Systembolaget

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Systembolaget

Inlägg av Wooster » 13 juli 2008, 13:45

Min enkla fråga är varför Systembolaget heter just Systembolaget? Namnet ter ju sig när man tänker på det ur ett modernt språkligt bruk ganska konstigt. Men har ordet "system" haft en annorlunda språklig betydelse tidigare, som gör namnet något mer logiskt?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Re: Systembolaget

Inlägg av Donkeyman » 13 juli 2008, 15:00

Det kommer sig av det alkoholpolitiska system som tillämpades 1917-1955. Mannen bakom detta hette Ivar Bratt och därav kallades det hela "Brattsystemet". I korthet gick det ut på att alkoholen ransonerades. Var man fick en så kallad motbok där den personliga ransonen noterades. En vanlig Svensk man som var i fullt arbete fick köpa några liter i månaden. Men det varierade under perioden.

På restaurang fick man också köpa en viss ranson till en måltid. Därav uttrycket "två vita, en brun" vilket innebar två supar och en konjak. Detta var spritransonen till en måltid den gången.

Sprittillverkning, handel och försäljning samlades till ett statligt bolag som fick namnet "Nya System AB", just med hänvisning till Brattsystemet. Jag antar att det finns skrivet kilometrar om detta på nätet för den som vill läsa mer.....

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 13 juli 2008, 17:53

Donkeyman skrev:Det kommer sig av det alkoholpolitiska system som tillämpades 1917-1955. Mannen bakom detta hette Ivar Bratt och därav kallades det hela "Brattsystemet". I korthet gick det ut på att alkoholen ransonerades. Var man fick en så kallad motbok där den personliga ransonen noterades. En vanlig Svensk man som var i fullt arbete fick köpa några liter i månaden. Men det varierade under perioden.
Jag trodde också att det kom av "Brattsystemet", men vad var då "Göteborgssystemet" från 1865?
http://64.233.183.104/search?q=cache:NW ... =firefox-a
Dessutom trodde även jag att han hett Ivar i förnamn. Ivan skall det vara.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 13 juli 2008, 19:12

Max ranson var 4 liter per månad och man. Det tog år av skötsamhet för att uppnå den nivån. Hälften för kvinnor, d v s max 2 liter. Men om maken avled "ärvde" änkan mannens 4-litersranson. Dessa s k 4-litersänkor var särskilt efterfrågade på äktenskapsmarknaden , eftersom familjen då förfogade över 8 liter per månad.

Vid särskilda tillfällen såsom födslar och dödslar, giftermål och jämna födelsedagar kunde den enskilde köa några timmar och i bästa fall beviljas 1 liter i "extra tilldelning" mot styrkande dokument i original eller av två personer bevittnad kopia.

Detta sovjetsystem upphävdes den 1 oktober 1955.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 juli 2008, 11:00

Enligt bolaget själva kommer företeelsen från Falun, men att det var i Göteborg som det just 1865 fick heta just "Göteborgssystemet".

Hittade ett roligt belägg för "The Gothenburg System" från 1894:
http://faktoider.blogspot.com/2008/05/systembolag.html

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 14 juli 2008, 18:12

Hexmaster skrev:Enligt bolaget själva kommer företeelsen från Falun, men att det var i Göteborg som det just 1865 fick heta just "Göteborgssystemet".

Jo, men vad var "systemet"? Ett upplägg för att ta det privata vinstintresset ur hanteringen och försvåra åtkomsten av rusdrycker?

[edit: stavning]
Senast redigerad av 2 Göstring, redigerad totalt 16 gång.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 14 juli 2008, 22:10

Grundtanken hos Ivar Bratt, som han också fick gehör för var att det inte var bra politik att förbjuda brännvin. Det skulle bara flytta över pengar till och skapa makt hos kriminella kretsar - precis som också skedde i USA under förbudstiden. Däremot skulle en ransonering under statlig kontroll tjäna syftet att få folk att dricka mindre samtidigt som man inte skapade underlag för kriminell verksamhet.

Detta lyckades inte fullt ut med tanke på att spritsmuggling skapade stora förmögenheter under ransoneringen. Det finns flera legendariska spritsmugglare i Stockholms skärgård från den tiden. Men potentialen räckte inte till att ge underlag för någon form av maffia som skedde "over there".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 juli 2008, 10:51

Göstring skrev:
Hexmaster skrev:Jo, men vad var "systemet"? Ett upplägg för att ta det privata vinstintresset ur hanteringen och försvåra åtkomsten av rusdrycker?
Ungefär så, ja - "Göteborgssystemet för att..." osv. Såvitt jag förstått. Vet inte om det finns djupare analyser av ordvalet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 juli 2008, 12:16

Hexmaster skrev:Enligt bolaget själva kommer företeelsen från Falun, men att det var i Göteborg som det just 1865 fick heta just "Göteborgssystemet".

I oberoende vad som hände i cyberrymden så skrev jag en artikel om systembolaget och hittade några inslag i NE som jag citerade i artikeln.
Systembolag subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en ORDLED: syst-em--bo-lag-et• (vanl. best. f. sing.) statligt försäljningsställe för vin och sprit och andra alkoholstarka varor {esystem 3}BET.NYANS: om den landsomfattande organisationen: ~ets vinlista med uttalsangivelserHIST.: sedan 1918
OCH
3 (vanl. best. f.) statligt försäljningsställe för vin och sprit och andra alkoholstarka varor m.m. {esystembolag} [vard.]: systembutik; systemkasse; systemkö; systempåse; det var kö på ~etBET.NYANS: om hela den landsomfattande organisationen: den f. d. socialministern blev chef för ~etHIST.: sedan 1950-talet;
Sedan körde jag med mina tolkningar, som inte är värda att dra upp på Skalman. :lol:

Stefan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 18 juli 2008, 10:33

Stellan Bojerud skrev:Max ranson var 4 liter per månad och man. Det tog år av skötsamhet för att uppnå den nivån. Hälften för kvinnor, d v s max 2 liter. Men om maken avled "ärvde" änkan mannens 4-litersranson. Dessa s k 4-litersänkor var särskilt efterfrågade på äktenskapsmarknaden , eftersom familjen då förfogade över 8 liter per månad.Vid särskilda tillfällen såsom födslar och dödslar, giftermål och jämna födelsedagar kunde den enskilde köa några timmar och i bästa fall beviljas 1 liter i "extra tilldelning" mot styrkande dokument i original eller av två personer bevittnad kopia.

Detta sovjetsystem upphävdes den 1 oktober 1955.
Ha-ha, det var (nästan!) det roligaste jag läst!!! Det måste ha varit ett Gefundenes Fressen för revyförfattare!!!!

Men - är det verkligen sant?!?

Skriv svar