Under det senaste halvåret har jag snöat in lite på nordbor i österled under perioden c:a 800-1050. En sak som slår mig är att källmaterialet om dessa aktiviteter tycks vara mycket tunt och ibland svårtolkat. Mellan Sankt Bertins annaler om rhos a k a sueones vid hovet i Ingelheim 839 till ibn Fadlan c:a 920 och runstenar med hänvisning till Ingvar på 1040-talet verkar det ytterst glest. Nestorskrönikan skrevs vad jag förstår först på 1110-talet och beskrivs som anekdotisk gällande den äldre historien. Det finns säkert fler krönikörer och liknande, men jag vill gärna ha tips så att jag får ordning på det.
Arkeologerna verkar ju ha mer på fötterna eftersom det finns en rad olika fynd av nordisk karaktär i framför allt västra Ryssland (Staraja Ladoga, Novgorod, Gnezdovo etc) med vad jag förstår Kiev i söder och Bulgar i öster som ändpunkter för ett mer kontinuerligt sammanhållet influensområde. Vissa författare tycks mena att det var ytterst sällsynt att nordbor for längre än dit, medan andra verkar förutsätta en etablerad rutt ned till länderna runt Svarta och Kaspiska havet.
Eftersom många av forumets deltagare verkar ha bra koll på källäget och olika forskares slutsatser om nordbor i österled vid den här tiden så tar jag gärna del av mer sammanfattande resonemang som jag inte riktigt lyckats hitta i det jag läst. Vilka slutsatser kan vi våga dra med tanke på det ganska spretiga källäget?
/ Probstner
Nordbor i österled
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Re: Nordbor i österled
Det finns ett antal runstenar också, de utgör ju historiska dokument.
Ska finnas en isländsk saga om Ingvar Vittfarne om jag inte minns fel. Jag läste Mats G Larssons "Vikingar i österled" för några år sedan. Tror att han hade studerat någon georgisk källa som nämnde varjager. Huruvida det verkligen rörde sig om nordbor kan säkert diskuteras.
Her er lidt at gå i krig med.
Heimskringla, Óláfs Saga Tryggvasonar (kapitel 5, 6 og 43)
Heimskringla, Ólafs saga helga ( 93. Brugðið sætt við Noregskonung)
Bjarnar Saga Hítdælakappa (kapitel 4)
Yngvars Saga Viđförla (3. Sætt konunga)
Vilmunds Kvæđi fra Færøerne
Sögubrot af nokkrum fornkonungum í Dana ok Svíaveldi (kap. 3)
Laxdæla Saga (kap. 73)
mvh
Flemming
Heimskringla, Óláfs Saga Tryggvasonar (kapitel 5, 6 og 43)
Heimskringla, Ólafs saga helga ( 93. Brugðið sætt við Noregskonung)
Bjarnar Saga Hítdælakappa (kapitel 4)
Yngvars Saga Viđförla (3. Sætt konunga)
Vilmunds Kvæđi fra Færøerne
Sögubrot af nokkrum fornkonungum í Dana ok Svíaveldi (kap. 3)
Laxdæla Saga (kap. 73)
mvh
Flemming
-
- Medlem
Det finns ytterligare ett antal källor om vikingar i österled, de flesta arabiska finns översatta av Birkeland till norska på 1950-talet. Även eytt antal bysantinska på grekiska och några ryska som finns översatta till engelska eller franska.
Fotevikens museumsprojekt har all,a källorna, de publiseras så småningom.
Fotevikens museumsprojekt har all,a källorna, de publiseras så småningom.
Tack för alla tips, skall f a titta närmare på Birkelands översättningar.
/ Probstner
/ Probstner