Ett Vinland österut

Christer Samuelsson
Medlem

Re: Ett Vinland österut

Inlägg av Christer Samuelsson » 18 okt 2008 15:29

Hexmaster skrev:
Boreas skrev:Innan du ens öppnat ögonen vet du bergsäkert att den heta stridsfrågan i Bosnien är en "pseudo-diskussion".
Som du vet har Durion deltagit i tråden Pyramid hittad i Bosnien-Hercegovina. Att det är en pseudo-diskussion framgår på varenda sida.
Boreas skrev:Utan skrupler drar du en digresion - t. ex. om hårfrisyr - ut ur sammanhanget och ger det en relevans som är fullständigt inadekvat för trådens ämne.
Det synes, som om de frågor är irrelevanta (snarare än "inadekvata" = otillräckliga) där du fått backa.

För övrigt stavas författaren Kåre Prytz. Om han verkligen arbetar i samma "dimension" som Osmanagic så torde det främsta värdet i hans verk vara underhållningen.
Hej Hex.
Jag har läst en av hans böcker "Westwards before Columbus". Kåre Prytz radar upp mängder av källor och är han nu en bosnisk pyramidbyggare, torde han vara tämligen enkel att skjuta i sank.
Jag har alldrig sett någon diskutera hans källor och påvisat hans genvägar, spekulationer och påhitt. Det brukar stå i omdömet om karl'n, men reella bevis härför har åtminstone inte jag stött på.
Sannolikt borde det vara så att han spekulerar och vantolkar, det bör dock påvisas var och hur, innan man tar heder och ära av honom.
Hälsningar
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 18 okt 2008 16:09

Jag har inte riktigt förstått vad Boreas egentligen vill säga och påstå i den här tråden, men jag kollade upp din/hans länk som han postade lite tidigare och den kan ev. ge lite belysning åt Christer Samuelsons ursprungliga fråga.
Länken --
http://homepage.uibk.ac.at/~c61705/Stei ... 202004.pdf
-- går till vad som verkar vara ett paper, upplagt på Innsbrucks universitets hemsida, av en dr Roland Steinacher. Titeln är WENDEN, SLAWEN, VANDALEN. EINE FRÜHMITTELALTERLICHE PSEUDOLOGISCHE GLEICHSETZUNG UND IHRE NACHWIRKUNGEN, dvs ungefär "Wender, Slaver, Vandaler. En tidigmedeltida pseudologisk likställelse och dess efterverkningar", med viss försiktighet då jag inte är inläst på lingvistisk terminologi. Av vad jag kan utläsa så driver han tesen att de tyska folken under medeltiden ansåg att de slaviska folk de kallade Wender var samma sak som de Vandaler som de antika författarna diskuterade. Både benämningen Wender och sammanställningen Wender=Vandaler skall alltså ha gjorts av dessa slaviska folks germanska grannar. Om jag förstått det hela rätt så är de folk som avses med Wender de som idag kallas Tjecker och Sorber, men också folk som bodde i Pommern och längs Östersjökusten. Denna sammanblandning har sedan fått konsekvenser både för synen på dessa folk och på dessa folks syn på sig själva under nationsformeringen på 1800-talet.

Samme Steinacher disputerade 2002 vid Universitetet i Wien på en avhandling om samma ämne med titeln Studien zur vandalischen Geschichte. Die Gleichsetzung der Ethnonyme Wenden, Slawen und Vandalen vom Mittelalter bis ins 18. Jahrhundert, dvs ungefär "Studier i Vandalsk historia. Likställandet av ethnonymerna Wender, Slaver och Vandaler från medeltiden till 1700-talet".

Avhandlingstexten finns här: http://homepage.uibk.ac.at/~c61705/DISSERTATION.html

och ett engelskt abstract här: http://homepage.uibk.ac.at/~c61705/DISS ... l#ABSTRACT

Författaren av den engelska wikipediaartikeln "Vistula Veneti" har också använt sig av Steinachers forskning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vistula_Veneti

Jag vet inte om något kan ha blivit klarare av detta, men så har detta också varit en osedvanligt rörig tråd...

