potatis skalade eller inte?

Westrobothnian
Tidigare medlem

potatis skalade eller inte?

Inlägg av Westrobothnian » 21 maj 2009, 16:12

varjag skrev:Kanske om man vet vad en potatisskalare är..... :D
Mig veterligt använder långt ifrån alla kockar och kokerskor denna ypperliga produkt. Är det kanske så att inte alla nationer nåtts av budskapet om dess förträfflighet?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Skrönor om vardagsförhållandena i östblocket

Inlägg av Martin Lundvall » 21 maj 2009, 18:08

Westrobothnian skrev:
Mig veterligt använder långt ifrån alla kockar och kokerskor denna ypperliga produkt. Är det kanske så att inte alla nationer nåtts av budskapet om dess förträfflighet?
Precis som osthyvel.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 maj 2009, 12:48

Westrobothnian skrev:
Jag tror att orsaken till sovjetmänniskornas ignorans om potatisskalarens existens mest berodde på traditionella sparsamhetsskäl. Potatisskalaren skär ju bort en hög procent av 'pluggen' och mest av det vitaminrika och närande skiktet just under skalet. Födoämnesbrist var en ständig sovjetkommunismens ledsagare......och jag är säker på potatisen allmänt kokades med skal för att minska svinnet......
Det var precis samma sak i min barndoms Norrland - potatisen koktes med skal och det första man gjorde vid bordet - var att sätta gaffeln i potäterna - och skala dom med bordskniven. Förutom - att man inte sällan åt potatisen MED skalen på :D . Skalad kokt potatis...ja det var nåt man fick på restaurang :lol: Eller till jul - annars syntes den aldrig till......
Sovjetunionen var ett fattigland - där mycket litet kastades bort. Potatisskalaren - hade inte mycken plats bland sådana förhållanden., Varjag

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 23 maj 2009, 15:38

varjag skrev:Jag tror att orsaken till sovjetmänniskornas ignorans om potatisskalarens existens mest berodde på traditionella sparsamhetsskäl. Potatisskalaren skär ju bort en hög procent av 'pluggen' och mest av det vitaminrika och närande skiktet just under skalet.
Ett synnerligen bra skäl till varför staten inte ska slösa värdefull metall på onödiga köksredskap!
varjag skrev:Det var precis samma sak i min barndoms Norrland - potatisen koktes med skal och det första man gjorde vid bordet - var att sätta gaffeln i potäterna - och skala dom med bordskniven.

Lustigt nog var det samma visa hemma hos mig. Fast det var nog snarare min yrkesarbetande mor som tyckte vi kunde skala pärerna själva.
varjag skrev:Förutom - att man inte sällan åt potatisen MED skalen på :D . Skalad kokt potatis...ja det var nåt man fick på restaurang :lol: Eller till jul - annars syntes den aldrig till......
Och nu får man med skal på restaurangerna... I vart fall friterad och ugnsbakad i olja kan vara klyftad med skalet kvar. Hela varvet runt liksom! :)

Blev rätt of topic här...

varjag
Saknad medlem †

Re: potatis skalade eller inte?

Inlägg av varjag » 24 maj 2009, 12:18

Mig veterligt använder långt ifrån alla kockar och kokerskor denna ypperliga produkt
Hmmm? I storkök är det väl nödvändigt med mekaniska potatisskalare? Var ju ett vanligt talesätt - att när man inte kunde pröjsa restaurangnotan - fick man 'diska/skala' - av den...... :roll: Jag tror inte det hände för en god middag hade minsann krävt en fjärding av potatisskal - för att gäldas :)

Faktum var att med skalad potatis som vardagsvara kom jag först i kontakt till sjöss på 50-talet. Med besättningar på 20-35 man var det evinnerligt skalande med 'potatisskalare', det var andrekockens och mässuppassrnas jobb....Dom var i alla fall alltid rena under fingernaglarna av allt skalandet :D . Med modernare fartyg - kom maskinskalaren, en elektrisk trumma 'med sandpapper' på insidan......oavsett rotknölarnas form vid 'laddningen' - kom dom alla ut helt runda.
(Svinnet måste ha varit väsentligt......)
Och 'runda' potäter - uppskattades inte i Norrland, där vi hade tillgång till 'mandel'!
Mandelpotatis - är en läckerhet som saknar motstycke. Med eller utan skal!!! 'Nypotatis - vet man inte vad det är i Australien..... :x
Jag minns en man på en SARA-restaurang vid Sveavägen i Stockholm, han måste ha varit stamkund - som beställde in en tallrik oskalad kokt nypotatis med ett dillknippe, ett saltkar och en enorm smörklick - snaps och pilsner!
Man får tårar i ögonen vid tanken på sådana delikatesser :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 24 maj 2009, 12:23

På krogen köper man antingen från sin grossist färdigskalat (lagt i vatten i plasthink), eller så har man skalningsmaskin.

