Niklas Zetterling skrev:För Rumäniens del kan nog den sovjetiska annekteringen av Bessarabien och Bukovina 1940 ha spelat in.
Rumänien är extra intressant, för Hitler var inte populär i Rumänien, och egentligen ville de inte alls gå med på Hitlers sida. Tom deras egna stora fascistiska parti var fientligt inställd till den lilla pro-nazistiska inhemska fascistparti.
Nej, det var Hitler som även här nere visade sina diplomatiska talanger. Först, med lock och pock och gamla minnen, fick han med Ungern på sin sida. Och sedan använde han även Ungern för att klämma åt och hota Rumänien. Så bla skulle då Ungern få vissa områden de hade kontroverser om, om inte Rumänien lierade sig med Axelmakterna...
Så Rumänien, tryckt från ena sidan av Sovjet, från andra sidan av Tyskland, valde som det verkade det minst dåliga utvägen: Tyskland erbjöd iaf en allians... Så hellre en dålig utväg än inget utväg alls...
Detta enligt boken Hitlers Jackals, dvs om Hitlers allierade småstater. som jag då läst för några år sedan.
.........................................
Fråga. Gammalt minne som behöver bekräftas alternativt korrigeras.
En rumänsk(?) toppfigur, eventuellt av kunglig bakgrund. Denne extra motspänstig mot Hitler. Bjöds in att besöka Hitler, efter mötet flögs tillbaka av Hitlers egen flygförare. Dog något mystiskt kort efter landningen. En tysk förgiftning således högst sannolikt.
Därefter var det naturligtvis mycket lättare att få landet med på noterna...
Jag är ganska säker på att jag läste om händelseförloppet som sådant, men var det frågan om en rumän? Vem då i så fall??