Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Kan det ha med civil luftfart att göra?
/G:son
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Nej, i högsta grad militäriskt - i högsta grad...
Hans K
Hans K
Carl Seber
- sveahk
Ja, se där, KP-31 prickade in det rätta svaret! Carl Seber hämtades från Tyskland 1918, och anses gärna vara det finska flygvapnets första chef. Andra ser emellertid svensken Johan Allan Hygerth som Numero Uno, blev emellertid tämligen snabbt kickad...hans beteende var tydligen inte det allra bästa 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allan_Hygerth
"From March 10, 1918 the Finnish Air Force was led by the Swedish Lt. John.Allan Hygerth. He was however replaced on April 18, 1918, due to his unsuitability for the position and numerous accidents. His job was taken over by the German Captain Carl Seber, who commanded the air force from April 28, 1918 until December 13, 1918."
http://wapedia.mobi/en/Finnish_Air_Force
Vackert, KP, din fråga!
Hans K
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allan_Hygerth
"From March 10, 1918 the Finnish Air Force was led by the Swedish Lt. John.Allan Hygerth. He was however replaced on April 18, 1918, due to his unsuitability for the position and numerous accidents. His job was taken over by the German Captain Carl Seber, who commanded the air force from April 28, 1918 until December 13, 1918."
http://wapedia.mobi/en/Finnish_Air_Force
Vackert, KP, din fråga!
Hans K
Medan KP-31 funderar tar vi en interim... En person ur denna släkt har bidragit till något - också på den visuella fronten - som definitivt har med Finlands historia att göra...
- Bilagor
-
- ettvapen.gif (29.4 KiB) Visad 644 gånger
Jag gissade på Akseli Gallen-Kallela, men tror inte det är rätt, kanske ånnu en ledtråd?
Med tanke på personens namn, så är skölden full av ledtrådar... 
Aha, greve Erik von Rosen och hans hakkors?
- sveahk
Om jag ser rätt så tillhörde vapnet Greve Axel James Pontus von Rosen, men vad han eller någon i hans släkt visuellt uträttat för Finland? - där går jag bet... 
Aha - där kom svaret!
Hans K
Aha - där kom svaret!
Hans K
Greve von Rosen donerade ett flygplan till Finlands vita armé i inbördeskriget, försett med hans eget märke - ett hakkors - resten är som man brukar säga, historia.
G:son äger frågan.
Traditionen att namnge ett plan efter honom fortlevde i finska flygvapnet i decennier. Hur det är nu vet jag inte.
G:son äger frågan.
Traditionen att namnge ett plan efter honom fortlevde i finska flygvapnet i decennier. Hur det är nu vet jag inte.
- Bilagor
-
- von rosen 2.jpg (90.22 KiB) Visad 602 gånger
-
- von rosen 1.jpg (59.23 KiB) Visad 603 gånger
Tack Schwemppa. Greve von Rosen stavade ju sitt namn Eric, inte Erik som jag skrev. 
Vi fortsätter med hakkors. Vilken orden avbildas på fotografierna, och när samt varför ersatte man hakkorset på kedjan med en granbarrsfigur?
Vi fortsätter med hakkors. Vilken orden avbildas på fotografierna, och när samt varför ersatte man hakkorset på kedjan med en granbarrsfigur?
- Bilagor
-
- orden2.jpg (16.97 KiB) Visad 577 gånger
-
- orden1.jpg (10.51 KiB) Visad 578 gånger
Är det frihetskorsets storkors?
Nej, ett annat storkors.Possi skrev:Är det frihetskorsets storkors?
Ok, först, jag har själv sett utmärkelsen på Mannerheim musset i Helsingfors och guiden berättade att den äldre modelen, (den med hakkors) förlänats Nikita Chrustjov, som trots eller kanske pågrund av halsbandets utsmyckning höll det som en av hans favorit ordnar.
Utmärkelsen är Finlands vita ros och som Gson berättat i en annan tråd så var det Kekkonen som inför ett möte med De Gaul på 60-talet som såg till att ändra garnityret.
Utmärkelsen är Finlands vita ros och som Gson berättat i en annan tråd så var det Kekkonen som inför ett möte med De Gaul på 60-talet som såg till att ändra garnityret.
Det stämmer, fast jag har spridit felaktig information i den tråden. Synbarligen förlänades även de Gaulle den hakkorsprydda varianten av utmärkelsen i Paris i oktober 1962, och Kekkonen hade noterat att den franske presidenten något förläget försökte dölja hakkorsen, genom att bära kedjan under sin rock.Possi skrev:Ok, först, jag har själv sett utmärkelsen på Mannerheim musset i Helsingfors och guiden berättade att den äldre modelen, (den med hakkors) förlänats Nikita Chrustjov, som trots eller kanske pågrund av halsbandets utsmyckning höll det som en av hans favorit ordnar.

http://www.virtualpilots.fi/en/feature/ ... aristimme/
Tyvärr är bildkvalitén ganska dålig, men det går i alla fall att urskilja hakkorsen. Följande år tog Kekkonen initiativet till att ersätta hakkorsen med någonting annat, och det blev ett granriskors i stället.
Frågan till Possi.