/P

edit: fixat en av länkarna.
Senast redigerad av 1 Pewi, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 18 okt 2008 19:47

Hexmaster skrev:
Boreas skrev:Innan du ens öppnat ögonen vet du bergsäkert att den heta stridsfrågan i Bosnien är en "pseudo-diskussion".
Som du vet har Durion deltagit i tråden Pyramid hittad i Bosnien-Hercegovina. Att det är en pseudo-diskussion framgår på varenda sida.
Hur skiljer du denna trådens "pseudo-diskussion" från andra trådars "diskussioner"?
Hexmaster skrev:
Boreas skrev:Utan skrupler drar du en digresion - t. ex. om hårfrisyr - ut ur sammanhanget och ger det en relevans som är fullständigt inadekvat för trådens ämne.
Det synes, som om de frågor är irrelevanta (snarare än "inadekvata" = otillräckliga) där du fått backa.
Tack för hjälpen - irrelevant är kanske ett bättre uttryck, om man utesluter adjektivet "fullständigt".
Sen tycker jag du borde konkretisera i vilken mån jag fått "backa" i frågan om hårfrisyr?
Hexmaster skrev: För övrigt stavas författaren Kåre Prytz. Om han verkligen arbetar i samma "dimension" som Osmanagic så torde det främsta värdet i hans verk vara underhållningen.
Nu börjar du likna en riktig skojare...

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 18 okt 2008 20:07

Dûrion Annûndil skrev:
Boreas skrev:Vad är du egentligen ute efter - att hålla forumet rent för synpunkter du inte hittar i Nationalencyklopedin? Har inte du också ett ansvar för att se till att forumets olika trådar faktisk stimulerar till levande diskussioner, som kan engagera nya deltagare och bidra med nya vinklar på gamla och/eller olösta frågor?
Som redaktionsmedlem har jag ett ansvar att inte agera moderator i en debatt jag själv deltar i.
Som som forummedlem har jag ett intresse i att debattera.
Boreas skrev:Så då för vi kanske be om att du lägger från dej kritan och själv tar fram spaden och hjälper oss gräva fram de källor som verkligen förklarar hur prefixet "Vin" uppstått - UTAN att repetera vad vi alla redan läst i olika cyklopedier.
Du tycker alltså att Etymologi är värdelöst i en etymologisk fråga? Det är roligare att spekulera lite fritt... Folketymolgiskt?

Exempel på folketymologiska vurpan:
1."Finland" = "Fin-" = "Fin" är lika med "vacker" = "Finland" måste betyda "Det vackra landet"

2."Vacker" är väl "Pen" på norska också = Peenemünde = "Pen-mynning" = "Vacker mynning" = Uppenbarligen är Peenemünde ett gammalt nordiskt namn på området!
...eller inte.

Mvh -Dan
Tack för ett sakligt, engagerande och konstruktivt inlägg. Nu har vi äntligen fått en ny och bättre insikt i etymologin av prefixet "Fin-"/"Vin-". Jag kan blott tillägga att du tycks ha översett den latinska varianten "Fin" för "slut". Med det lilla tillägget skulle din analys vara slut-förd.

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 18 okt 2008 20:32

pewi skrev:Jag har inte riktigt förstått vad Boreas egentligen vill säga och påstå i den här tråden, men jag kollade upp din/hans länk som han postade lite tidigare och den kan ev. ge lite belysning åt Christer Samuelsons ursprungliga fråga.
Jag framförde några poäng angående bärnstens-handeln mellan Baltikum och Medelhavet.
Denna handeln utvecklades givetvis av dom Balto-Finska invånare - som i nordiska källor kallats "Vaner"/"Vender"/"Wender. Kontinuiteten i denna kulturen kan spåras från jordbruks-stenåldern till järnålderns slut - och för Ester, Finnar och Kveners del ända in i vår tid. Just som Danskar, Svenskar och Norrmän har en kontinuerlig utveckling från stenåldern till vår tid. Folkvandringarna gick aldrig IN i dessa nordliga trakter - så stenåldringarnas efterkommare tycks ha fått behålla dessa länder för sej själva...

