herulen skrev: De arkeologiska fynden visar tydligt att Snorre hade rätt om Gamla Uppsala som platsen för en mäktig Sveadynasti.
Hej eftersom tråden rörande Vikingatidens förfäder blev låst, lägger jag inlägger här då det mycket väl tangerar detta ovan. Jag tänker inte sitta och anstränga mig för att skriva ett inlägg och sedan plötsligt någon låser tråden. Jag orkar inte göra om detta igen, liksom. Även om det egentligen var lovat till pseudonymen Rus, verkar Herulen ovan passa lika bra utifrån hans franka klargörande.
Kanske vi skall titta lite över hur det multikulturella och multietniska kan tolkas för Folkvandringstid och framåt. Se hur det är med det etniskt svenska eller dina svear. Sedan kan vi väl se hur grunda och närmast obefintliga mina kunskaper är som du så välvilligt uttryckte saken.
Enligt den modell som brukar tillämpas på andra områden och därmed torde väl också Uppsalaområdet vara tilläpmligt anläggs den typ av monument som storhögarna i G Uppsala utgör som manifestationer av symbolisk natur. Ett signalerande av nakt. Dvs att en elit eller ätt etc har tagit makten och hävdar sina nyvunna positioner. Andra tecken på att det har varit omvälvningar i maktstrukturen är de plundrade kistgravarna. Där exv kistgravar i Välsgärde är plundrade men inte båtgravarna. Denna plundring av tidigare ätters gravar är ytterligare ett exempel på hur makt från en ny härskarelit på ett konkret och symboliskt sätt visas. Nu skall jag inte svära på att det är så i detta fall men det är ändå lite talande. Längre fram anser en del forskare att man på samma sätt bränner de tidigare härskarnas hallar. Uppenbart kan också vi se den visade symboliken i dessa förhållningsätt.
Om man nu vill kalla dessa nya härskare vid vendeltidens början för Ynglingar eller inte är väl en smaksak men tidsgapet till Tjodulf av Hvin och hans dikt är ganska långt. Det vi kan säga är förstås att genom denna kraftiga symboliska markering av arbetet med att uppföra dessa högar är denna nya maktelit knappast hemmahörande i området som sådant eller har dynastiförbindelser.
Men det finns som bekant också andra rika gravar i Uppland. Båtgravsfälten, om vilka Ambrosiani har en del att säga rörande multietniska preferenser. Under 500-talet inkommer sker en stor förändring av gravskicket i Östsverige och Mälardalsområdet. Ett enhetligt gravskick med brandlager på ytan och däröver en synlig hög eller högliknande stenkontruktion med jordtäcke. Bennet har skrivit en avhandling om detta och vill hävda att det har med asatrons införande att göra. Dvs det gamla får ge vika för det nya. Nu vill jag återigen påpeka det Ambrosiani trycker på att just gravskick spelar en viktig roll i frågor rörande gruppers etnicitet. han vill också göra troligt att detta nya gravskick, vilket betyder förstås en religiös förändring har genomförts av dessa personer som ligger i storhögarna.
Problemet med denna enhetlighet är som vanligt undantagen, dvs båtgravsfälten. Dessa personers boplatser och gravfält visar en anknytning till resursområden och ligger innanför bygden. dvs på insidan av den övriga bebyggelsen i relation till havet. Detta avvikande gravskick förklaras av Ambrosiani, just med främmande. han påtalar också att de kan ha kommit från kontinenten och behållit sitt begravningsskick. Dvs en annan etnisk identitet. B. Arrhenius har skrivit intressant om exv dessa vendelherrar. De verkar ha dykt upp i bygden, i snarast maskeradkostymer, och helt enkelt lagt under sig området. Anlägger storgods och troligen förslavar den tidigare befolkningen som väl kan sägas varit svear. Detta för tankarna till skapandet av ett eget litet furstedöme. Med kontroll över handelsleder norrut och söderut. Rätt bra läge liksom.
Det finns flera av dessa avvikande gravskick som då kan tolkas som kommande någon annanstans ifrån och därmed sammantaget uppvisar hela området multinationella drag. Det som är intressant är de rika gravgåvor som generation efter generation lägger ner. Alltså varför signalerar man så kraftigt generation efter generation. Mot vem-till vem signalerar man så kraftfullt ändå upp till 1000-1100-talet. Det går inte tolka på annat sätt än att deras position inte var självklar utan makten var löslig och inte given i hela området som sådant. Deras signalering riktar sig förstås till de allianspartners man hade eftersom det är just vid ledarens död detta måste omförhandlas men också mot de som kunde hota makten eller deras lilla furstedöme. Ex.v makten söderöver. Denna signalering visar snarast motsatens om en enhetlig sveakung och svearike utan snarare ett område med flera olika maktcentrum som konkurrerar med överherradömen och allianser. Inte minst kan detta tänkas utifrån denna multietniska tanke. Varifrån kan dessa gentlemän ha kommit. Jordanes har ett litet ovidkommande inpass som är intressant därvidlag. Men vill man gå ändå längre kan man väl tänka på Procopius.
Detta ovan sammantaget med den beräknade trälförekomsten under senvikingatid och någonstans emellan 1/3 och 1/5 är det självskrivet att tankar om hur genetiskt lika svear var eller är stupar på sin egen orimlighet. Dessutom verkar dessa tankar om kontinuitet, starkt svearike, sveastat mm inte kunna verifieras och saknar egentligen relevans.