De blå trollkarlarna

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Ressel
Medlem

De blå trollkarlarna

Inlägg av Ressel » 2 januari 2003, 23:23

De blå trollkarlarna Alatar och Pallando som kom till midgård tillsammans med Curumir, Olorin och Radagast. Vad händre med dom utöver att dom reste tillsammans med Curumir mot öst men de komm aldrig tillbaka, får man nånsin reda på vad som hände dom?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 2 januari 2003, 23:27

Nej, egentligen inte mer än vad du nämnde ovan.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Nope

Inlägg av D. Andersson » 3 januari 2003, 02:10

Man vet inte. Tolkien skrev i en bok att de troligtvis blev ledare för någon religion, gudar eller så, alternativt stödde Sauron.

En annan teori han la fram i en annan bok (eller brev?) var att de skulle ha lyckats, eftersom människohären som anfaller Gondor är patetiskt liten.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 3 januari 2003, 12:56

Det finns ju som sagt lite olika teorier. Själv tror jag att de gått under där borta i öst, alternativt fått sin krafter rejält försvagade så de inte kunnat använda dem och dött, eller något. De kan ju ha blivit Saurons fångar också, men vägrade att tjäna honom (för isåfall skulle ju DE och inte nazgûlerna vara hans mäktigaste tjänare) och de plågades och så...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Tja...

Inlägg av D. Andersson » 3 januari 2003, 15:59

Se på hur stora styrkor Sauron fick ihop från människorna. Ett Gondor nästan krossat av det långa kriget och framför allt ett Rohan som först fick sin stora här krossad vid Isen och sen led stora förluster vid Helm's deep lyckades tillsammans slå tillbaka Saurons orcher OCH alla Saurons mänskliga trupper. Hade Sauron enat hela östländerna mot Gondor hade de nästan garanterat lyckats få ihop en större här, enbart folket från området kring Rhûn lyckades ju nästan krossa ett betydligt starkare Gondor långt tidigare. Jag tror att blåbären hade viss inblandning i att österlänningarna var så svaga i Ringens krig.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 3 januari 2003, 16:06

Hyr mycket folk bor det igentligen utanför kartorna som man får se i boken? Jag trodde att det var ödemarker.

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem

Inlägg av Tharêlon » 3 januari 2003, 16:18

Man kan nog jämföra midgård med "vår" värld under medeltiden och det man ser på katorna som europa. Man hade inte så stor koll på vad som hände utanför europa men visst fanns det folk där..

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem

Inlägg av Tharêlon » 3 januari 2003, 16:18

Man kan nog jämföra midgård med "vår" värld under medeltiden och det man ser på katorna som europa. Man hade inte så stor koll på vad som hände utanför europa men visst fanns det folk där..

Yozorama
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Yozorama » 3 januari 2003, 17:40

Jag skulle tro att Midgård är betydligt större än den del vi har kartlagd. Min gissning är att de kom långt österut och helt enkelt inte stötte på Sauron i någon större utsträckning. Eventuellt skulle de ju kunna ha uppviggat folken längst i öster (Avari främst?) att gå i krig med Rhúnerna så att detta hade gjort människohären svagare, men Rhún verkar också vara ett öde ganska obebott område...

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem

Inlägg av Elrond » 6 januari 2003, 11:12

Faktiskt så vet vi mer om "de Två Blå" än vad många tror. Det beror mest på grund av att dom flesta referenserna finns i Tolkienbreven.

Får jag föreslå mitt favorit Tolkien community, ett av de stötsa i världen, där jag spenderar väldigt mycket av min tid.

http://www.lotrplaza.com

Här är också en link till ämnet "De Två Blå" som diskuteras på mitt favorit community, där man på djupet går in i vad som hände med dem, och vad Tolkiens avsikter med dem var, och tro mig, dom som är de riktigt kunniga på den här sajten är riktigt kunniga:

Här är linken till diskussionen om de Två Blå trollkarlarna:

http://www.lotrplaza.com/forum/display_ ... icID=23086

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 6 januari 2003, 17:03

Jag skulle tro att Midgård är betydligt större än den del vi har kartlagd.
Det här är en karta över hela Midgård, men den kan väl mest ses som någon slags hypotes. Som ni sagt så har ju inte Tolkien beskrivit eller ritat så mycket av det som ligger utanför Ringen-berättelsens handlings gräns.

Bild

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 6 januari 2003, 17:15

Det var ju en riktigt bra karta, tycker jag. Men den känns avklippt uppåt Beleriand.

Är det någon som har koll på hur långt ifrån Valinor låg ifrån Midgård? (innan den flyttades från världen)

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem

Inlägg av Tharêlon » 6 januari 2003, 17:15

Här är iallafall en skiss över Arda gjord av Tolkien själv:
http://lotrmaps.middle-earth.us/maps/r3t_M145.gif
Bild

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 6 januari 2003, 17:22

Någon som kan tyda vad det står? :wink: Det enda jag förstår är Dark Lands...

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem

Inlägg av Tharêlon » 6 januari 2003, 17:36

Hittade den här, inte gjord av tolkien men verkar stämma bra överens med hans skiss över första åldern:
Bild

och en av samma över 3:e åldern:
Bild

Tror det här är det närmaste man kan komma hur tolkien menade att Arda såg ut.

Skriv svar