Öster om Torneå och Wisla bodde den gång bara de Finsk-Ugriska vener/vender/wendi. I Västra Ryssland , som på finska kallas "Venejä" - pratade man finska så sent som på 900-talet.
I ännu tidligare tider - redan på Alexanders tid - hade man nära kontakter mellan dessa Vender och de mer berömda Trakiska kungadömen.

Det finns alltså orsak att kolla in "Venderna" som föregångare till nuvarande "Slaver". Proto-Slaviska kan alltså relateras till en kombination av grekiska och finsk-ugriska ("balto-finnish").

Basen för Venders och deras kärngrupp - Finnarnas - utväckling ligger i dom gamla handelslederna efter älvarna, mellan öst och väst - norr och söder. Den mest exotiska trafikleden i den tidens Östersjö gick in och ut av Finska viken, der silver- och siden-leden efter Volga gav Finnarna stora skattbarheter. Den största handeln gick dock via Wistula - söderut till Transyl-van-ia. Sen mot öster till Dvina, Djester och Danube.

Ett nordligare alterativ Djepr/Dvina - båda till Kiev och Svarta havet. Att Venderna ("skyter") under romer-rikets expansion fick svåra problem med att hålla sitt stora rike ihop - förde till att man år 862 bad om hjälp från "broderfolket" i väst (Sverige) för att hålla styr på lederna från Novgorod och Kiev ("Könnugard") till Odyssa, As-ov och As-tra-kan. Etymologiska aser, vaner, vin och kungar överallt, m.a.o. På denna tid hade den slaviska språk-kulturen börjat sprida sej från smält-zonen mellan grekiska och vendiska (fenno-ugrisk) - i takt med Haga Sofia-kyrkans expansion.

Den andra bärnstens-leden gick via Donau via Slov-ven-sko, Win-di-bona och Slov-ven-ia till Ven-etiska viken och Venezia. "Folketymologi" eller "mina fantasier" det också förstås - men nu är det ju ett problem att man hittar "mina fantasier" på Google Earth...

http://groups.google.com/group/bernsteinstrasse
http://groups.google.com/group/amber-road

Försök Google Maps - Sök på "Wenden"
och/eller;
"Die Siedlungen der Slawen / Wenden"

Det nära sabandet mellan dessa proto-slaviska Vender och de Balto-Finska folken gör att man får träda varsamt om man vill distingvera mellan Wender/Vender/Vendi i söder och öster - jämte "Kvener" (Quener) i nord.
Mitt i mellan - norr om Finska viken hittar man alltså den gruppen av dessa Vender som kallats Fenni/Phinoi/Finnar.
På Finlands södra kust hittar man fortfarande "Vinö" och landet där ikring har också vilket också kallats "Vinland". I dessa trakter har man också hört nanet "Vinlandsgolfen" för Finska viken.

Den holländska kartan från 1692 (ovan) - och de övriga källor nämt i denna tråd - är i detta henseende speciella apropå.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 okt 2008 12:34

Boreas skrev: ...(allt ovan)...
Är det här något du VET, eller spekulerar du bara för skojs skull nu?
Boreas skrev:Den största handeln gick dock via Wistula - söderut till Transyl-van-ia. Sen mot öster till Dvina, Djester och Danube.
Har namnet Transyl-van-ien etymologiskt något med "vaner- veneter" att göra?

