Quiz: Medeltid
Re: Quiz-medeltid
Klockrent, paulderfinne. Tror f ö att jag kopierade bilden från just den hemsidan. Gillar man gränslandet mellan gammalkristet och barbariskt kan jag rekommendera ett besök i Naturns och S:t Prokuluskyrkan (på väggmålningen är det mycket riktigt S:t Prokulus själv som rymmer undan sina okristna förföljare över Veronas stadsmur. Kanske.). I Müstair det närmaste hörnet av Schweiz ligger dessutom ett karolingiskt benediktinerkloster (UNESCO-världsarv).
Fast det hör kanske snarare hemma i sevärdhetstråden.
paulderfinnes fråga.
/ Probstner
Fast det hör kanske snarare hemma i sevärdhetstråden.
paulderfinnes fråga.
/ Probstner
- paulderfinne
- Medlem
Apropå helgon, jag tänker på en kvinna som levde på 1100-talet.
Ibland har hon också blivit kallad tysklands första läkare.
Och sen har ett par snubbar på 1970-talet använt hennes skrifter för att lansera en ny sorts medicin-gren, kallad just efter henne.
Naturligtvis har skolmedicinen inte accepterat dessa behandlingssätt.
Ja, och så har hennes namn nånting med tornet på bilden att göra
Ibland har hon också blivit kallad tysklands första läkare.
Och sen har ett par snubbar på 1970-talet använt hennes skrifter för att lansera en ny sorts medicin-gren, kallad just efter henne.
Naturligtvis har skolmedicinen inte accepterat dessa behandlingssätt.
Ja, och så har hennes namn nånting med tornet på bilden att göra
- Bilagor
-
- 180px-BM.jpg (10.56 KiB) Visad 927 gånger
Hildegard av Bingen / Probstner
- paulderfinne
- Medlem
Det är trevligt att ha en så bildad medtävare här på forumet som Dig, käre Probstner. Ditt svar är helt enkelt perfekt och Du har möjligheten att ställa oss en av Dina specialfrågor
EDIT: Tornet kallas för "Mäuseturm von Bingen: http://de.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4useturm_von_Bingen
EDIT: Tornet kallas för "Mäuseturm von Bingen: http://de.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4useturm_von_Bingen
Hå hå, mysigt med smicker!
Gubben på bilden grundade ett regionalt betydelsefullt kungadöme som till skillnad från grannarna kunde stå emot en av medeltidens verkliga stormakter. Vad heter han och hans kungadöme?
/ Probstner
Gubben på bilden grundade ett regionalt betydelsefullt kungadöme som till skillnad från grannarna kunde stå emot en av medeltidens verkliga stormakter. Vad heter han och hans kungadöme?
/ Probstner
- Bilagor
-
- Ciderkille.jpg (16.41 KiB) Visad 901 gånger
- Copernicus Polonus
- Medlem
Asturiens förste kung Pelagius.
/ Copernicus
/ Copernicus
Bon, si fai'l favor ställ nästa fråga, Copernicus / Probstner
- Copernicus Polonus
- Medlem
Gracies.
En slavisk furste som bjöd hårt motstånd mot fiender som ville erövra hans land. Vad hette han och hans furstendöme?
/ Copernicus
En slavisk furste som bjöd hårt motstånd mot fiender som ville erövra hans land. Vad hette han och hans furstendöme?
/ Copernicus
- Bilagor
-
- skalman 2.jpg (7.39 KiB) Visad 821 gånger
- paulderfinne
- Medlem
Obodriternas Niklot?
- Copernicus Polonus
- Medlem
Alldeles rätt!
Paulderfinnes fråga.
/ Copernicus
Paulderfinnes fråga.
/ Copernicus
- paulderfinne
- Medlem
Vi förblir då däruppe hos de hedniska östersjöborna.
Om ni tar en titt på var jag bor, kan ni leta er till en snubbe som på 1200-talet var upped vid Östesjön och bedrev kristianisering. Vilken stad var han med om att grunda?
Om ni tar en titt på var jag bor, kan ni leta er till en snubbe som på 1200-talet var upped vid Östesjön och bedrev kristianisering. Vilken stad var han med om att grunda?
Nu blir det långsökt. På 1200-talet var väl allt land väster om Weichsel kristet. Då borde vi vara i Preussen eller Baltikum. Egentligen tror jag att Du far efter någon ordensriddare från Franken, men det namn som dyker upp spontant i mitt huvud är Ottokar II av Böhmen (inga politiska länkar till Franken dock) som var på korståg bland pruzzerna och efter vilken staden Königsberg är döpt.
/ Probstner
/ Probstner
- paulderfinne
- Medlem
Ursäkta om svaret har dröjt. Jag hade faktiskt redan skrivit ett men plötsligt var forumet borta och hela mit hjärnarbete till intet
OK, Probstner, frågan lydde ju vilken stad han grundade och det var just Königsberg (idag Kaliningrad). Riddarens namn var "Poppo von Osterna": http://en.wikipedia.org/wiki/Poppo_von_Osterna
Att det av Osterna blivit Ostrernohe är ungefär samma utveckling som i svenskan, där långt a också blivit till å.
Mycket bra gissat, Probstner, det är alltså din tur
OK, Probstner, frågan lydde ju vilken stad han grundade och det var just Königsberg (idag Kaliningrad). Riddarens namn var "Poppo von Osterna": http://en.wikipedia.org/wiki/Poppo_von_Osterna
Att det av Osterna blivit Ostrernohe är ungefär samma utveckling som i svenskan, där långt a också blivit till å.
Mycket bra gissat, Probstner, det är alltså din tur
He he, rätt stad men fel gubbe med andra ord.
Vilken känd naturaliserad sicilianare kallades "Bosso" (passande för trakten, eh?).
/ Probstner
Vilken känd naturaliserad sicilianare kallades "Bosso" (passande för trakten, eh?).
/ Probstner
- Ralf Palmgren
- Medlem
Hej Probstner!
Länge sedan jag sist skrev någonting här på Skalman.
Den normandiske greven Conte Ruggero I di Sicilia som avled den 15 juli 1101 kallades "Bosso".
Länge sedan jag sist skrev någonting här på Skalman.
Den normandiske greven Conte Ruggero I di Sicilia som avled den 15 juli 1101 kallades "Bosso".