Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av MD650 » 28 december 2009, 21:55

Jag förstod att han kände sig nöjd över att ha stoppat framvällande horder av sovjet(delvis från asien).
fienden bestod tydligen av sovjetmedborgare från asien och tydligen stora horder av dylilka. Jag förstår inte direkt vari ligger föraktet.
Har gjort exakt samma reflektion.
Det verkar som att en del silar mygg och sväljer elefanter när man hugger på olika grader av missdåd....
:)

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 28 december 2009, 23:59

Här är min recension av "Skyldig till skuld".

Jag har själv läst ”Skyldig till skuld”, eller rättare sagt den delen som handlar om Finland, dvs 50% av bokens innehåll och sedan strö läst det övriga. Jag kan bara konstatera att ”Skyldig till skuld” fungerar ovanligt dålig som historiebok eller som referenslitteratur. Boken är ingalunda någon djupdykning i Finlands andravärldskrigs historia eller innehåller inte något specifikt fakta som gör den uppseendeväckande, där emot fungerar den utmärkt som pamflett.

Här finns ingen objektiv eller kronologisk genomgång av den Finska problematiken under VK2, inga försök till djupgående utan det mesta är författarens egna tankar och moraliska pekpinnar. Det som stör mig mest är dock två påståenden i boken gjorda av Henrik Arnstad en man som vill bli tagen på allvar och bli kallad historiker.
Det första är i inledningen i Finlands kapitlet nått i still med att –”Så har vi ett exempel på ett land som först valde neutralitet och sedan allierade sig med nazisternas, båda valen slutade i nationella katastrofer. Finland”. Detta får mig att fråga om Finland kom sämre undan VK2 än tex Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckoslovakien, Tyskland eller Sovjetunion själv?

Sedan när Arnstad skall sammanfatta vinterkriget för läsaren då blir det ett riktigt obehagligt empatilöst raljerar med: "ett sensationellt spänstigt motstånd" punkt slut. Alltså vi tallar om 26 000 dödade Finländare och 400 000 fördrivna från sitt hem, 11% av jordbruks arealen förlorad och även en stor del av industrin och ingenting av detta nämns utan det räcker med att man förklarar med "ett sensationellt spänstigt motstånd". Osökt drar jag likheter med de historierevisionister som beskriver Auschwitz som ett semester camp genom att peka på den påstådda swimmingpoolen som skulle funnits där. En förminskning kort och gott.

Sedan saknar boken någonting som kan liknas vid en grundläggande analys av Östkarelen, Arnstad återger inget om Östkarelens historia, demografiska sammansättning, nämner inte det Östkarelska självständighets strävandet under ryska inbördeskriget, den stora terrorn som drabbade området hårt under 30 talet och som fick sitt slut när den finska armen befriade området. Inte heller nämner han något om att området under 20-30 talet var ett formidabelt fångläger där bara vid byggandet av vitahavskanalen beräknas det ha dött minst 25 000 straffångar. Ingenstans nämner han den svält som härjade där under hela 20-30 talet, improduktiv livsmedelsförsörjning och svält var inget som var området främmande innan 1941. Redan här ser vi skillnaderna på det som utgör grunden för en bra historiskbok till skillnad från en pamflett.

När sedan kärnfrågan av Arnstads krittik tas upp nämligen Finlands inträde i Fortsättningskriget så konstaterar Arnstad att Finland visst hade rätt att återerövra sitt förlorade territorium, men att man hade fått tillbaka detta av Ryssland om man bara frågat. Här blir jag för första gången väldigt intresserad av något i boken, hur vet man det? Källor? Givetvis får vi inget svar på detta sensationella påstående. Sedan är Arnstad något oklar, men om jag har tolkat Arnstad rätt så var det egentligen inte alls viktigt för Finland att åter ta de från 1940 förlorade områdena, utan att huvudmålet var att erövra Östkarelen som var ”ryskt” och att sätta 20 000 civila ryssar i koncentrationsläger.
Här behöver vi ta en paus och se på prioriteringarna, alltså Finlands mål var inte enligt Arnstad att åter ta 400 000 finländska hem och 11% av jordbruksmarken utan målet var att sätta 20 000 ryssar i koncentrationsläger. Att sedan östkarelen benämns som ryskt och men att Arnstad inte nämner något om östkarelarna som ännu i dagens ryssland hårt motarbetas att utöva sin kultur och språk.

