Hamnisbrytning
Hamnisbrytning
Det skrivs mycket om de stora statsisbrytarna. Men de sköter bara isbrytningen utomskärs. Varje hamn har behov för en båt som bryter inloppen till hamnen och som assisterar fartygen till och från kaj. Donkeyman har denna vinter jobbat på en sådan båt och har skrivit en artikel för att berätta om hur det går till. Det kan ju vara intressant att få en aldrig så liten inblick i en värld som är sluten för de flesta.
Följ denna länk: http://www.nordens-paris.blogspot.com
Följ denna länk: http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: Hamnisbrytning
Intressant, är det något särskilt i utformningen som skiljer denna bogserbåt från reguljära bogserbåtar? Är det alltså en bogserbåt som också används som isbrytare eller någon slags specialversion av en bogserbåt?
/Daniel
/Daniel
Re: Hamnisbrytning
Bogserbåtar är en hel vetenskap som man bara kan skrapa lite på ytan i ett sådant här inlägg.
De används till en mångfald med ändamål. Om vi snackar om de lite större båtarna har det varit en vanlig kombination i Sverige med hamnassistans + isbrytning. Men många av båtarna har dessutom varit tänkta för långbogsering av timmer eller pråmar. Andra har varit mer tänkta för bärgning eller entrepenadjobb. Genom tiderna har det byggts väldigt få båtar som varit optimerade för endast en av dessa arbetsuppgifter - alla är på ett eller annat sätt kompromisser mellan olika önskemål. Helt enkelt därför att det inte har gått att skapa lönsamhet med enbart ett användningsområde.
Båten "Kämpe"' är på det sättet ovanlig. Den specialbyggdes av MoDo-koncernen för att tillgodose deras eget behov av långbogsering av timmer sommartid och service i Husums hamn vintertid. Under sommarhalvåret hade man en mindre båt stationerad i Husum. I "modern" tid har långbogseringen av timmer upphört så numera är båten stationerad i Husum året runt. Men det som är speciellt med "Kämpe" är att den är speciellt konstruerad för hamnen i Husum. Den hamnen är nämligen väldigt trång och därmed behöver man en båt med extrema manöveregenskaper. Vilket gör båten betydligt kortare än den normalt sett skulle ha varit med den maskinstyrkan. Något som i sin tur reducerar dess användning i öppen sjö jämfört med många andra båtar.
De används till en mångfald med ändamål. Om vi snackar om de lite större båtarna har det varit en vanlig kombination i Sverige med hamnassistans + isbrytning. Men många av båtarna har dessutom varit tänkta för långbogsering av timmer eller pråmar. Andra har varit mer tänkta för bärgning eller entrepenadjobb. Genom tiderna har det byggts väldigt få båtar som varit optimerade för endast en av dessa arbetsuppgifter - alla är på ett eller annat sätt kompromisser mellan olika önskemål. Helt enkelt därför att det inte har gått att skapa lönsamhet med enbart ett användningsområde.
Båten "Kämpe"' är på det sättet ovanlig. Den specialbyggdes av MoDo-koncernen för att tillgodose deras eget behov av långbogsering av timmer sommartid och service i Husums hamn vintertid. Under sommarhalvåret hade man en mindre båt stationerad i Husum. I "modern" tid har långbogseringen av timmer upphört så numera är båten stationerad i Husum året runt. Men det som är speciellt med "Kämpe" är att den är speciellt konstruerad för hamnen i Husum. Den hamnen är nämligen väldigt trång och därmed behöver man en båt med extrema manöveregenskaper. Vilket gör båten betydligt kortare än den normalt sett skulle ha varit med den maskinstyrkan. Något som i sin tur reducerar dess användning i öppen sjö jämfört med många andra båtar.
Re: Hamnisbrytning
Okej, jag förstår. Men bogen är inte särskilt utformad för isbrytning på något sätt alltså?
