Nycklar till himlen

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Nycklar till himlen

Inlägg av Blixten » 15 januari 2009, 11:00

[ Delad från tråden Palestina/Israel konflikten /Hex ]
varjag skrev:Vi vet ju hur tiotusentals iranska barn offrades som 'minröjare' i Irak-Irankriget - med en koreansk plastnyckel 'till Himlen' om halsen. Ingenting har ändrats på den kanten
Plastnyckeln är väl ändå en skröna. Eller?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Nycklar till himlen

Inlägg av Hexmaster » 15 januari 2009, 11:27

Nu blev det intressant. :)

Det är inte svårt att hitta, hm, avgjort tendentiösa källor som beskriver dessa plastic keys to heaven. Varför man alltid poängterar att det är plast vet jag inte. Som vore det värre att bli lurad av någonting billigt? - Detsamma gäller kanske ursprunget.
During the Iran-Iraq War, the Ayatollah Khomeini imported 500,000 small plastic keys from Taiwan. The trinkets were meant to be inspirational. After Iraq invaded in September 1980, it had quickly become clear that Iran’s forces were no match for Saddam Hussein’s professional, well-armed military. To compensate for their disadvantage, Khomeini sent Iranian children, some as young as twelve years old, to the front lines. There, they marched in formation across minefields toward the enemy, clearing a path with their bodies. Before every mission, one of the Taiwanese keys would be hung around each child’s neck. It was supposed to open the gates to paradise for them.
http://www.israpundit.com/2006/?p=934

Finns det någon bild på en sådan nyckel?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 15 januari 2009, 12:25

Ställer mig ytterst tveksam till plastnycklarna.

Man hittar påståendet massor av gånger och alltid just precis 500 000 och nästan alltid Taiwan (jag såg Kina en gång).

http://irannegah.com/video_browse.aspx?keyword=basij
Tittade runt lite här och hittade inga

http://en.wikipedia.org/wiki/Basij
Nämns inte här

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_wave ... 93Iraq_War
Inte heller här

http://www.basij.ir/
Min farsi räcker inte.

Inget bevis för något men jag vill nog se en bild av en nyckelutrustad barnsoldat innan jag tror på det.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 januari 2009, 12:29

Jag har för mig jag använde en bild av en - i en quiz för 2-3 år sedan...men kan banne mig inte hitta en nu....

Nycklarna var i guldfärgad plast, tillverkade i Taiwan och värda omkring 2 cent/st = priset på ett barn :roll:
Dom var omkring 18 centimeter långa och hängdes om halsen i ett plastband - på de lyckliga barn som utvalts att möta Allah tidigare än andra 'kämpar'.....

http://www.andrewbrel.com/paradisekey/

Vi bör komma ihåg - att Irans president Ahmadinejad - var en av huvudorganisatörerna bakom 'rekryteringen' av iranska barn för Himlafärden. Familjerna fick välja vilken som skulle bli 'frivillig', vilket var en bekväm metod att blir av med mongoler, sinnesrubbade och imbecilla barn!

'Gud som haver Barnen kär - se till mig som liten är....'

Ahmadinejad - är fortfarande president i Iran!, Varjag

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 15 januari 2009, 12:31

Jag har genom åren klämt några Iranska bekanta på den uppgiften, samtliga har kommit till sverige pga samarbetssvårigheter med Khomeini-regimen.

Ingen av dom (tre av varandra oberoende) hade i hemlandet hört talas om några plastnycklar och mintrampande barn.

Analysen lämnar jag till någon klokare än jag.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 januari 2009, 12:38

Jag har sett uppgifter om vita, gula eller guldfärgade nycklar. Tack för begreppet "paradise keys", det genererar också träffar ser jag.

Skrev en rad på WP:s Basij-artikel. ;) Intressant nog hittade jag en svensk blogg som citerar en uppgift om nycklar från just den artikeln, så det kanske rör sig om något som plockats bort.

Hittade ett citat från 1986, om iranska infanterister "who are so steeped in Shiite devotion that they have been known to arrive at the front carrying their own coffins and wearing plastic 'keys to heaven'." - Här verkar det röra sig om vuxna soldater som bär en sorts amuletter utöver den ordinarie utrustning (kistorna talar kanske för sig själva). När man idag läser om nycklarna så är det pojkar som fått dem som enda "vapen", innan de beger sig ut i minfälten.

En teori så här långt är att en vanlig amulett, som kanske inte alls var särskilt vanlig, växt till någonting helt annat. Eller så är det myt från början; jag är inte säker på om "himmelrikets nycklar" är en lika stor grej inom islam som inom kristendomen. Eller så är det sant? Påståendet förekommer även bland perser, ser jag. Har lagt ut några drag.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 15 januari 2009, 12:45

Uppgifter om dessa barnsoldater och deras nycklar till himlen var vanliga i dagspressen då det begav sig på 80-talet. Att de skulle ha varit av plast minns jag dock inte att man skulle ha nämnt. Vill minnas att jag skulle ha sett en bild på en sådan nyckel då, men är lite osäker. I alla fall är jag säker på, att uppgifterna inte dementerades. Fast det behöver ju inte vara sant för det.

