Indian som vicepresident
Indian som vicepresident
Jag läser i Bengt Anell, "Indianer" (Skolförlaget Gävle, 1959) att det funnits en vicepresident i USA som var indian.
Mer än så säger Anell inte. Så vem var det?
Mer än så säger Anell inte. Så vem var det?
Re: Indian som vicepresident
Låter som en skröna. Eventuellt kan någon ha haft en droppe indianblod i sig, men jag tvivlar på det också.
/G:son
Charles Curtis (1860-1936), vicepresident för Hoover 1929-1933.
Det är tillräckligt mycket indian för mig. Han var f.ö. född i Kansas när detta var ett territorium, alltså inte en stat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_CurtisHe was the first person with acknowledged non-European ancestry to reach either of the two highest offices in the United States government's executive branch (and the last until Barack Obama's election as president in 2008). Most of Curtis' maternal ancestry was Native American, and he spent years of childhood living with his maternal grandparents on their Kaw reservation.
[...]
Curtis was nearly half American Indian in ancestry. His mother, Ellen Pappan, was one-fourth Kaw, one-fourth Osage, one-fourth Pottawatomie and one-fourth French. His father Orren Curtis was of English and northern European ancestry.
Det är tillräckligt mycket indian för mig. Han var f.ö. född i Kansas när detta var ett territorium, alltså inte en stat.
I stand corrected. 
Men han var alltså mera vit än indian i alla fall. Hoppas att ingen tar illa upp för formuleringen, orkade inte skriva politiskt korrekt.
Men han var alltså mera vit än indian i alla fall. Hoppas att ingen tar illa upp för formuleringen, orkade inte skriva politiskt korrekt.
Se där, tänk vad lite man vet. Tack för denna service!
I Förenta Staterna har man väldigt generösa kriterier för vad som räknas som "native american", jag har en vän som är 1/8 cherokee...hon fick på dom grunderna delar av sitt pluggande finansierat av en indianorganisation.
Äh, det löser sig.
Vem som i Sverige räknas som SAME sägs också vara rätt liberalt. (Kriteriemässigt liberalt.)NIL skrev:I Förenta Staterna har man väldigt generösa kriterier för vad som räknas som "native american", jag har en vän som är 1/8 cherokee...hon fick på dom grunderna delar av sitt pluggande finansierat av en indianorganisation.
Helt rätt av lampros, det finns människor som knappt varit utanför Mälardalen men som börjar spontanjojka när det drar ihop sig för jakt/fiske säsong...opportunist etnicitet (min egen benämning).lampros skrev:Vem som i Sverige räknas som SAME sägs också vara rätt liberalt. (Kriteriemässigt liberalt.)NIL skrev:I Förenta Staterna har man väldigt generösa kriterier för vad som räknas som "native american", jag har en vän som är 1/8 cherokee...hon fick på dom grunderna delar av sitt pluggande finansierat av en indianorganisation.
Lätt att dra paraleller till de länder som var ockuperade av den förlorande sidan under andra världskriget, det brukar sägas att motståndsrörelsen aldrig har haft så många medlemmar som efter kriget
Äh, det löser sig.
-
Johan Matsson
- Medlem
Det är rätt många som är mer eller mindre ´natives´ ändå. Enligt en personlig källa jag har skall t ex Johnny Cash varit det på närmare håll. Fast när det påstods att George W Bush var svensk var det ändå långsökt.