Tvål och lampskärms myterna!
Tvål och lampskärms myterna!
Jag har hört dessa vädras igen, och det "direct from the horses mouth". Alltså från ett förintelsevittne. Hela köret var med, kar under kremeringsugnarna, RIF på tvålarna osv. SS-vakter som flådde av tatuerad hud och gjorde lampskärmar/etuier av den.
Jag hittade snabbt uppgifter som gjorde processen kort med tvålmyten. Och detta på oförvitliga källor.
Det är dock värre med lampskärmarna. Finns någon som har en bra källa? Givetvis är revisionist sidor inte av intresse, eftersom dessa saknar trovärdighet.
Andra uppgifter kom också fram, bland annat att man använde aska från döda judar till gödsel. Hur är det med detta? Har för mig att även detta går under avdelningen myter, men jag är inte säker på var jag hört/sett/läst detta. Och i denna laddade fråga måste man ju vara mycket nogrann med källorna...
Notera vänligen att jag INTE är varken revisionist eller förnekare.
Jag hittade snabbt uppgifter som gjorde processen kort med tvålmyten. Och detta på oförvitliga källor.
Det är dock värre med lampskärmarna. Finns någon som har en bra källa? Givetvis är revisionist sidor inte av intresse, eftersom dessa saknar trovärdighet.
Andra uppgifter kom också fram, bland annat att man använde aska från döda judar till gödsel. Hur är det med detta? Har för mig att även detta går under avdelningen myter, men jag är inte säker på var jag hört/sett/läst detta. Och i denna laddade fråga måste man ju vara mycket nogrann med källorna...
Notera vänligen att jag INTE är varken revisionist eller förnekare.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
-
Alfa Romeo
- Medlem
På den här länken kan man läsa om rättegången mot Ilse Koch, "häxan i Buchenwald". Man kan här se en bild på bordet med lampskärmen, de förkrymta skallarna mm..Det spekuleras också en del i hurvida skärmen verkligen var gjord av människohud.
http://www.scrapbookpages.com/DachauScr ... eKoch.html
http://www.scrapbookpages.com/DachauScr ... eKoch.html
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
-
Alfa Romeo
- Medlem
Koch
Nej, om det inträffade så rörde det sig nog om isolerade fall.
Notera också att det handlar om EN ENDA lampskärm.
Nån mer än den som det skrivs om i denna artikel har aldrig hittats eller
visats upp. Det är ju inte heller helt säkert att denna verkligen var tillverkad av människohud. Skärmen ifråga är ju dessutom tydligen borta.
Lite intressant förresten att en tysk (nazistisk) domstol redan 1943 utredde lampskärmsgrejen och att Karl Otto Koch (Han var ju kommendant i Buchenwald!!!) dömdes för utpressning av judar samt mord.
Notera också att det handlar om EN ENDA lampskärm.
Nån mer än den som det skrivs om i denna artikel har aldrig hittats eller
visats upp. Det är ju inte heller helt säkert att denna verkligen var tillverkad av människohud. Skärmen ifråga är ju dessutom tydligen borta.
Lite intressant förresten att en tysk (nazistisk) domstol redan 1943 utredde lampskärmsgrejen och att Karl Otto Koch (Han var ju kommendant i Buchenwald!!!) dömdes för utpressning av judar samt mord.
Re: Koch
"Lite intressant förresten att en tysk (nazistisk) domstol redan 1943 utredde lampskärmsgrejen och att Karl Otto Koch (Han var ju kommendant i Buchenwald!!!) dömdes för utpressning av judar samt mord."
Stämmer förvisso. Man bör dock notera att åtalet främst grundades på att han sprang ner till fotoaffären, framkallade filmer på sina illdåd, som han senare spred bland vänner och bekanta. Åtalet för utpressning baserades helt på att han lät pengarna glida ner i egen ficka.
Däremot är det väl med 100% bekräftat av diverse källor att det förekommit ett fåtal lampor, tavlor samt bokinbindningar av just skinn från koncentrationslägerfångar. Har själv sett 1-2 lampor. Däremot kan man med lika stor säkerhet inflika att det nog rörde sig om enskilda störda hjärnor som gjorde detta och inte i någon organiserad form.
Olov
Stämmer förvisso. Man bör dock notera att åtalet främst grundades på att han sprang ner till fotoaffären, framkallade filmer på sina illdåd, som han senare spred bland vänner och bekanta. Åtalet för utpressning baserades helt på att han lät pengarna glida ner i egen ficka.
