Försvunna livsmedel

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av Hexmaster » 30 september 2009, 12:48

Cikoria som pulverkaffe?? Det låter bra anakronistiskt. :)

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 30 september 2009, 12:53

haha ja fuldstændigt, men det var jo oprindeligt også en slags pulver som man blandede i den almindelige kaffe, det var vist kun af nød at man drak det helt uden tilsætning af almindelig kaffe. Men pulverkaffe, som røres ud i vand er anakronistisk, for i gamle dage skulle kornkaffen laves på samme måde som almindelig kaffe i tragt med kaffefilter.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 30 september 2009, 12:55

Den type som kaldes "original kornkaffe" skal laves som almindelig kaffe.

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 30 september 2009, 12:56

Camilla.dk skrev:nej nej kornkaffe er det samme som cikoriekaffe, det er lavet på korn (typisk rug og eller byg) og cikorie. Jeg ved ikke hvorfor det både kaldes cikoriekaffe og kornkaffe, nu om dage kaldes det mest kornkaffe selvom der jo er mest cikorie i. I gamle dage var hovedbestanddelen også cikorie med en smule ristet korn i for smagen, så det er det samme. Nu om dage findes det også som pulverkaffe altså instant, men det fås også som almindelig kornkaffe, og man kan også blande det med almindelig kaffe.
Det fremføres også på diverse økosider at man kan blande lidt cognac eller anden slags sprit i til at give det yderlig smag.
Sådär, nu är det beställt! Tyvärr funkade inte den första länken, alltså det gick inte att välja Sverige som land...
Det här blir intressant, tackar för tipset!
Cognac låter ju som en sak som bör utvärderas snarast.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 30 september 2009, 12:58

Camilla.dk skrev:haha ja fuldstændigt, men det var jo oprindeligt også en slags pulver som man blandede i den almindelige kaffe, det var vist kun af nød at man drak det helt uden tilsætning af almindelig kaffe. Men pulverkaffe, som røres ud i vand er anakronistisk, for i gamle dage skulle kornkaffen laves på samme måde som almindelig kaffe i tragt med kaffefilter.
Är du säker på det? Jag kunde ha ätit gift på, att cikorian skulle kokas, som pannkaffe. :)

/G:son

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 30 september 2009, 13:00

Ja det er mærkeligt de anbefaler sprit på økosiderne - man kan da ikke få økologisk sprit? Kun øl så vidt jeg ved?
Hehe tillykke med kornkaffen - husk at fortæle os hvordan det smager.

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 30 september 2009, 13:01

G:son skrev:
Camilla.dk skrev:haha ja fuldstændigt, men det var jo oprindeligt også en slags pulver som man blandede i den almindelige kaffe, det var vist kun af nød at man drak det helt uden tilsætning af almindelig kaffe. Men pulverkaffe, som røres ud i vand er anakronistisk, for i gamle dage skulle kornkaffen laves på samme måde som almindelig kaffe i tragt med kaffefilter.
Är du säker på det? Jag kunde ha ätit gift på, att cikorian skulle kokas, som pannkaffe. :)

/G:son
Förmodligen har det produktutvecklats likt det vanliga kaffet. Hur gammalt är det "vanliga" bryggkaffet?

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 30 september 2009, 13:02

Hmm jeg ved det ikke G:son jeg er hos min mormor lige nu og jeg spurgte hende og hun sagde at den blev lavet som vanlig kaffe, men der fandtes måske flere varianter ellr måder at lave det på? Man kan jo sagtens lave kogekaffe af almindelig kaffe også.

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 30 september 2009, 13:03

Camilla.dk skrev:Ja det er mærkeligt de anbefaler sprit på økosiderne - man kan da ikke få økologisk sprit? Kun øl så vidt jeg ved?
Hehe tillykke med kornkaffen - husk at fortæle os hvordan det smager.
Vi glädjer oss att se att våra fördomar om danskar inte rubbas! :D

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 30 september 2009, 13:42

Camilla.dk skrev:Ja det er mærkeligt de anbefaler sprit på økosiderne - man kan da ikke få økologisk sprit? Kun øl så vidt jeg ved?
.
Den som söker han letar! Snälleröds ekologiska snapsar! Artikelnummer 184 hos Systembolaget.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 30 september 2009, 15:36

Cuba skrev: Vi glädjer oss att se att våra fördomar om danskar inte rubbas!
Haha ja - men selv de radikale sundhedsapostle kan vel rekommendere sprit når bare det er økologisk sprit :-D

Jeg tror også man skal være lidt af en helse-freak for at rekommendere økologisk øl - efter hvad jeg har hørt skulle det give værre tømmermænd end almindeligt øl.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 30 september 2009, 15:46

Nuvel der findes faktisk temmeligt meget forskelligt økologisk alkohol - det vidste jeg ikke http://www.erantisfair.dk/okologisk/b05.htm

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 30 september 2009, 20:33

Cikorie- eller kornkaffe jodå, det är bekant :) Ex-frun på 1990-talet var ekologiskt inriktad och det dracks hos oss. Man fick det från Eko- eller hälsokostaffärer. Inte var det så illa - brädar nog pulverkaffe :)

Men nuförtiden dricker jag nog riktigt kaffe. Så gott var det inte.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 30 september 2009, 20:43

Jag missade visst en del av den senaste diskussionen. Cikorie- eller kornkaffet jag talar om kom i glasburk och fungerade precis som pulverkaffe :D

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 30 september 2009, 20:52

hehe Schwemppa - jo der findes begge dele. Pulverkaffe-varianten er den moderne slags, mens den gammeldags slags laves som almindelig kaffe eller måske også som kogekaffe? Vi diskuterede før hvordan man egentligt lavede den originalt, og det lader til at begge måder brugtes.
Jeg husker også den type pulver kornkaffe du taler om - det var jo nærmest obligatorisk i kollektiver i 90'erne :-D

Skriv svar