Sjöstriderna under stora nordiska kriget?

Skriv svar
Johnny Puma
Medlem

Sjöstriderna under stora nordiska kriget?

Inlägg av Johnny Puma » 30 november 2008, 18:20

Något som förvånar mig är att Ryssland lyckades få sjöherraväldet i Östersjön. Innan stora nordiska kriget kan dom väl knappast haft någon flotta alls? Och den svenska torde varit överlägsen ibörjan.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Sjöstriderna under stora nordiska kriget?

Inlägg av CvD » 30 november 2008, 19:18

Något sjöherravälde fick dom väl aldrig. Ute på öppet hav dominerade Kungliga flottan, problemet var, vad jag antar man skulle kalla idag assymetrisk krogföring, var att ryssarna använde sig av galärer och opererade inomskärs, något som svenska flottan inte var lämpligt utrustad för på den tiden, då den hade förberett sig för sjöslag med dansken ute på öppet hav.

/CvD

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 30 november 2008, 20:35

När Danmark trädde in i kriget 1709 så tvingades den svenska flottan att splittra sina resurser mellan den starka danska flottan och den nybildade ryska, dessförinnan så var svenskarna av naturliga skäl överlägsna. Jag har fått intrycket att de ryska linjeskeppen inte var av högsta kvalité och att anledningen till att Ryssland var överlägset i antal galärer var att de hade gott om folk att bemanna dessa. En galär var både enklare och gick snabbare att bygga än ett linjeskepp så ryssarna satsade på de förstnämnda. Att Sverige inte byggde galärer berodde på att man saknade manskap att bemanna dem med, att bygga ett stort antal galärer ska dock inte ha varit omöjligt med de resurser som fanns i Sverige.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 december 2008, 22:27

Visserligen drogs flottan ner mht den allmäna nedgången i rikets resurser under kriget. Ryssarna åt sig visserligen långsamt ut ur Finska viken med hjälp av sina roddfartyg. Vi byggde visserligen motåtgärder som tex Ehrenskiölds operationer på och kring Ladoga mm.

Ryssarna har gjort en stor propaganda seger av sjökriget under Nordiska kriget. Den svenska flottan blev aldrig avgörande slagen och segrar som ryssarna tillskriver till sig som tex Gagnut/ Hangö udd 1714 är visserligen taktiska segrar men strategiskt av indre betydelse eftersom ryssarna ofta avbryta sina operationer för sommaren och slicka såren efteråt.

Sedan var vår linjeflotta utdragen på skydda våra farleder och import, inte söka strid med ryssen. Därav att hotet från den ryska galärflottan i våra skärgårdar förbisetts lite av våra dåvarande amiraler tror jag. Dessutom skrek Karlskrona rätt högt, då som nu, i fråga om att dela med sig av sina resurser då de behövdes mot ryssen i sthlms området. Erik Siöblads eskader gjorde visserligen ett bra jobb, trots stor kritik, för hans agerande vid Granholmssund på Åland där han orsakade ryska gälärflottan 50-60% förluster med till priset av två stora fregatter. Ytterliggare en oklar sjödrabbning som ryssarna gjorde propaganda seger av.

Eftersom ryssarna inte behövde eskortera konvojer så kunde de kraftsamla mot våra och därmed nöta ner vår motstånds förmåga.

1717 vill jag minnas de första galäreskadrarna sattes upp i Stockholm. Sedan fick vi också stöd av RN i Östersjön under sluttampen av kriget.

Intressant ämne, måste dyka ner i Karl XII och den ryska sjömakten av Gunnar Unger

Skriv svar