Däremot är det väl med 100% bekräftat av diverse källor att det förekommit ett fåtal lampor, tavlor samt bokinbindningar av just skinn från koncentrationslägerfångar. Har själv sett 1-2 lampor. Däremot kan man med lika stor säkerhet inflika att det nog rörde sig om enskilda störda hjärnor som gjorde detta och inte i någon organiserad form.
Olov
Re: Koch
Jo det hörs rimligt. Men ingen tvål har blivit tillverkad på människofett.Olov skrev:Däremot är det väl med 100% bekräftat av diverse källor att det förekommit ett fåtal lampor, tavlor samt bokinbindningar av just skinn från koncentrationslägerfångar. Har själv sett 1-2 lampor. Däremot kan man med lika stor säkerhet inflika att det nog rörde sig om enskilda störda hjärnor som gjorde detta och inte i någon organiserad form.
Olov
Vad jag då undrar är varför ett förintelsevittne drar upp sådana här saker. Om han nu inte tror på dem själv. Myter och rykten är ju svårdödade. Men man tycker ju att han borde vara något påläst, fattar han inte att han riskerar att bli misstrodd?
Som jag förstod honom hörde det nämligen till vanligheterna att judar flåddes, och skinnet användes till diverse perversa souvenirer.
Angående de lampor du sett: har det gjorts rättsmedicinska undersökningar på dem? Har svårt att tänka mig att man kan känna igen människohud bara genom att titta på den.
Jonteman: http://www.skrivihop.nu
Har hittat två trovärdiga källor angående tvålhistorien
Den första är ur en filmhandlening till filmen Natt och Dimma skriven i samarbete med levande historia.
Uppgiften om att nazisterna lät tillverka tvål av människorkroppar tillhör den flora av rykten som under lång tid förekommit i diskussionen om andra världskriget. Ryktet är baserat på oklara detaljer kring experiment gjorda vid ett anatomiskt institut i Danzig. Uppgifterna har aldrig med säkerhet kunnat fastställas. Klart är dock att tvåltillverkning aldrig var någon storskalig verksamhet och det förekom definitivt inte någon sådan verksamhet i Auschwitz eller vid något annat förintelseläger.
Citatet är hämtat från http://www.sfi.se/akt/askol/askzoom/ask ... tt&dim.pdf
Den andra är från en artikel i GP angående rättegången mot David Irving.
Tvål av människolik?
Förnekarna pekar också ibland på den felaktiga föreställningen om att nazisternagjorde tvål av människolik - ett rykte som gick också bland koncentrationslägerfångar under kriget - som "bevis" för allt som sägs om Förintelsen är falskt. Seriösa historiker har dock varken hittat bevis för ryktena eller hävdat att de skulle vara sanna.
Denna är hämtad från http://www.gp.se/special/fornekarna/art7.shtml
Ber om ursäkt om fel har smugit sig in i citaten, men jag har plitat in dem förhand.
Den första är ur en filmhandlening till filmen Natt och Dimma skriven i samarbete med levande historia.
Uppgiften om att nazisterna lät tillverka tvål av människorkroppar tillhör den flora av rykten som under lång tid förekommit i diskussionen om andra världskriget. Ryktet är baserat på oklara detaljer kring experiment gjorda vid ett anatomiskt institut i Danzig. Uppgifterna har aldrig med säkerhet kunnat fastställas. Klart är dock att tvåltillverkning aldrig var någon storskalig verksamhet och det förekom definitivt inte någon sådan verksamhet i Auschwitz eller vid något annat förintelseläger.
Citatet är hämtat från http://www.sfi.se/akt/askol/askzoom/ask ... tt&dim.pdf
Den andra är från en artikel i GP angående rättegången mot David Irving.
Tvål av människolik?
Förnekarna pekar också ibland på den felaktiga föreställningen om att nazisternagjorde tvål av människolik - ett rykte som gick också bland koncentrationslägerfångar under kriget - som "bevis" för allt som sägs om Förintelsen är falskt. Seriösa historiker har dock varken hittat bevis för ryktena eller hävdat att de skulle vara sanna.
Denna är hämtad från http://www.gp.se/special/fornekarna/art7.shtml
Ber om ursäkt om fel har smugit sig in i citaten, men jag har plitat in dem förhand.