i Canada osv. begreber som dansk og svensk går på nationalitet (nationalt tilhørsforhold) mens begreber som inuit og same er et langt videre begreb der rummer flere lag såsom både sociale, etniske og kulturelle lag.
Man kan godt være dansk selvom ens etnicitet er sort eller asiat, det samme med svear, det nærmeste vi kommer en parallel til samer som nordboer, hvis det er etnicitet og oprindelig kulturel tilhørsforhold er begreber som netop nordboer, germaner og lignende.
Det samme gælder inuitter og grønlændere, du kan være dansk grønlænder, inuit i Danmark, inuit i Canada osv. begreber som dansk og svensk går på nationalitet (nationalt tilhørsforhold) mens begreber som inuit og same er et langt videre begreb der rummer flere lag såsom både sociale, etniske og kulturelle lag.
Man kan godt være dansk selvom ens etnicitet er sort eller asiat, det samme med svear, det nærmeste vi kommer en parallel til samer som nordboer, hvis det er etnicitet og oprindelig kulturel tilhørsforhold er begreber som netop nordboer, germaner og lignende.
Med undantag, Svensk/Svenskar kan vara svenskspråkiga FinländareCamilla.dk skrev: begreber som dansk og svensk går på nationalitet (nationalt tilhørsforhold) mens begreber som inuit og same er et langt videre begreb der rummer flere lag såsom både sociale, etniske og kulturelle lag.
-
Camilla.dk
- Medlem
Ja det er korrekt, dem glemte jeg man kan også være dansk i Tyskland når man tilhører det danske mindretal. Så er det måske mere korrekt at definere det som sprogligt og/eller nationalt tilhørsforhold modsat etnicitet?diravi skrev:Med undantag, Svensk/Svenskar kan vara svenskspråkiga FinländareCamilla.dk skrev: begreber som dansk og svensk går på nationalitet (nationalt tilhørsforhold) mens begreber som inuit og same er et langt videre begreb der rummer flere lag såsom både sociale, etniske og kulturelle lag.
Men du kallar tydligen inte tysk tyskländare eller alla som bor i Sverige svealändare men tysk och svensk. Man kunde använda finsk på samma sätt.Camilla.dk skrev:Ja det er korrekt, dem glemte jeg man kan også være dansk i Tyskland når man tilhører det danske mindretal. Så er det måske mere korrekt at definere det som sprogligt og/eller nationalt tilhørsforhold modsat etnicitet?diravi skrev:Med undantag, Svensk/Svenskar kan vara svenskspråkiga FinländareCamilla.dk skrev: begreber som dansk og svensk går på nationalitet (nationalt tilhørsforhold) mens begreber som inuit og same er et langt videre begreb der rummer flere lag såsom både sociale, etniske og kulturelle lag.
Finländare är en benämning av Axel von Freudethal på 1800-talet.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Haken är att man får på nöten av finlandssvenskarna om man kallar dem finnar. Annat var det i början av 1800-talet, då saker skrevs som: "Låtom oss därför bliva finnar" och "Dess allra första salva ren blev åtta finnars fall".
-
Camilla.dk
- Medlem
[quote="Jotuni]
Finländare är en benämning av Axel von Freudethal på 1800-talet.[/quote]
Jeg er ikke sikker på hvad du mener Jotuni - jeg mente om det måske var mere korrekt at definere begreber som tysk, finsk, svensk og dansk som de der har en national/sproglig tilknytning mens begreber som same, germaner, inuit etc. mere går på etnicitet/kulturel/socialt etc. tilhørsforhold. Jeg stillede det som et spørgsmål for jeg er ikke sikker. F.eks. er dansker IKKE en etnicitet, det er en borger i Danmark eller en født i Danmark men kan også dække over en dansktalende tilhørende det danske mindretal i Tyskland. Omvendt kaldes dansktalende på Grønland oftere dansk-grønlænder. Jeg kan ikke helt gennemskue forskellen. Men generelt er ethinicitet-betegnelsen knyttet til de hvor nationalitet og etnicitet ikke nødvendigvis følges ad - fx når en bestemt etnicitet ikke har et eget landområde. I vore dage er sammenfletningen af etnicitet og nationalitet også forældet eftersom de fleste lande i dag er multikulturelle samfund.
