Homosexuella i lumpen

Knurd
Medlem

Homosexuella i lumpen

Inlägg av Knurd » 6 december 2009, 14:49

Fram till 1980-talet gjorde nästan alla svenska män lumpen. Att få frisedel sägs ha varit mycket svårt.

Det borde rimligen betyda att ganska många homo- och bisexuella män blivit inskrivna, under en tid som deras läggning varit illa ansedd av det svenska samhället (sjukdomsförklarad fram till 1979). Jag har svårt att tänka mig att försvarsmakten skulle ha varit mer progressiv än Sverige i övrigt.

Är det någon som gjort lumpen som vet mer om hur det verkligen gick till? Var det "don't ask, don't tell" som gällde?

Ett par anekdoter som behöver bekräftas eller dementeras är att "bögarna placerades på Gotland" och "om man sa att man var bög så fick man frisedel".

Själv är jag straight, och blev likt de flesta 80-talister hemskickad från mönstringen.

[titel ändrad /Marcus]
Senast redigerad av 2 Knurd, redigerad totalt 6 gång.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Bögar i lumpen

Inlägg av lampros » 6 december 2009, 15:03

Lite OT, om homfrågan i US Army på 50-talet, men med aknytning till Sverige:

En viss Jimi Hendrix var ju stamanställd menig i fallskärmstrupperna. Någon gång under senare delen av 50-talet.

Så kom han på att han inte ville vara kvar, han ville ut innan kontraktet löpte ut, och det tips han fick var att "säger man att man är homo så får man avsked rätt snabbt". Så Jimi gick till psykologen, sa detta och fick avsked.

Och min point är att sa man till svensk mönstringspsykolog att man var homo, orolig för att sova på logement med andra grabbar etc så var detta, om inte raka vägen till frisedel, en bit på vägen.

Säger lampros. Som inte är homo. Och gjorde lumpen som vanligt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 december 2009, 15:08

lampros skrev: Som inte är homo. Och gjorde lumpen som vanligt.
De gjorde nog de flesta homsexuella också.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 december 2009, 15:12

Knurd skrev:
Ett par anekdoter som behöver bekräftas eller dementeras är att "bögarna placerades på Gotland" och "om man sa att man var bög så fick man frisedel".

.
Det är en vandringssägen att homosexuella hamnade på Gotland.

Det var mer så att de homosexuella inte gjorde nåt väsen att de var homosexuella (d.v.s. de valde att ligga "lågt").
Så det blev nog lite av don´t ask, don´t tell-princip.

Men det viktigaste är ju att man gör sitt jobb, oavsett sexuell läggning.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 6 december 2009, 15:29

"Jaså, du är bög; då blir det homosex-kompaniet i Österssund (Gotland) för dig!" är ett uttalande som enligt legenden fått en del fuskbögar att återfinna sin heterosexuella identitet under mönstingen. Svårt att avgöra om det hänt.

Hursomhelst, när jag gjorde repmöte på 90-talet (sic!) så saknades en av gruppcheferna. Jag frågade vår chef varför, jag kommer inte ihåg hur han svarade men gruppchefen hade uppfattats som homo så därför hade han inte inkallats. Lite lustigt med tanke på att killen förvisso var lite...omanlig...visste typ inte hur en skiftnyckel ser ut men vi andra såg honom snarare som en tjejtjusare.

PS "The important thing is to shoot straight, not to be straight" eller nå't sa visst USA-konservatismens great old man Barry Goldwater.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 6 december 2009, 15:39

För 40 år sedan var det helt andra tider. Och folk flest hade helt andra uppfattningar om bögar än vad man har i dag. Den gången var en bög bland det mest förkastliga som fanns i samhället.

Jag gjorde själv lumpen runt 1970 och reste till sjöss i samma period. Och i de två miljöerna ansågs bögar vara lågt stående individer som man kunde skämta hur mycket som helst om. Även om sjöfolket nog hade en betydligt mer överseende attityd. Det gick an att vara bög till sjöss och fortfarande vara respekterad medlem av gruppen, så länge man inte provade sig på någon som inte var det. För det accepterades inte.

I det militära var nog attityderna hårdare. Något som också tog sig uttryck i det dagliga snacket. Om soldaterna ställde upp lite väl tätt i förhållande till det reglementerade så kom genast befälets kommentar: "För f****n, vi kör inte med några bögavstånd här ..... ". Och så vidare. Antalet bögskämt var i det närmaste obegränsat. Att öppet vara bög i det militära var nog i det närmaste omöjligt.

Men det var samtidigt en allmän attityd i samhället den gången. Som en annan tidsbild kan jag berätta att det var många Stockholmsungdomar som hade som kvällsnöje att "knacka bög". Det fanns nämligen några platser där bögar hade samlingspunkt. Till exempel parken bakom Nationalmuseum som snabbt döptes om till "Bögparken". Och det ansågs som fullt acceptabelt kvällsnöje i många kretsar om några ungdomar gick ned dit och "raggade". För att sedan slå ned bögen när de hade "fått napp".

Det öppna hålet mellan övre och nedre planet på Centralen kallas än i dag för "bögringen" av precis samma skäl. Den brukades nämligen på den tiden som mötesplats. En person som var "straight" stämde inte möte med någon vid "bögringen" därför att det kunde missförstås om man iakttogs av andra.

De homosexuella hade nog ganska hårda tider den gången. Det var långt fram till dagens situation. Med parader, fester och liknande.

