Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Var det det brittiske liket som planterades i Medelhavet i syfte att finta tyskarna?

Nej tyvärr inte!MD650 skrev:Var det det brittiske liket som planterades i Medelhavet i syfte att finta tyskarna?
Det var en hög militär, men högst levande.Uppdraget var att transportera en mycket viktig person.
Det är nog HMS Seraph - som plötsligt blev USS Seraph - för transporten av General Giraud till Gibraltar för ett möte med General Eisenhower. Giraud avskydde engelsmännen - men det fanns ingen amerikansk ubåt inom tusentals kilometer...
Så HMS blev kvickt USS - under befäl av USN Captain Jerauld Wright i Operation KingPin, Varjag
Så HMS blev kvickt USS - under befäl av USN Captain Jerauld Wright i Operation KingPin, Varjag
Varjag vet och kan alltvarjag skrev:Det är nog HMS Seraph - som plötsligt blev USS Seraph - för transporten av General Giraud till Gibraltar för ett möte med General Eisenhower. Giraud avskydde engelsmännen - men det fanns ingen amerikansk ubåt inom tusentals kilometer...
http://home.cogeco.ca/~gchalcraft/sm/seraph.html
Förmodligen en anekdot, men det måste ha varit smått komiskt när besättningen försökte härma amerikansk accent som de fått via filmens värld..
Varjags fråga!
Långtifrån Amund - men han vet hur en brittisk S-klass ubåt ser ut - så han kastar trålen i rätt vattenVarjag vet och kan allt
Här en brokig samling krigare, uniformer och vapen - under befäl av en Generamajor. Vad hette generalmajoren - och vad är det för trupp vi ser?
Varjag
- Bilagor
-
- generalmajor.jpg (28.71 KiB) Visad 564 gånger
-
- en brokig samling.jpg (113.4 KiB) Visad 564 gånger
Ryskt eller ukrainskt?

MD650 skäller under rätt träd...nog lite av bäggeMD650 skrev:Ryskt eller ukrainskt?
Men längre än så når jag inte utan googling.varjag skrev:
MD650 skäller under rätt träd...nog lite av bägge, Varjag
Ja, jag vet du avskyr det - men tro mig, utan google hade det inte funnits någon 2:a VK-quizMD650 skrev:Men längre än så når jag inte utan googling.varjag skrev:
MD650 skäller under rätt träd...nog lite av bägge, Varjag
Jo, när mina kunskaper tryter överlåter jag quizzandet till er andra.varjag skrev:
Ja, jag vet du avskyr det - men tro mig, utan google hade det inte funnits någon 2:a VK-quiz
En nobel inställning - men ger inget Obamapris 
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Gissar vi pa Russkaja Oswoboditelnaja Armija, ROA - 600. Infanterie-Division och Generalmajor Sergei Kusmitsch Bunjatschenko....?
Hans K
Hans K
Det hade räckt med ROA, generalen ses nedan. sveahk frågar, Varjagsveahk skrev:Gissar vi pa Russkaja Oswoboditelnaja Armija, ROA - 600. Infanterie-Division och Generalmajor Sergei Kusmitsch Bunjatschenko....?
Hans K
- Bilagor
-
- general.jpg (114.28 KiB) Visad 527 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Tack varjag, ROA var vackert stickat på generalens axel - men Trukhin var mig obekant...
Här ser vi en annorlunda form av blitzkrieg - var användes dessa fortskaffningsmedel, med stor framgång bör tilläggas...och vem kom på idén? Hans K
Här ser vi en annorlunda form av blitzkrieg - var användes dessa fortskaffningsmedel, med stor framgång bör tilläggas...och vem kom på idén? Hans K
...velocipedrytteriet till hjuls - är längesedan borta. Men deras cyklar finns på museum..... 
- Bilagor
-
- cyklarna finns kvar.jpg (22.02 KiB) Visad 510 gånger