Arnstad ropar inte bara högt att Finland var allierad med Tyskland, utan nu också att Finland var Tysklands viktigaste allierade. Statsrättens definition av en allians delar inte den här uppfattningen då det minsta kravet för att det skall föreliga en verklig allians är att det finns en gemensam politisk viljeförklaring. Mig vetliggen fanns aldrig någon sådan, utan det är klart att Finland hade andra krigsmål än Tyskland. När det gäller Finlands insats i fortsättningskriget Så var instansen lokal till Finland och dess närområden, och då vägrade man att delta i insatser som skulle på verkat det strategiska läget så som att anfalla Leningrad, kapa Murmansk järnvägen. Att den finska offensiven stannade i början av december 1941för att aldrig återupptas har Arnstad tydligen inte noterat. Att Finland skulle vara Tysklands viktigaste allierade pga av de divisionerna de band upp från en att fråga hur man skall behandla Turkiet som mobiliserade 1942 vilket fick Sovjet att sätt betydligt större förband att vakta den turkiska gränsen.

När det gäller de finska koncentrationslägrarna så saknade tex stängsel runt dessa fram till 1943 då man satte upp stängsel efter att en tyfus epidemi brutit ut. Arnstad klara inte av att ge alternativ anledningar till att en grupp civila internerades där huvuddelen var ryssar. Men genom annan litteratur vet jag att problematiken kring den här gruppen var betydligt mer komplex än den bild Arnstad ger. För det första så hade Sovjet armen tvångs inkallat nästan samtliga män och kvinnor i arbetsförd ålder som de kunde dra nytta av i sin krigsansträngning, kvar lämnades de svag och gamla och barn att klara sig själv. I Petrosavodsk fanns bara 4000 invånare av näst 100 000 när finska armen erövrade området, det är inte svårt att räkna ut vilka som lämnats kvar. Det kanske hade kunnat gå bättre om det östkarelska jordbruket varit ett småbruk, men kollektiviseringen hade slagit sönder den strukturen och kvar fanns bara improduktiva kolchoser som hade små möjligheter att födda denna grupp.
Andra ryssar som internerades var de som tex levde nära frontlinjen i tex Svir eller de som flytt från tex Leningrad men hamnat i den finska armens framrycknings.(50% av de internerade tillhörde bägge dessa grupper) Sedan vill man också försvåra för Sovjetiska partisan förband att verka ,bakom den finska front linjen.

Att 4000 civilister dog av svält i östkarelen hade högst troligt hänt även omområdet varit under Sovjetunions kontroll, man får inte glöma att 10 000 ryska civila dog i bara Leningrad under vinterkriget pga av svält.

Inte heller nämner Arnstad att Sovjet regimen under hela 30 talet tvångsförflyttat ryssar, vitryssar och ukrainare till östkarelen i syfte att ändra om det demografiska förhållandet.

Det finns fler felaktigheter och lögner i Arnstads bok men jag tror att jag här visat på den verkliga bristen i hans bok. Dock är det märkligt hur väl Arnstads historie skrivning stämmer överens med de ryska extrem nationalisternas syn på saken som tex den berömda sidan på det ryska försvarsdepartementet.

http://www.mil.ru/940/65186/66882/index.shtml
http://en.wikipedia.org/wiki/East_Karel ... tion_camps

För er som vill läsa mer om Östkarelen under Sovjet tiden så rekomenderar jag Nick Barons bok om Östkarelen
http://www.nottingham.ac.uk/history/loo ... _Baron.php
/Oxford
Senast redigerad av 1 oxford, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 29 december 2009, 09:56

Det har från olika håll i denna tråden kastats fram personliga kommentarer och gliringar, ni vet att vi inte vill se sådant här så sluta med det, tack.