Mvh -Dan

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 19 okt 2008 14:04

Dûrion Annûndil skrev:Har namnet Transyl-van-ien etymologiskt något med "vaner- veneter" att göra?
Klart det har! Och "Tra"- är förstås från Trakier, "syl" är givetvis Silingier, och "ien" är givetvis Jener, ett tydligt tecken på att landet grundades av resandefolk från Tyskland. Spännande! Då är det bara ett "n" kvar vi inte riktigt rett ut, men det kan stå för "nahuatl" och indikera kontakter med Centralamerika.

Att ordet VERKAR betyda "på andra sidan skogen" på latin är givetvis en ren slump. Sånt strunt kan man inte ta på allvar.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 19 okt 2008 14:41

Jag gör nu ett försök att avsluta den här tråden genom att ge ett svar på Christer Samuelssons ursprungliga fråga: Vad avsågs med det Vinland som förekom i ett brev från påven till en biskop i Semgallen.

Med hänvisning till den av Boreas introducerade forskaren dr Steinacher (som visade sig vara mycket intressant läsning) anser jag mig kunna säga att detta Vinland måste ha avsett ett område längs östersjökusten och inte finland.

Steinacher (vars cv finns på http://homepage.uibk.ac.at/~c61705/) verkar ha ägnat hela sin akademiska karriär åt Vandaler och Wender och de olika historiska missförstånden kring dem. I artikeln "Rex Vandalorum - The Debates on Wends and Vandals in Swedish Humanism as an Indicator for Early Modern Patterns of Ethnic Perception" framgår att den första gången som det görs en koppling mellan finnar och wender, och därmed också vandaler, är på 1600-talet när Johannes Messenius drar in de finska folken i beteckningen wender.

http://homepage.uibk.ac.at/~c61705/Done ... nacher.pdf

Det bör alltså stå klart att det Vinland som omnämns i brevet är ett område längs den tysk-polska östersjökusten. Det passar ju också mycket bättre i den geografiska uppräkningen:
Livland, Gotland, Vinland, Estland, Semgallen, Kurland
Hade det syftat på Finland så hade uppräkningen gjort ett rejält geografiskt hopp.

/P

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 19 okt 2008 22:41

Utmärkt Pewi - kul att du hittade essensen i Steinachers skickliga arbete. :D
Dock - har jag har lite svårt för att se rejäla argument för att platsera påvens "Vinland" någon annan stans än i dagens finska område...
pewi skrev:

Livland, Gotland, Vinland, Estland, Semgallen, Kurland
Hade det syftat på Finland så hade uppräkningen gjort ett rejält geografiskt hopp.
Premissen för argumentet blir tyvärr inte logiskt; Det rejäla hoppet i ramsan ligger ju mellan Livland och Gotland. Därifrån blir ju seglings-rutten logisk - från väst mot öst; Gotland-Vinland-Estland-Kurland-Semgallen.
Påvens fel var alltså att sätta Livland intill Gotland i stället för Estland. Resrutten Gotland-Vinland-Estland-etc. visar därmed att påvens "Vinland" borde svara till det mer moderna "Finland".

Från tiden 1170-1250 är känner man ett antal påvebrev angående Finland. Korrespondensen visar tydligt att man haft problem med att organisera ett effektivt kyrko-och skatteväsen för och i Finland och Estland.

När Gregorius arbetar med samma fråga ikring 1232 så stämmer det väl med de politiska processer som fördes från Erik Jevardssons "korståg" till Birger Jarls "konvent" i Finland 1249. När riksföreståndaren äntligen reser hem (1250) har också den tyska riddarorderns överste (Stahl v. Holstein) anlänt till Riga. Men - till trots för att hela området nu var organiserat inom västkyrkan tog det ännu tre århundraden fören områdena "bortanför nordanvinden" blev närmare ock mer noggrant kartlagda.
PtolemaiosMunster1540-3.GIF
Klaudios Ptolemaios/Sebastian Münster 1540; Geographia, Schonlandia XIII Nova Tabvla, Basel.