/Daniel
/Daniel
Re: Hamnisbrytning
Jo. Stäven är utformad speciellt för isbrytning. Och här har vi ytterligare ett problemområde. Isbrytande bogserbåtar är (med få undantag) inte särskilt bra i öppen sjö. Detta beror på att en bogserbåt är ett relativt kort fartyg och därmed påverkar isbrytarstäven mycket när det gäller bärigheten i vatten för förskeppet. Den får helt enkelt en helt annan och sämre gång i öppen sjö.
Re: Hamnisbrytning
Ah, jag förstår. Går det att se på utsidan att den är utformad för isbrytning, i så fall hur? Den svarta gummeringen kanske?
/Daniel
/Daniel
Re: Hamnisbrytning
Nej. Det är skrovformen det hänger på. Och det ligger ju under vatten. Men man brukar trimma (dvs fördela vikterna) en isbrytande båt något akter (dvs aktern blir djupare och stäven lite högre) så då har man möjlighet att se den översta delen av skrovet. Och det räcker ofta för den som vet vad man skall se efter.
Gummina, eller fendringen som det heter på fackspråk, har bara till uppgift att göra det lite mjukare när man lägger sig mot andra fartyg eller kajer.
Gummina, eller fendringen som det heter på fackspråk, har bara till uppgift att göra det lite mjukare när man lägger sig mot andra fartyg eller kajer.
Re: Hamnisbrytning
Tack Donkeyman for lanken...men erinrar sig Lulea Stads lilla 'allt-i-allo' - bogserbaaten Balder. Som kunde allt - men var for liten och smal for att bryta in malmfartygen till kaj nar isarna lade paa stadsfjarden. Till det jobbet holl, paa min tid, Neptunbolaget bogserbaatar i Luleaa. Men saa gott som alla - bogserbaatar, hade isbrytarstaev - dvs en starkt lutad undervattenskropp upp till ytan under bogen. Hela iden, var inte att bryta - utan att krossa isen - under baatens tyngd.Det är skrovformen det hänger på.
Med lite fart - gled staven upp over isen, som krossades och tvingades ned under isbrytarstaeven..
Har USS Manhattan med typisk runt 'isbrytarbuk'....De klassiska isbrytarna var runda som en fralla om magen. Och darmed ocksaa sjosjukans mardromsfartyg i oppen sjo....dom 'rullade i alla riktningar'
- Bilagor
-
- isbrytarstaev, USS Manhattan.jpg (18.2 KiB) Visad 2162 gånger
Re: Hamnisbrytning
[Hobbymoderation på]
Borde inte denna ligga i Civil Teknikhistoria eller tillsammans med Isvintrar i Efterkrigstiden?
[Hobbymoderation av]
Intressant, igen, där vi landkrabbor får lära oss något.
MVH
Hans
Borde inte denna ligga i Civil Teknikhistoria eller tillsammans med Isvintrar i Efterkrigstiden?
[Hobbymoderation av]
Intressant, igen, där vi landkrabbor får lära oss något.
MVH
Hans
Re: Hamnisbrytning
Ännu en liten solskenshistoria om isbrytning.....lättmatros Varjag ombord i Johnsonlinjens m/s CANADA i Finska Viken på väg in till Helsingfors - i iskonvoj, ledd av den finska isbrytaren SAMPO och en annan mindre....7-8 fartyg i konvojen, CANADA som 'det starkaste fartyget' - gaar sist.
Kaptenen på CANADA var Johnsonslinjens 'flaggskeppare' och en mycket irritabel man - som alltid försökte hållla rederiets stränga tidtabeller. Har glömt hans namn med han måste ha hetat Karl i förnamn då han var känd som 'Kalle Gaphals' .
Jag kan tillåta mig denna indiskretion då mannen måste ha varit död i många år.....('Gaphals' då den intercom via elektriska mikrofoner - mellan fartygets 'för - akter - och kommandobrygga' - var helt obehövliga, kaptenens röst hördes mycket bra - utan dem )
Konvojen masar sig fram i stora S-kurvor där isbrytaren finner bästa vägen....I en väldig bukt i S-et - ser kaptenen sin chans....att knuffa sig långt fram i kön! Jag har bara detta från rorgängaren vid tillfället - men ungefär detta skedde;
Kapten Gaphals: Helvete - vi har 16 000 hästkrafter - vi kan skära över S-et och komma direkt bakom SAMPO....!