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 29 december 2009, 10:31

Det lustiga med hans titel: "Skyldig till skuld" är jag trodde först det var en uppgörelse med arvssynd fenomenet. Dvs att barn till nazister eller även medborgare i f.d. Nazistyrda länder eller dess allierade skulle vara medskyldiga till förintelsen m.m.
Men till min första förvåning, som jag fått för mig från recensioner och Arnstads egna artiklar, så verkar detta nästan vara hans mening? Det är lite Ilja Ehrenburg över det hela, typ; skyldiga ända in i livmodern (titeln på hans nästa bok?)
Jag trodde liksom vi kommit längre en så?

Sonderling

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 december 2009, 12:18

Först min honnör till Oxfords uttömmande och värdefulla post....gratulerar till den.
Det är lite Ilja Ehrenburg över det hela
Som jag skrivit tidigare - lever ju arnstadare på att skapa kontrovers. Vilda svingar - ger alltid den eftersökta monetära belöningen. Det räcker, när man inte har mycket att tillföra historisk debatt - men desperat - söker fem minuter i rampljuset. :roll: , Varjag

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 29 december 2009, 13:54

Som Marcus redan har påpekat, låt blir gliringarna av typen: typ; skyldiga ända in i livmodern (titeln på hans nästa bok?)

Det är oskyldigt men samtidigt onödigt. Argumentera på saklig grund, det klarar alla av er!
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Överste Weeks
Utsparkad

Inlägg av Överste Weeks » 29 december 2009, 14:44

Slutreplik från min sida då det här tjafsandet inte leder någonstans. Tror man att Kvist pratar om sovjetmedborgare av asiatiskt ursprung tror man förmodligen på jultomten också. Det är så uppenbart att han anlägger en rasistisk nedlåtande syn på ryssarna här. Ordvalet är nära nog identiskt det som nazisterna använde sig av. I mina ögon är den här figuren och hans gelikar av samma skrot och korn som de svenskar som stred frivilligt med SS.

H Arnstad då. Hans nya bok innehåller mycket tänkvärt och boken är läsvärd, inte bara Finlandsdelen utan även avsnittet om Italien. Att han är en nagel i ögat på de finsk-nationalister som regelbundet håller lekstuga i pressen får han se som att han träffat rätt. Varför skulle de annars bry sig?

Avslutningsvis ett lästips, antologin "Ur tystnaden" med bidrag av ett antal finlandssvenska författare.

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 29 december 2009, 15:07

Weeks, presic som Arnstad blir din säck av beskylningar hela tiden större emedan den fortfarande är tom på innehåll.

Du har gått från att ha gjort dig skylld till grovt förtal av Veteranen Kvist utan att kunna på någotviss ge substans till dina anklagelser.

1 På vilket sätt ljuger Kvist?
2 På vilkeet sätt kan man jämnställa Kvist med SS soldater?

Det är saker du bör svara på genast eller så bör du ta bort dina inlägg som grovt förtal det är.

Överste Weeks
Utsparkad

Inlägg av Överste Weeks » 29 december 2009, 15:12

oxford skrev:Weeks, presic som Arnstad blir din säck av beskylningar hela tiden större emedan den fortfarande är tom på innehåll.

Du har gått från att ha gjort dig skylld till grovt förtal av Veteranen Kvist utan att kunna på någotviss ge substans till dina anklagelser.

Det är saker du bör svara på genast eller så bör du ta bort dina inlägg som grovt förtal det är.
Hans svamlande om att han ensam slog tillbaka 500 ryssar.