/G:son

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 januari 2009, 12:47

Min iranske kompis har sin bror från Bojnord på besök här - när de kommer tillbaka från sin lilla europatripp skall jag fråga.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 januari 2009, 12:52

Hans skrev:Min iranske kompis har sin bror från Bojnord på besök här - när de kommer tillbaka från sin lilla europatripp skall jag fråga.

MVH

Hans
Bra! Vi avvaktar med spänning. Frågorna bör också innefatta - om - han hört om ngn familj som 'donerat' ett barn till kriget :roll: . Ämnet måste vara ganska känsligt - t.o.m. i Iran, Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 januari 2009, 13:00

varjag skrev:Bra! Vi avvaktar med spänning. Frågorna bör också innefatta - om - han hört om ngn familj som 'donerat' ett barn till kriget :roll: . Ämnet måste vara ganska känsligt - t.o.m. i Iran, Varjag
Jag tror de är tillbaka söndag-måndag. Jag har f.ö. toktrålat efter bilder men inte hittat några.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 15 januari 2009, 13:21

Finns det idag några restrektioner mot att exportera plastnycklar till Iran och hur följs detta embargo upp?
Kan man tänka sig väpnade aktioner (USA) mot plastfabriker i Taiwan?

Skojar bara.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 januari 2009, 13:37

Hans skrev:Ställer mig ytterst tveksam till plastnycklarna.
Samma här, men vi får väl se. Det stod inget om detta i "The Iran-Iraq WAr in the Air 1980-88" förresten? Kan inte minnas något specifikt...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 januari 2009, 23:03

Nämnd källa:
http://www.andrewbrel.com/paradisekey/

Tillfrågad uppger han sin egen främsta källa vara en viss Kaveh Golestan: iransk fotograf o journalist med mycket gott rykte, Pulitzer 1979, tog de första bilderna från Halabja, m.m. Dödad av irakisk landmina 2003.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kaveh_Golestan
Andrew Brel skrev:It was he who first made me aware of the Iranian military tactic of child sacrifice. Mothers so demented by the heady cocktail of Islamic belief and Nationalist rhetoric that they would drive their children to the front line to deliver them to certain death. Kaveh showed me incredible sequences of photos of mothers with faces aglow with pride and joy, the reason for which was revealed as being the moment they see their young child die in the name of Allah.
http://riverbanker.blogspot.com/2007/11 ... -iran.html

Jag är inte absolut säker på om detaljen om plastnycklarna (som förefaller tämligen oviktig i sammanhanget) kommer från Golestan. Om den gör det så höjer det insatsen för teorin avsevärt.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 16 januari 2009, 01:15

Hittade följande:
The first modern use of child soldiers in the region was actually during the Iran-Iraq war in the 1980s. Iranian law, based on the Koranic sharia, had forbid the recruitment of children under 16 into the armed forces. However, a few years into the fighting, the regime began to falter in its war with its neighbor, Saddam Hussein’s Iraq. So it chose to ignore its own laws, and in 1984, Iranian President Ali-Akbar Rafsanjani declared that “all Iranians from 12 to 72 should volunteer for the Holy War.”24 Thousands of children were pulled from schools, indoctrinated in the glory of martyrdom, and sent to the front lines only lightly armed with one or two grenades or a gun with one magazine of ammunition. Wearing keys around their necks (to signify their pending entrance into heaven), they were sent forward in the first waves of attacks to help clear paths through minefields with their bodies and overwhelm Iraqi defenses. Iran’s spiritual leader at the time, Ayatollah Khomeini, delighted in the children’s sacrifice and extolled that they were helping Iran to achieve “a situation which we cannot describe in any way except to say that it is a divine country.”25
http://www.brookings.edu/views/articles ... 051215.pdf

Om Dr. Singer, som skrivit det ovan citerade:
Dr. Singer is the youngest scholar named a Senior Fellow in the ninety-year history of Brookings. He is considered one of the world’s leading experts on changes in 21st century warfare and has written for many of the world's major media and journals, including the Boston Globe, L.A. Times, New York Times, Washington Post, Foreign Affairs, Current History, Survival, International Security, Parameters, Weltpolitik, and the World Policy Journal. He has been quoted in every major U.S. newspaper and news magazine and delivered talks at venues ranging from the U.S. Congress to more than thirty-five universities around the world.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_W._Singer

/G:son

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 januari 2009, 01:47

Man noterar i en av Hexmasters länkar att Kaveh yttrade;
‘No one want to know about this’
Tydligen kan t.o.m. iranska mullor skämmas :) , Varjag

Skriv svar