2 frågor angående VK2

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Holahola
Ny medlem

2 frågor angående VK2

Inlägg av Holahola » 21 mars 2008, 13:28

Hejsan! Har 2 frågor som jag skulle vilja ha svar på.

När Tyskland invaderade Sovjetunionen 1941 hade de bl.a. Ungern och Rumänien vid sin sida mot Sovjet. Varför stred egentligen Rumänien och Ungern mot Sovjet?

Vad var egentligen syftet med Sveriges neutralitet under VK2, varför var vi neutrala (något mer invecklat än att bara undvika kriget)?

Tacksam för svar på frågorna eller om det står på någon webbsida, tack på förhand! :)
Senast redigerad av 1 Holahola, redigerad totalt 21 gånger.

Niklas Zetterling
Medlem

Re: 2 frågor angående VK2

Inlägg av Niklas Zetterling » 21 mars 2008, 15:28

För Rumäniens del kan nog den sovjetiska annekteringen av Bessarabien och Bukovina 1940 ha spelat in.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 21 mars 2008, 18:56

Niklas Zetterling skrev:För Rumäniens del kan nog den sovjetiska annekteringen av Bessarabien och Bukovina 1940 ha spelat in.
Rumänien är extra intressant, för Hitler var inte populär i Rumänien, och egentligen ville de inte alls gå med på Hitlers sida. Tom deras egna stora fascistiska parti var fientligt inställd till den lilla pro-nazistiska inhemska fascistparti.

Nej, det var Hitler som även här nere visade sina diplomatiska talanger. Först, med lock och pock och gamla minnen, fick han med Ungern på sin sida. Och sedan använde han även Ungern för att klämma åt och hota Rumänien. Så bla skulle då Ungern få vissa områden de hade kontroverser om, om inte Rumänien lierade sig med Axelmakterna...

Så Rumänien, tryckt från ena sidan av Sovjet, från andra sidan av Tyskland, valde som det verkade det minst dåliga utvägen: Tyskland erbjöd iaf en allians... Så hellre en dålig utväg än inget utväg alls...

Detta enligt boken Hitlers Jackals, dvs om Hitlers allierade småstater. som jag då läst för några år sedan.

.........................................

Fråga. Gammalt minne som behöver bekräftas alternativt korrigeras.

En rumänsk(?) toppfigur, eventuellt av kunglig bakgrund. Denne extra motspänstig mot Hitler. Bjöds in att besöka Hitler, efter mötet flögs tillbaka av Hitlers egen flygförare. Dog något mystiskt kort efter landningen. En tysk förgiftning således högst sannolikt.
Därefter var det naturligtvis mycket lättare att få landet med på noterna...

Jag är ganska säker på att jag läste om händelseförloppet som sådant, men var det frågan om en rumän? Vem då i så fall??
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 21 mars 2008, 19:22

Fråga. Gammalt minne som behöver bekräftas alternativt korrigeras.

En rumänsk(?) toppfigur, eventuellt av kunglig bakgrund. Denne extra motspänstig mot Hitler. Bjöds in att besöka Hitler, efter mötet flögs tillbaka av Hitlers egen flygförare. Dog något mystiskt kort efter landningen. En tysk förgiftning således högst sannolikt.
Därefter var det naturligtvis mycket lättare att få landet med på noterna...

Jag är ganska säker på att jag läste om händelseförloppet som sådant, men var det frågan om en rumän? Vem då i så fall??
Det låter lite som kung Boris av Bulgarien.
Magnus

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 21 mars 2008, 20:10

cicero skrev:Det låter lite som kung Boris av Bulgarien.
Magnus
Tack Magnus. Det är nog han ja, när jag läser om han i Wikipedia. Då var den detaljen klarlagd. :)

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 21 mars 2008, 20:34

Holahola skrev:Vad var egentligen syftet med Sveriges neutralitet under VK2, varför var vi neutrala (något mer invecklat än att bara undvika kriget)?
Tja, mycket mer invecklat än att "undvika kriget" var det inte. Min motfråga blir, varför skulle Sverige ha valt att inte undvika att dras in i kriget?

Holahola
Ny medlem

Inlägg av Holahola » 22 mars 2008, 15:04

Får tacka försvaren, har en fråga till.

Vad var de allierades mål med bombkriget mot Tyskland?

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 22 mars 2008, 16:50

Holahola skrev:Vad var de allierades mål med bombkriget mot Tyskland?
Din fråga om de allierades mål i bombkriget mot Tyskland kan göras hur komplicerad som helst. Dels fanns kortsiktiga, dels långsiktiga mål. Sen finns en eventuell skillnad i målet om man jämför bombningarna 1940 med de som skedde 1944/45.

För att besvara frågan enkelt så ville man främst slå ut krigsviktig industri samt knäcka det tyska folkets krigsvilja, detta med målet att helt enkelt vinna kriget. Vissa bombningar passar dock inte in i denna beskrivning och kan nog mer ses som "hämndaktioner" eller försök med nya bomber eller taktiker. I slutet av kriget bombades många mål som som var helt oviktiga för utgången av kriget.

Finns nog folk på forumet som kan utveckla detta bättre än mig.

Holahola
Ny medlem

Inlägg av Holahola » 22 mars 2008, 18:53

Tack så mycket, precis jag ville veta :)

Vet någon var jag kan läsa om detta?

Ola Häggström
Medlem

Inlägg av Ola Häggström » 31 mars 2008, 12:11

Holahola skrev:Tack så mycket, precis jag ville veta :)

Vet någon var jag kan läsa om detta?
Som introduktion i ämnet vill jag rekommendera "Nu dog du" av Sven Lindqvist
En lättläst och engagerande idéhistorisk vinkling på bombkrig innefattande de allierades bombningar av Tyskland under 2 vk.

Skriv svar