Donkeyman filosoferar på www.nordens-paris.blogspot.com
Donkeyman tycker om sport på www.bandyoten.blogspot.com

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 7 december 2009, 19:23

Blixten skrev:"Jaså, du är bög; då blir det homosex-kompaniet i Österssund (Gotland) för dig!" är ett uttalande som enligt legenden fått en del fuskbögar att återfinna sin heterosexuella identitet under mönstingen. Svårt att avgöra om det hänt.
Det är i den formen jag har hört skrönan - unga män som inte ville göra lumpen hävdade att de var homosexuella (utan att vara det): "Inga problem" svarade inskrivaren "vi har ett särskilt kompani för homosexuella på Gotland, dit skickar vi dig!"

Sensmoralen var att man inte slapp undan lumpen även om man försökte, men nu riskerade man att få göra den bland en massa män som vara homosexuella - och dessutom trodde att du själv var det. Fritt fram vill säga, och den värsta mardrömmen en finnig 18-åring med grav homofobi.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 7 december 2009, 22:47

En liten sidoanekdot kring "Bögringen" och knacka-bög. En vän till mig, hans farsa hade ett par glada vänner som gärna ägnade sig åt att knacka bög. Började vanligtvis så att de raggade upp ett lämpligt offer, gick iväg med honom till en undanskymd plats och där dök den andre upp och tillsammans "knackade de bög" och bestal dem på deras tillbehörigheter. Killarna tyckte sig säkerligen vara riktigt skärpta som gjorde så, del fick de visa sig som sanna alfahanar som spöade "mindre värda" och dels blev de lite rikare på kuppen. Tills den dagen då de gick iväg med ett offer som i själva verket snackat sig samman med ett par vänner av samma läggning, nu när den andre dök upp för att råna/misshandla dök samtidigt fem homosexuella upp och spöade upp dem riktigt rejält. Inte nog med det fysiska tog det tydligen lite psykiskt att ha åkt på spö av ett gäng "bögar" och de lärde sig en läxa och gjorde aldrig om det :)

Knurd
Medlem

Inlägg av Knurd » 21 december 2009, 05:31

Ett annat rykte säger att de ofta fick befattning som frisörer.

Varför försvarsmakten har utbildat frisörer är för mig en gåta; skulle behovet av frisörer vara så stort i ofredstid att de civila frisörerna inte räcker?

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 21 december 2009, 11:04

Gjorde lumpen, Armén på 80-talet, och officerskola med några som senare visade sig vara homosexuella. Hade inga minnen från tiden i grönkläder att de var på något sätt än andra. De skyltade definitivt inte med sin sexuella läggning. Bra soldater var de i alla fall.

De kunde nog till och från ha det lite jobbigt då jargongen ofta var lite bögfientlig. Även om den nog inte var så illa ment.

/Erik

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 december 2009, 11:10

Erik Ljungberg skrev:Gjorde lumpen, Armén på 80-talet, och officerskola med några som senare visade sig vara homosexuella. Hade inga minnen från tiden i grönkläder att de var på något sätt än andra. De skyltade definitivt inte med sin sexuella läggning. Bra soldater var de i alla fall.

De kunde nog till och från ha det lite jobbigt då jargongen ofta var lite bögfientlig. Även om den nog inte var så illa ment.

/Erik
Jo det är precis så. Det spelar ju ingen roll vilken läggning man har så länge man gör sitt jobb och inte utnyttjar sin läggning till sin egen fördel.
Tyvärr kan det vara så ibland att minoriteter utnyttjar sin särställning till egen fördel.

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 21 december 2009, 11:26

Knurd skrev:Ett annat rykte säger att de ofta fick befattning som frisörer.

Varför försvarsmakten har utbildat frisörer är för mig en gåta; skulle behovet av frisörer vara så stort i ofredstid att de civila frisörerna inte räcker?
Stämmer det verkligen att det utbildats frisörer?? Jag vill egentligen inte alls ifrågasätta men det låter ju helt absurt.
"Jag behöver ledigt en timme för att besöka fältfrisören. Jag har beställt en fältblondering ihop med fältpermanent för att se bra ut inför anfallet mot luftlandsättningen."

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 december 2009, 11:28

Har aldrig heller hört det men det kan ju ha funnits utbildning under 50- 60-talet.

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 21 december 2009, 13:34

MD650 skrev:
Erik Ljungberg skrev:Gjorde lumpen, Armén på 80-talet, och officerskola med några som senare visade sig vara homosexuella. Hade inga minnen från tiden i grönkläder att de var på något sätt än andra. De skyltade definitivt inte med sin sexuella läggning. Bra soldater var de i alla fall.

/Erik
Tyvärr kan det vara så ibland att minoriteter utnyttjar sin särställning till egen fördel.
I vårt fall var det snarare att en majoritet, pratade rätt förnedrande och nedvärderande, om en minoritet som inte kunde vara öppna med sin läggning eller åsikt. Så här efteråt kan jag se det rätt tragiskt. Vi utbildades för att försvara vårt demokratiska system men kunde inte acceptera eller behandla en minoritet på ett rättvist sätt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 december 2009, 13:47

Erik Ljungberg skrev: I vårt fall var det snarare att en majoritet, pratade rätt förnedrande och nedvärderande, om en minoritet som inte kunde vara öppna med sin läggning eller åsikt. Så här efteråt kan jag se det rätt tragiskt. Vi utbildades för att försvara vårt demokratiska system men kunde inte acceptera eller behandla en minoritet på ett rättvist sätt.
Jo det kan ju tyvärr vara (och är) så.
Jag har dock uppfattning att det blivit avsevärt bättre inom FM. Dock bland vpl har jag ingen direkt uppfattning.

Skriv svar