Överste Weeks
Utsparkad

Inlägg av Överste Weeks » 29 december 2009, 15:20

Jag citerar med gillande HA:s inlägg på sin blogg om Kvist:

" ... precis som Kvists insändare ovan — öppet rasistisk, antisemitisk och skildrar den nazistiska propagandan från 1941 som historisk sanning."

Och som en annan skribent i bloggen frågar sig: Varför tog HD in den här vämjeliga dyngan?

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 29 december 2009, 15:26

Överste Weeks skrev:
oxford skrev:Weeks, presic som Arnstad blir din säck av beskylningar hela tiden större emedan den fortfarande är tom på innehåll.

Hans svamlande om att han ensam slog tillbaka 500 ryssar.
Kvist skriver: Som soldat i IR61 känner jag emellertid stor tillfredsställelse att jag erhöll som erkännande två Husqvarna gevär för att jag två gånger hade eliminerat mer än 500 sovjetiska asiater framför vårt kulsprutevärn.
Alltså Kvist har fått ett erkänande för sin gärning och han nämner att vi talar om tv tillfälen och kulsprutevärn, uppgiften är inte alls helt otrolig specillt med tanke säkert en av händelserna relaterar till Tieehaara, där dog det mycket ryssar. Dessutom vid nämnnandet av kulsprutevärn så förstår man att det är fråga om en kulsprute pluton, kvist var kanske skytt eller plutonchef och kan därför just stoltsera med det som ett personligt erkänande. Jag har för övrigt själv en släkting som ensam skött ner en rysk pluton i början av vinterkriget, det berättade han aldrig själv, utan jag läste det i en bok.

Fortfarande så kvarstår din grövsta anklagelser om kvinnor och barn och jämställandet med SS soldater Hur är det med det, är det lika tossiga beskyllningar?

H

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 29 december 2009, 15:28

Överste Weeks skrev:Jag citerar med gillande HA:s inlägg på sin blogg om Kvist:

" ... precis som Kvists insändare ovan — öppet rasistisk, antisemitisk och skildrar den nazistiska propagandan från 1941 som historisk sanning."

Och som en annan skribent i bloggen frågar sig: Varför tog HD in den här vämjeliga dyngan?
Antisemistisk? nazistisk propaganda?

Det är tur att Arnstad in vågar posta sådan texter här på skalman.

Överste Weeks
Utsparkad

Inlägg av Överste Weeks » 29 december 2009, 15:31

Precis som HA skriver så var invånarna i Petrozavodsk (oavsett om de var kvinnor, barn, gamlingar eller något annat) "sovjetiska asiater" [borttaget av Artur Szulc då Kvist inte nämner någonting om att kvinnor, barn eller gamlingar förtjänade att dö] och förtjänade inte att få leva.

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 29 december 2009, 15:38

Överste Weeks skrev:Precis som HA skriver så var invånarna i Petrozavodsk (oavsett om de var kvinnor, barn, gamlingar eller något annat) "sovjetiska asiater" i Kvists ögon och förtjänade inte att få leva.
Var skriver Kvist det? Det är ju ord du lägger i munnen på Kvist. Skärpning och ta bort din förtals text!

Dessutom var det väldigt intressant med ditt boktips "Ur tystnaden" när man googlar det är det första som dyker up det finska "Marxist arkivet"

http://www.marxistarkiv.se/index.php?op ... Itemid=299

Det till skillnad från det du skriver så kanske inte är så att det du benämner som finska nationalister är det som tar illa av arnstads svamel utan att det är det extrem vänstern som alltid haft en neurotisk hållning till det fria Finland.

Överste Weeks
Utsparkad

Inlägg av Överste Weeks » 29 december 2009, 15:58

För ni som saknar nationalistiska skygglappar rekommenderar jag att läsa den här antologin. Författarna är i samtliga fall icke-kommunister så att ni inte tror att vi har göra med någon kommunistisk konspiration.

Läs gärna också Perssons bok om vinterkriget och avsnittet som handlar om inbördeskriget 1918.

Skriv svar