Inte att undra att Gregorius fumlat med geografin över de "sen-hedna" områden i Baltikum. Men det kan vi knappt använda som argument för att "Vinland" legat söder för Finska viken (Sinius Fenici/Gulf de Finlande//"Vinlands-golfen"). Så får vi heller acceptera att även påvar kan göra "fel"...!

Den följande kartan visar också hur lite kardinalerna kände till de rejäla dimensioner och brädgrader i den nordliga möteszonen mellan Skandinaver/Germaner och Balter/Finnar.

Bild
"Russia, Tartaria and part of Europe and Asia" - Atlas of Battista Agnese (d. 1564).

Östersjöns nordostliga geografi blev inte närtecknade före Anders Bures tid - så Finlands korrekta lantmärken var definitivt okända i Rom innan 1532. Först efter att Olaus och Johannes Magnus anlänt Rom (1526/27) fick kyrkan en karta som avslöjade Finlands geografi och historia på papper. Med "Carta Marina" får "Finlands gamla kungadöme" ("Fenninga ollum regnum") en relevant karta, fast den (fortfarande) innehåller grava fel - jämfört med dagens satellit-bilder...

Bild

Raseborgs län, där Finlands äldsta stad ligger - mitt i den gamla handelsleden mellan norra Europa och Asien. Länets gamla centralort ligger ikring det gamla slottet Raseborg, på det gamla bruket "Persö". Närmaste granne är det gamla storbruket "Strömsö-Vinö." vars skärgård genomskärs av den gamla handelsleden mellan öst ock väst.

I kungasgorna kallar Snorre distriktet "Baldersgård" och grannskapet "Herdal" - när han skildrar Olav den Heliges ankomst 1028, efter att den norska kungen tvingades rymma hemlandet för Knut den Stores korståg mot Norge.
Med 300 öar inom bruket har Strömsö-Vinö alltid varit en central bruksgård i landets ekonomiska och sociala strukturer. I åren1442-68 blev Raseborgs Slott även residens för Finland-Sveriges kung, Karl Knutsson Bonde...

http://www.raseborg.org/raseborg/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raseborgs_slott

Summa summarum:

Det gamla finska ortsnamnet "Vin-ö" knyter prefixet "Vin" till m.a.o. en central del av den finska skärgården. Som nämnt i en tidligare post stöder det specifikt finska mythos "Vin-ö-möinen" anknytningen till samma geografiska område.

Det etymologiska grundlaget för prefixen "Fin-" kan alltså förklaras med övergången mellan ljudtecknen F och V.

Detta ger en direkt relevans till de gamla uttrycken "Vin" och "Ve" - som inom språkforskningen anses ha uttryckt centrala eller sakrala dimensioner i den forn-nordiska kulturvärden.

I samband med de övriga källor som anförts i denna tråd pekar summan av indicier entydigt mot Finlands svensk-finska språkområde som ursprung för ortsnamnet Vinland.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 okt 2008 11:48

Ditt inlägg är som vanligt bara spekulationer, en galen samling folketymologi och fantasier, och misslyckas med att besvara kritik (utom ett motargument mot Pewi's argument) Boreas.

Ett sista försök:
Boreas skrev:Det gamla finska ortsnamnet "Vin-ö" knyter prefixet "Vin" till m.a.o. en central del av den finska skärgården. Som nämnt i en tidligare post stöder det specifikt finska mythos "Vin-ö-möinen" anknytningen till samma geografiska område.
1. Var god etablera etymologin för Vinö - exempelvis genom att visa hur gammalt namnet är, vart det kommer ifrån, och vad det betyder.
2. Vad betyder namnet Väinämöinen på finska? Får vi se en etymologi tack.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus

Inlägg av B Hellqvist » 20 okt 2008 11:52

Jag väntar med spänning på bevisen för Vindien, Vindonesien och Vindiana! ;)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †

Inlägg av Hexmaster » 20 okt 2008 12:01

Dûrion Annûndil skrev:2. Vad betyder namnet Väinämöinen på finska? Får vi se en etymologi tack.
Hittade följande. Eftersom det inte bekräftar ett visst påstående som lades fram tidigare i tråden så torde det räknas till de irrelevanta hårklyveriernas skara. ;)
In the first song he is the creator god born in the primeval sea, and also his name, derived from väinä meaning `a broad, deep and slow-flowing river` suggets that originally he might have been a deity connected with waters, somewhat like Varuna in the Indian mythology.
http://www.uthayanan.com/Kalevala/asko.pdf

(Ser förresten att förf. heter Asko Parpola, han är bror till Simo P. som översatt Gilgamesh.)

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem

Inlägg av Odinkarr » 20 okt 2008 14:54

Jeg var lige en tur tilbage og efterse hvad brevet rent faktisk siger på latin:
in Livonia, Gothlandia, Vinlandia, Hestonia, Semigallia, Curlandia, et ceteris Neophitorum et paganorum provinciis et Insulis circumpositis Legationis officio pro fidei finibus dilatandis

Det første vi må se for os er at paven ser fra det sydlige Europa – ikke som vi ville gøre det – fra vest mod øst.

Det næste der skal være helt klart forstået er at breddegrad var kendt, men ikke længdegrad. Når vi derfor ser kortene helt frem til 1700 tallet så forekommer de alle akavet. Det skyldes ikke at man ikke havde styr på forholdene mellem landskaberne, men at man ikke havde en vis at gengive dette forholdsmæssigt korrekt på. Det er os der sidder og læser kortene vrang.

Jeg kan ikke umiddelbart se nogen logisk sekvens i pavens benævnelse af landskaberne.

Landskaber er, set fra det sydlige Europa, fra nord mod syd:

Gotland
Estland
Livland
Kurland
Semgallen
Vinland (hvis = Venden)

Gotland
Vinland (hvis = Finland, Karelien)
Estland
Livland
Kurland
Semgallen

Han gengiver ej heller en sejlrute for den ville ikke tage sig ud som gengivet i hans rækkefølge.

Er det muligt at paven har gradbøjet landskaberne i hedenskab således at de mest kristne landskaber står først og de mindst kristne til sidst?

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 20 okt 2008 20:44

Dûrion Annûndil skrev:Ditt inlägg är som vanligt bara spekulationer, en galen samling folketymologi och fantasier, och misslyckas med att besvara kritik (utom ett motargument mot Pewi's argument) Boreas.
Tack för förtroendet. Att du utvecklat ett frenetiskt motstånd mot allt som smakar av "annorlunda" eller "alternativa" förklaringsmodeller kan jag tyvärr inte hjälpa dej med. Att du överfört denna antipati mot min person kan inte jag heller fördra - vad jag vet är det ingen givit att påstå sej ha "Sanningen" om dessa ämnen. Dina frågor och "motargument" visar att du heller inte har något väsentligt att bidra med i frågan - fast det får du gärna motbevisa, med uppgifter och fakta.

De fakta och moment jag lagt fram ovanför står hursomhelst på egna ben - och jag tycker du och dina kumpaner kan låta läsarna själva avgöra vad dom er värda. Den hållning ni fortsätter repetera ledsagas nu av billig ironi och elakheter som tyder på att ni är fastlåst i nån form av antagonism.

