"dengeln"

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

"dengeln"

Inlägg av paulderfinne » 9 maj 2008, 13:04

I språkquizet citerade jag en frisisk dikt där ordet "Seinehotsjen" förekom. När jag skulle översätta det hittade jag inget svenskt ord. På tyska skulle det heta "Sensendengeln" Sense betyder lie och "dengeln" betyder att man med hammare slår eggen platt innan man slipar den med sten. Här är Wikipediaartiklen till det: http://de.wikipedia.org/wiki/Dengeln

Länken till engelska för till "Peening", men det är inte samma sak. Min fråga till de språkkunniga Kalmaniterna vore nu: finns det ett svenskt ord som motsvarar "dengeln", kanske ett dialektord? Det är ju inte sååå länge sen man använde sig av en lie.

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Re: "dengeln"

Inlägg av Jouppe » 4 juni 2009, 21:32

paulderfinne skrev:I språkquizet citerade jag en frisisk dikt där ordet "Seinehotsjen" förekom. När jag skulle översätta det hittade jag inget svenskt ord. På tyska skulle det heta "Sensendengeln" Sense betyder lie och "dengeln" betyder att man med hammare slår eggen platt innan man slipar den med sten. Här är Wikipediaartiklen till det: http://de.wikipedia.org/wiki/Dengeln

Länken till engelska för till "Peening", men det är inte samma sak. Min fråga till de språkkunniga Kalmaniterna vore nu: finns det ett svenskt ord som motsvarar "dengeln", kanske ett dialektord? Det är ju inte sååå länge sen man använde sig av en lie.
Jag får svaret "kallhamra" i ordböcker. Kanske betyder dt samma?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 juni 2009, 22:10

Kallhamring och peening verkar vara samma sak, men dengeln skulle vara begränsat till eggar. - Nej, jag har absolut ingen aning, och det är ju heller inte självklart att något ord finns, även om sådana här terminologier sannerligen kunde vara mycket välutvecklade.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 4 juni 2009, 23:35

På svenska finns verbet dänga som betyder 'slå, bulta', och det borde vara ungefär samma ord som dengeln (men jag har inte sett efter om det anses vara det), fast det kanske inte kan användas i den här betydelsen.

Skriv svar