Hvad mener du med benævningen finlænder? er det kun brugt som et konstrueret begreb? På dansk er de fleste der bor i et land/område der ender på land typisk kaldt -lænder, eksempelvis Holland - hollænder, Grønland - grønlænder, Nordland - nordlænder, England - englænder. Men der er undtagelser som Finland - finne, Tyskland - tysker. Måske har der engang været en definitionsforskel mellem finne og finlænder således at finne brugtes om finsk ethnicitet f.x de historiske finner der boede i Danmark i oldtiden og finlænder om de som bebor landet Finland, men nu om dage hedder begge dele finne undtagen de svensktalende i Finland der af en eller anden grund kaldes finlændere eller finlandssvenskere. Jeg ved ikke hvorfor det er sådan. Er det forkert brug af begreberne?
Edit: der gik helt ged i quoteringerne
diravi skrev:begreber som dansk og svensk går på nationalitet (nationalt tilhørsforhold) mens begreber som inuit og same er et langt videre begreb der rummer flere lag såsom både sociale, etniske og kulturelle lag.
Med undantag, Svensk/Svenskar kan vara svenskspråkiga Finländare
Men du kallar tydligen inte tysk tyskländare eller alla som bor i Sverige svealändare men tysk och svensk. Man kunde använda finsk på samma sätt.Ja det er korrekt, dem glemte jeg man kan også være dansk i Tyskland når man tilhører det danske mindretal. Så er det måske mere korrekt at definere det som sprogligt og/eller nationalt tilhørsforhold modsat etnicitet?
Finländare är en benämning av Axel von Freudethal på 1800-talet.[/quote]
Jeg er ikke sikker på hvad du mener Jotuni - jeg mente om det måske var mere korrekt at definere begreber som tysk, finsk, svensk og dansk som de der har en national/sproglig tilknytning mens begreber som same, germaner, inuit etc. mere går på etnicitet/kulturel/socialt etc. tilhørsforhold. Jeg stillede det som et spørgsmål for jeg er ikke sikker. F.eks. er dansker IKKE en etnicitet, det er en borger i Danmark eller en født i Danmark men kan også dække over en dansktalende tilhørende det danske mindretal i Tyskland. Omvendt kaldes dansktalende på Grønland oftere dansk-grønlænder. Jeg kan ikke helt gennemskue forskellen. Men generelt er ethinicitet-betegnelsen knyttet til de hvor nationalitet og etnicitet ikke nødvendigvis følges ad - fx når en bestemt etnicitet ikke har et eget landområde. I vore dage er sammenfletningen af etnicitet og nationalitet også forældet eftersom de fleste lande i dag er multikulturelle samfund.
Hvad mener du med benævningen finlænder? er det kun brugt som et konstrueret begreb? På dansk er de fleste der bor i et land/område der ender på land typisk kaldt -lænder, eksempelvis Holland - hollænder, Grønland - grønlænder, Nordland - nordlænder, England - englænder. Men der er undtagelser som Finland - finne, Tyskland - tysker. Måske har der engang været en definitionsforskel mellem finne og finlænder således at finne brugtes om finsk ethnicitet f.x de historiske finner der boede i Danmark i oldtiden og finlænder om de som bebor landet Finland, men nu om dage hedder begge dele finne undtagen de svensktalende i Finland der af en eller anden grund kaldes finlændere eller finlandssvenskere. Jeg ved ikke hvorfor det er sådan. Er det forkert brug af begreberne?
Edit: der gik helt ged i quoteringerne
Senast redigerad av 3 Camilla.dk, redigerad totalt 19 gång.
-
Camilla.dk
- Medlem
Jeg går ud fra at man ikke kalder alle i Sverige for svealændere fordi Svealand kun er en lille del af Sverige, der findes jo også nordlændere og gøtalændere mm.
-
Camilla.dk
- Medlem
Jeg fandt denne definition ifølge dansk sprognævn der angiver at finlænder er en der bebor staten Finland, mens finne betegner en der taler finsk, altså finsktalende finlænder mens svensktalende blot kaldes finlænder samt at det er ukorrekt at danskere siger finsk og finne om det hele: http://sproget.dk/sprogbrevet/sprogbrev ... act_terms=