Att denna typ kommentarer saboterar sakfrågan är tydligt något ni inte beaktat. För alla som har ett rejält intresse för trådens ämne gör heller inte din sak bättre att du konsekvent låter bli att kolla de fakta-uppgifter jag - med en aldrig så liten möda - har grävt fram för denna diskussionen och detta forums skuld. Motbevisa gärna just det - med att demonstrera insikt och förstånd. Men mer av den ironi och hån ni demonstrerat här ovan tjänar INTE denna debatt och ej heller detta forum.
Dûrion Annûndil skrev:
Ett sista försök:
Boreas skrev:Det gamla finska ortsnamnet "Vin-ö" knyter prefixet "Vin" till m.a.o. en central del av den finska skärgården. Som nämnt i en tidligare post stöder det specifikt finska mythos "Vin-ö-möinen" anknytningen till samma geografiska område.
1. Var god etablera etymologin för Vinö - exempelvis genom att visa hur gammalt namnet är, vart det kommer ifrån, och vad det betyder.
2. Vad betyder namnet Väinämöinen på finska? Får vi se en etymologi tack.

Mvh -Dan
1. Min uppgift var att knyta prefixet "Vin-" till ett gammalt, geografiskt ortsnamn - som fortfarande existerar i den finska skärgården. Det tycker jag du kan kolla själv - eftersom du inte anser mina källor vara annat en "en galen samlingfolketymologi och fantasier.

Som du kanske observerat bifogade jag en karta (ovanför) som inte går att missförstå - med mindre man insisterar på att kverulera. "Vinö" ligger de facto där jag angett.

2. Jag har beskrivit ETT element i det FOLK-etymologiska (sic!) namnet Väinö-mö-ïnen, vilket du skriver "Väinä-möi-nen". Min analys betingar att man använder nordisk tal - där bokstavkombinationerna "vein" -> "vain" båda tydligt pekar mot de samma safter som vi nu skriver som "viin" eller "vin". Alternativt kan man hitta "vain->"vein" so det skrivna ord man i dagens Sverige bokstaverar; "V-Ä-G".

Alltså kan du själv välja vilken mening du vill tolka in. I studenthumorn eller mobbens anda kan vi naturligtvis postulera att "Väinämöinen" egentligen betyder "väg-mannen" - och sen kan vi ju försöka skratta in "vägverkets upphov". Men endera heta debatt-tanter borde kanske reflektera över att sådana kommentarer faktisk saboterar frågan om påve Gregors geografiska bekännelser. Capice?!

---

"Etymologin på orden "vin" och "ve" har jag redan berörd. Vill du veta mer om denna diskrepans kan du hitta de verifikationer du behöver i litteraturen.

Men, Anundil - vad tycker du finsk etymologi har att göra med trådens fråga? För allra sista gång; Strömsö-Vinö har faktisk - sen medelålderns första uppgifter - varit ett av Finlands största bruk. En av "gammalbrukets" 300 öar heter även "Odensö". Relationen till nordisk och finsk mytologi är sålunda öppenbar för all som vill titta efter.
.
Sen kan du förklara varför dom hållit sej med namn som "Odensö" och "Vinö" i Finland. Annars tack...
Senast redigerad av 2 Boreas, redigerad totalt 20 gång.

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem

Inlägg av Boreas » 20 okt 2008 21:04

Hexmaster skrev:
Dûrion Annûndil skrev:2. Vad betyder namnet Väinämöinen på finska? Får vi se en etymologi tack.
Hittade följande. Eftersom det inte bekräftar ett visst påstående som lades fram tidigare i tråden så torde det räknas till de irrelevanta hårklyveriernas skara. ;)
In the first song he is the creator god born in the primeval sea, and also his name, derived from väinä meaning `a broad, deep and slow-flowing river` suggets that originally he might have been a deity connected with waters, somewhat like Varuna in the Indian mythology.
http://www.uthayanan.com/Kalevala/asko.pdf

(Ser förresten att förf. heter Asko Parpola, han är bror till Simo P. som översatt Gilgamesh.)
Alldeles riktigt - citatet bekräftar inte vad jag anförd - eftersom kontexten är en annan.
Annars hoppas jag du inspirerats att läsa lite mer om Parpolas väsentliga arbeten - om den mytologi som levt i århundraden (om inte årtusen) - på andra sidan Bottenviken... 8-)