Jul på förbandet under värnplikten !

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Kontakt:

Jul på förbandet under värnplikten !

Inlägg av Zizka » 20 december 2009, 09:40

Först vill jag önska alla en riktigt God Jul och ett Gott nytt år på Forumet.

Men sen till frågan !

Hur firade ni jul på ert förband under värnplikten ??

Jag personligen var ledig under hela jul/nyår så det var rätt skönt men jag minns att före ledigheten bussades vi till en kyrka utanför Luleå där dem klämde in alla till en Gudstjänst.
Rätt sorgligt att behöva höra 550 hormonfyllda 18-20 åringar sjunga (bröla) psalm efter psalm.

Vidare under Lucia-tåget började det brinna i håret på en tärna i matsalen och alla jublade till hennes stora förtret.
Såg ut som en nyröjd kraftledningsgata i huvudet på henne.

MVH
//janne

Användarvisningsbild
A9-pjäsmannen
Medlem

Re: Jul på förbandet under värnplikten !

Inlägg av A9-pjäsmannen » 20 december 2009, 10:04

Våran plut råkade utför att få beredskap över nyår 88-89
fördelen med det var den goda maten :D Sitta i Karsernvakten på A9 i några tim för sedan gå en runda
för att kolla så allt låg rätt till! Fick ett larm om en försvunnen person som vi fick åka att leta efter men dock kom tillbaks efter 1 tim.Nyårs kvällen kom Chefen för A9, Lars carlsson med fru för önska oss gott nytt år
Vi sjöng nationalsången för Översten å Överstinan . Inget öga var tortt :lol:
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 december 2009, 10:41

Jag låg inne på I12 1986-87, men hade turen att slippa ingå i BerTo under julen och nyåret. Killarna som inte hade lika stor tur fick god mat och möjligen även någon liten julklapp.

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 20 december 2009, 12:01

Var ledig julafton/nyår 1997/98, men gick högvakten i Stockholm fram tills den 22 december vilket bestod av att jag under nätterna satt inne i värmen på Drottningholm slott medan vaktchefen sov och övriga i vakten fick stå ute i snön. Ett tag innan vi gick på högvakten marscherade vi från regementet med facklor ner till stadens kyrka där det var en julvespa. Tror även att de kom ett luciatåg till matsalen, men det minns jag inte.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 20 december 2009, 17:18

I plutonen löste vi beredskapen så att i de grupper där det fanns fäder fick ta ledigt jul och vi andra på nyår. Det fungerade eftersom det blev två grupper per helg på detta vis.

Nyår firades med god mat och en present av flottiljchefen i form av en bok vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 21 december 2009, 11:26

Sgt 83 Pluton skrev:I plutonen löste vi beredskapen så att i de grupper där det fanns fäder fick ta ledigt jul och vi andra på nyår. Det fungerade eftersom det blev två grupper per helg på detta vis.

Nyår firades med god mat och en present av flottiljchefen i form av en bok vill jag minnas.
Hur många i din pluton var fäder under lumpen!?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 21 december 2009, 18:10

Inte många. Men de två grupper som hade fäder i manskapet fick ledigt. Minns inte exakt men två-tre stycken hade små telningar hemma. Sorry, lite luddigt svarat av mig inser jag nu.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 21 december 2009, 18:37

Jag låg inne under millenieskiftet, det ni! Jag tror aldrig att jag ätit så mycket, vare sig förr eller senare... Det var riktigt skönt att inför den osannolika milleniehysterin (Champagne! Frack! Årtusendets fest!) få dra på sig uniformen och konstatera att man var i tjänst och skulle spendera nyår i en barack på Gotland. :)

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 28 december 2009, 10:02

Låg i fält den 13 december, 1996. Blev plötsligt tillsagda att ställa upp. Var något grining till en början, verkade onödigt - vi hade en del att pyssla med och det blåste kallt. Men så svänger en buss från länstrafiken upp och ett band av vitklädda tjejer hoppar ut. Nån hade fått vårdhögskolans elever (som då låg i Boden) att komma ut och lussa. Deras ljus blåste ut nästan på en gång men de sjöng tappert ändå. Jag glömde helt bort att jag frös, skulle tänka mig att det var rätt kallt för dem.

Julafton satt jag i vakten på MekB19. Det var soft. Vi käkade i Ing3's matsal. Det var nice. Vi hade en liten Julgran i logementskorridoren. Den såg väl ut sådär. En dag dök sergeanten upp och fixade till lite excercis. Det var inte så populärt. Ledig nyår.

:lol:

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 29 december 2009, 17:50

Själv drog man nitlotten: vakt över självaste julen! Tjänstgorde som instatscruppc på ING 2 07/08. Vi var i stort sett en grupp samt vakthavande befäl närvarande hela veckan. På julafton kom prästen och ställföreträdande RegC till matsalen, och där intogs det god mat och julklappar (handduk!) delades ut. Prästen höll en liten predikan och någon psalm sjöngs, och stämningen var på det hela taget över förväntan.

Johan

johpett
Ny medlem

Inlägg av johpett » 15 februari 2010, 23:17

Stod mina två dygn på Drottningholm 24:e och 26:e dec 2003. KompCh var med hela tiden och BatCh kom ut på julafton för att dela ut nån symbolisk present (bra ledarskap!), även kungen skickade ner en fällkniv från EKA som tack. Tyckte det var lugnt och skönt, lite turister och bra mat. Absolut inte en av de sämre jularna... :D

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 16 februari 2010, 15:25

Hade beredskap över både jul och nyår 86-87, P10 i Strängnäs.
Soft tjänst och god mat men framåt den 27:e började man bli lite less på julbordet.
Har också spenderat två jular/nyår under FN-tjänst i Bosnien.
Tjänsten var som vilken dag som helst men maten var suverän.

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 februari 2010, 18:41

Både nyår och midsommar har man upplevt som VB.
:)

Skriv svar