Kompanistryk

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Kompanistryk

Inlägg av Hans » 12 december 2008, 22:30

Stefan Lundgren skrev:Jag tänker på en filmsekvens i Band of Brothers och den sista delen sedan tyskarna hade förlorat och en amerikansk soldat sköt två tyskar i rent vredesmod(ev hat). Det var någon form av kompanistryk han fick vill jag minnas.

I mitt tidningsarkiv vill jag minnas att det var en rekryt som hade deserterat sedan befälen hade slagit honom och fick hårdare straff när han hade blivit påträffat.

Stefan

1) Mord av krigsfångar under krig har inget som helst att göra med kompanistryk under utbildning i fredstid, punkt.

2) Vad menar du, om du förväntar dig att vi skall förstå måste du nog ge lite mer information.

MVH

Hans

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 12 december 2008, 23:01

Sekvensen Stefan tänker på går ut på att amerikanen - berusad - försöker kräva två alldeles fria (civila?) tyskar på bensin efter krigsslutet, skjuter dem när han inte får sopppan och sedan knäpper en kamrat som ämnar gripa honom för dådet, varpå han får rejält med stryk av kamrater och befäl innan han - förmodat - ställs inför krigsrätt.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 12 december 2008, 23:40

KoteGaeshi skrev:Sekvensen Stefan tänker på går ut på att amerikanen - berusad - försöker kräva två alldeles fria (civila?) tyskar på bensin efter krigsslutet, skjuter dem när han inte får sopppan och sedan knäpper en kamrat som ämnar gripa honom för dådet, varpå han får rejält med stryk av kamrater och befäl innan han - förmodat - ställs inför krigsrätt.
Tack för klargörandet. Det var 100 år sedan jag såg serien i fråga.

Fortfarande, tillbaka till min tes - mord i olika former har inget att göra med kompanistryk.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 13 december 2008, 12:43

KoteGaeshi skrev:Sekvensen Stefan tänker på går ut på att amerikanen - berusad - försöker kräva två alldeles fria (civila?) tyskar på bensin efter krigsslutet, skjuter dem när han inte får sopppan och sedan knäpper en kamrat som ämnar gripa honom för dådet, varpå han får rejält med stryk av kamrater och befäl innan han - förmodat - ställs inför krigsrätt.
OT - men man ser aldrig de första morden,i scenen man ser försöker en av soldaterna i Easy Company gripa en annan berusad amerikansk soldat efter att påträffat honom på en väg där det ligger minst en skjuten tysk (som ser ut att vara uniformerad) och en skjuten brittisk officer (offren refereras till som "Krauts" och "Limey"). Den berusade amerikanen skjuter då soldaten från Easy Company och sticker. När gärningsmannen sedan har gripits blir han misshandlad av den skjutne soldatens kamrater - men som Hans varit inne på, det där är på en betydligt allvarligare nivå än kompanistryk.

Dessutom implicerar väl ordet kompanistryk att det är någon i det egna kompaniet eller plutonen som får på käften av andra i samma förband.

I Hollywood finns, som jag redan varit inne på, kompanistryk karaktäriserat i en sekvens av Full Metal Jacket där plutonen ger igen på hackkyckligen "Gomer Pyle" (Drillserganten bestraffar plutonen varje gång Gomer gör fel) genom att hålla fast honom i hans säng och låta varje man slå honom med en strumpa fylld med ett hårt föremål.

Finns i början på följande klipp: http://www.youtube.com/watch?v=m0KIuA12 ... re=related

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 december 2008, 20:50

Om jag har fattat det rätt och sammanfattar det, så har det inte förekommit någon form av kompanistryk i Sverige under 1900-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 20 december 2008, 21:58

Stefan Lundgren skrev:Om jag har fattat det rätt och sammanfattar det, så har det inte förekommit någon form av kompanistryk i Sverige under 1900-talet.

Stefan
Det kan nog inte stämma, och vad jag kan se, så har ingen påstått det heller. Men alldeles säkert har det varit ovanligt åtminstone de senaste decennierna.

/G:son

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 23 december 2008, 13:45

Morfar har berättat om att på HMS Jaramas, där han gjorde sin grundutbildning i flottan vintern-våren 1944 fanns det ett antal mycket hårdföra gamla underbefäl av den gamla skolan - hittade de någonting som var från sin plats tog de det (och enligt morfar gick de gärna in och tog saker i skåp också), sedan när det var dags för inspektion auktionerade de sakerna strax innan - där de unga matroserna fick bjuda i antal slag med en grov knuten tamp. 8O

Morfar antydde att matroserna "såg till att det blev jämnt senare" eller något åt det hållet.

Tydligen ska flera av underbefälen senare ha dömts för pennalism och misshandel för det de gjorde på HMS Jaramas.

Skriv svar