Sagt och gjort - rodret lades om - och CANADA brakade in i isen för att ta genvägen....och fastnade ungefär i mitten av S-bukten
Ship-to-ship radio: SAMPO till CANADA, Perkele - vad gör ni????? CANADA till SAMPO; Vi har bråttom till Helsinki!!!
SAMPO till CANADA; 'CANADA har bruutit konvojreglerna - och stannar på platsen tills konvojens isbrytare åååtervander från Helsingfors!'
Varjag
Kaptenen på CANADA var Johnsonslinjens 'flaggskeppare' och en mycket irritabel man - som alltid försökte hållla rederiets stränga tidtabeller. Har glömt hans namn med han måste ha hetat Karl i förnamn då han var känd som 'Kalle Gaphals' .
Jag kan tillåta mig denna indiskretion då mannen måste ha varit död i många år.....('Gaphals' då den intercom via elektriska mikrofoner - mellan fartygets 'för - akter - och kommandobrygga' - var helt obehövliga, kaptenens röst hördes mycket bra - utan dem )
Konvojen masar sig fram i stora S-kurvor där isbrytaren finner bästa vägen....I en väldig bukt i S-et - ser kaptenen sin chans....att knuffa sig långt fram i kön! Jag har bara detta från rorgängaren vid tillfället - men ungefär detta skedde;
Kapten Gaphals: Helvete - vi har 16 000 hästkrafter - vi kan skära över S-et och komma direkt bakom SAMPO....!
Sagt och gjort - rodret lades om - och CANADA brakade in i isen för att ta genvägen....och fastnade ungefär i mitten av S-bukten
Ship-to-ship radio: SAMPO till CANADA, Perkele - vad gör ni????? CANADA till SAMPO; Vi har bråttom till Helsinki!!!
SAMPO till CANADA; 'CANADA har bruutit konvojreglerna - och stannar på platsen tills konvojens isbrytare åååtervander från Helsingfors!'
Varjag
- Bilagor
-
- Finska 'SAMPO'.jpg (20.47 KiB) Visad 2102 gånger
Re: Hamnisbrytning
I denna första "normalvinter" som inträffat på några år så har jag skrivit en liten artikel om hamnisbrytning på min blogg. www.nordens-paris.blogspot.com
Re: Hamnisbrytning
Tack Donkeyman for laenken och bilden av Selanka's nedisade back - Usch vad motigt, halkigt och djaevligt for daecksfolket , Varjag
Re: Hamnisbrytning
Du får ursäkta mig Donkeyman men vad för Isbrytare är du på?
Re: Hamnisbrytning
Jag är på en bogserbåt som heter "Kämpe". Vår uppgift är att vara hamnisbrytare i Husum vilket betyder att vi håller hamnen öppen, assisterar båtarna inne i hamnen och ser till att de kommer ut i öppet vatten där statsisbrytarna tar över. I Sverige är det nämligen så att Statens stora Isbrytare inte tar in fartygen till hamn utan de ser till att de kommer in från "Havet" till skärgårdarna. Därefter är det upp till var enskild hamn att assistera båtarna vidare.
Den hamn jag jobbar för är en av de största industrihamnarna i Sverige och vår uppgift är alltså att "hämta" båtarna ute där havsisbrytningen upphör, få dem till kaj samt att få dem tillbaka ut igen där Statsisbrytarna tar över.
Den hamn jag jobbar för är en av de största industrihamnarna i Sverige och vår uppgift är alltså att "hämta" båtarna ute där havsisbrytningen upphör, få dem till kaj samt att få dem tillbaka ut igen där Statsisbrytarna tar över.
Re: Hamnisbrytning
Barometern i Kalmar kör ett reportage om Pampus, hamnbogserar som tjänstgör som isbrytare när behov finns.
Ta en tur med Pampus http://www.barometern.se/nyheter/kalmar ... 9525%29.gm
Ta en tur med Pampus http://www.barometern.se/nyheter/kalmar ... 9525%29.gm