Behöver man till äventyrs skala en rå pära, använder man en vass kniv. Så gör jag hemma, gamle kock.

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 24 maj 2009, 12:59

varjag skrev:Jag minns en man på en SARA-restaurang vid Sveavägen i Stockholm, han måste ha varit stamkund - som beställde in en tallrik oskalad kokt nypotatis med ett dillknippe, ett saltkar och en enorm smörklick - snaps och pilsner!
Man får tårar i ögonen vid tanken på sådana delikatesser :roll: , Varjag
Smörslungad hel färskpotatis, inte så rysligt långt borta nu!

Bild

Inte bara gott, det sparar en del slitage på pärskalaren med! :)
lampros skrev:Behöver man till äventyrs skala en rå pära, använder man en vass kniv. Så gör jag hemma, gamle kock.

Så hade jag förstått, att restauranger och kockar inte använder manuell skalare. Men hemma? Gammal vana?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 maj 2009, 13:06

Själva uppdelningen avancerade/primitiva samhällen, där skiljelinjen utgörs av potatisskalare, är ju rätt befängd.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 24 maj 2009, 13:20

Ingen potatisskalare, vass kniv istället: tja, att begränsa antalet köksredskap anser jag vara en dygd. Krogåren sitter i men så är jag lite puritansk också, gillar fältmässighet, enkelhet.

Jag menar, VITLÖKSPRESS, vem behöver en sån? Jobbig att rengöra, den där plastgrejen som följer med för detta tappar man ju lätt bort. Enklare då att bara skala löken och finhacka på vanligt sätt, tar 15 sekunder.

Och så har vi t ex DURKSLAG för att sila av pastans kokvatten. Men då måste man ju diska durkslaget sen; onödig pryl. Enklare att, tja, hälla av vattnet med lite koll.

Det uppfinns mängder av löjliga köksredskap. Det viktigaste redskapet är KNIVEN, jag har endast en s k brödsåg och en kockkniv. Bra grytor behövs också men sedan behöver man f-n ta mig inte mycket mer.

Den som vill lära sig själv till kock köper lämpligast ett knivset med filéknivar och allt. Men så viktigt är inte ens detta, man kan för hemmabruk filéa en fisk med en "vanlig kökskniv" bara den går att vässa. Just det: ETT BRYNE äger jag, avlång stålpinne, oumbärlig. Och så känner man sig så proffsig när man använder den: ritsch-ratsch!

Ett vanligt bryne, glöm elvässmaskiner, osexigt.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 24 maj 2009, 13:24

Du glömde det viktigaste köksredskapet; korkskruven. Den är så gott som oumbärlig, fast visst har det ju hänt att man har öppnat vinflaskorna med vad som råkar finnas till hands också. :)

/G:son

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 maj 2009, 13:45

Smörslungad hel färskpotatis, inte så rysligt långt borta nu!
Snälle lelle Westrobothnian - få mig inte att dregla! Dä är grymt - mä hänsyn till avvstånde..... :roll:

Och inte ovanligt - har Hexmaster fattat galoppen :wink:
uppdelningen avancerade/primitiva samhällen, där skiljelinjen utgörs av potatisskalare
frugan, inbiten malmöitiska - kunde inte drömma om annat än skalad potatis i grytan, SUCK!
Skåningar - kunde inte ens ordentligt skala en potatis vid matbordet.....

...norr om Dalälven - var vi definitivt primitiva :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 24 maj 2009, 14:01

varjag skrev: Skåningar - kunde inte ens ordentligt skala en potatis vid matbordet.....
Det ansågs nödvändigt låta skolan lära barnen att skala potatis.
Bilagor
potatisskalning.JPG
Lund 1976
Ur 'Äntligen börjar skolan'
potatisskalning.JPG (20.93 KiB) Visad 4583 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 maj 2009, 14:06

AHA - se där! Tack Göstring.....dom där barna som tror mjöken kommer från speceributiken - och inte kossor :lol:

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 24 maj 2009, 15:22

Jag tycker bättre om potatis med skal på. De enda jag skalar (ibland) är stora skrovliga vinterpotatisar, eller om jag skall göra pressad potatis eller potatismos. Annars får skalet vara på. Ser ingen som helst fördel med att ta bort det.

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 24 maj 2009, 16:22

Hexmaster skrev:Själva uppdelningen avancerade/primitiva samhällen, där skiljelinjen utgörs av potatisskalare, är ju rätt befängd.
Det får man nog hålla med om. Det handlar såklart om sofistikation på det individuella planet! :)
varjag skrev:Snälle lelle Westrobothnian - få mig inte att dregla! Dä är grymt - mä hänsyn till avvstånde..... :roll:
Potatis gillar lätt sandig jord. Det borde finnas 'Down under'? Mandel blir inte bra i all jord, och ger sämre avkastning - därav dess bristande popularitet hos stora odlare. Eller är det för varmt för att odla potatis i Australien? Sjukdomar?

Skriv svar