Övergiven vagn på Eksjö övningsfält?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
jeep_tom
Medlem

Övergiven vagn på Eksjö övningsfält?

Inlägg av jeep_tom » 13 december 2009, 23:08

Hittade en bild på nätet, men tyvärr inte mkt information. Den ända bildtext som fanns till var "Eksjö Övningsfält" och bilden var uppladdad 2008

Någon som vet mer om detta objekt? :)

Bild

Fullstor bild: http://3.bp.blogspot.com/_K2K8-GQEQ4Q/S ... _09_08.jpg

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Övergiven vagn på Eksjö övningsfält?

Inlägg av B Hellqvist » 13 december 2009, 23:22

Jag sprang omkring en hel del på Ränneslätt 1986-87, men jag har inget minne av att ha sett något vagnsvrak.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 13 december 2009, 23:29

Hjulet får mig in på Strv 42/74 men jag kan ha fel, inga fler bilder och varför vill du veta?

MVH

Hans

jeep_tom
Medlem

Inlägg av jeep_tom » 13 december 2009, 23:36

Är intresserad av gamla bandfordon och värnar om dem. Och skulle vara kul att veta om det är något som något museum eller så har bärgat och tagit reda på..

Är ju synd om vagnen vara skall ligga i skogen så :)

Den skall tydligen inte finnas vid något skjutfält, utan på någon plats där personen som la upp bilden under sin värnpligt övande med broläggare. det är allt jag vet :)

Hittade för övrigt bilden på ett sådant forum för övergivna platser och fordon.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 13 december 2009, 23:51

jeep_tom skrev:Hittade för övrigt bilden på ett sådant forum för övergivna platser och fordon.
Är du kompis med Jornmark?

viewtopic.php?f=22&t=24868&start=0

MVH

Hans

jeep_tom
Medlem

Inlägg av jeep_tom » 14 december 2009, 00:01

Nej, känner inte Jan Jörnmark på någon som helst personlig nivå :)

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 14 december 2009, 06:50

Det är ett chassie till en Strv 74.
Vad jag kan se på bilden så verkar den ha fått en hel del stryk och då är det tveksamt om det är värt mödan att försöka bärga den. Ett chassie utan torn väger närmare 20 ton.
Det är nog tyvärr bara enstaka delar som går att rädda och då är det oftast enklare att plocka bort dem på plats, vilket någon mycket väl redan kan ha gjort.
Platsen den står på idag är måhända inget skjutfält, men det kan mycket väl ha varit det då på 80-talet då vagnen sannolikt ställdes dit.

Har själv bärgat ett flertal vrak och delar från olika skjutfält så jag vet vad som krävs, det räcker oftast inte bara med resurser, det krävs mycket envishet att stå emot omgivningens "kloka" råd att låta bli. :)

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 17 december 2009, 22:18

Kan den finnas i Hamnaryd strax utanför Eksjö? Jag gjorde värnplikten på I-12 år 1991 vill jag minnas. Första eller andra månaden vi låg inne var vi på någon slags förevisning av olika vapens verkan. Vi stod på ena sidan en stor dal och kollade över till andra sidan när de smällde av en massa saker och bland annat sköt de på en stridsvagn. Detta är en bra bit från Ränneslätt. Våra övningar avslutades nästan alltid med "luftlandsättning i Hamnaryd" men rätt ofta kom det ett "övningn avbryts" när vi var på väg dit.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 december 2009, 19:52

Det där inlägget kan kännas lite "Off topic", men en förening som kallas för industribaneföreningen eller Småbaneavdelningen som föreningen hette förut och denna förening har även skapat ett kontaktnät. Så ett alternativ är att fråga lokalt efter någon som har varit med på Eksjö övningsfält eller har god kunskap om detta.

Ett tips bara!!!

Stefan

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 23 december 2009, 16:23

Vagnen ligger vid Hamnaryd, vid en av sprängplatserna på övningsfältet i Eksjö.
Den har använts vid förevisning av vapenverkan, bl.a är den minsprängd så chassiet är spräckt.
Om den fortfarande är kvar vet jag inte men den låg där 2003 när jag jobbade på Ing2.

/Thord

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 29 december 2009, 12:43

Tråden fick mig att tänka på en nyhetsnotis i Vetlandaposten från andra hälften av 90-talet om ett stulet stridsvagnsvrak från ett skjutfält utanför Eksjö. Vagnen skulle varit från VK2 och skulle ha renoverats när man upptänkte stölden.
Inget som du känner till Thord eller andra som legat i Eksjö?
Iallafall när jag så bilden så tänkte jag: men där är den ju? Men det fanns tydligen fler...

Sonderling

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 29 december 2009, 14:29

En lite korrigering - artikeln du refererar till ovan handlade inte om Eksjö utan om Växjö.
Det hela handlade om ett missförstånd. Vagnen (resterna av en Strv m/38) hade "lovats" bort till två av varandra oberoende museer (de båda var naturligtvis ovetande om varandras planer). När museum nr 2 skulle hämta den hade museum nr 1 redan varit där vilket skapade förvirring.
Tack vare tidningsartikeln blev museum nr 1 varse det hela och kontaktade då museum nr 2.

I tidningen lät det som en jättegrej, men i verkligheten handlade det om att man ville rädda "skrot" från att bli skrot.

Vagnen (resterna av den) är nu i säkert förvar.

Det har funnits ett stort antal vagnar som ställts ut på skjutfält som skjutmål. De flesta är sedan länge skjutna i spillror och resterna har skickats till skrot. Några enstaka har dock "glömts" kvar.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 29 december 2009, 14:48

Var det Växjö säger du? Jaha ja men det var ju för väl att den kom i rätta händer iallafall. :) Jag minns att några trodde att rysk skrotmaffia snott den men det lät ju föga trovärdigt.

Sonderling

Fasen jag blandar alltid ihop Eksjö, Nässjö och Växjö!

Skriv svar