En karta från 100AD upprättad av och i Rom är som Du antyder som bäst en fingervisning. De tenderar att vara synnerligen grova och sällan ta hänsyn till mer komplicerade förhållanden. Emellanåt är de rent felaktiga. Det är fullt möjligt kväner befolkade hela området ner till Uppland. Vissa samer gjorde det, så varför inte kväner. Det utesluter dock inte andra befolkningsgrupper. Även 100AD. Det är heller inte klart att kväner var helt eller delvis finsk-ugriska eller ens att de var en folkgrupp. Finska långfärdshandelsmän och sk sjösamer har framförts som teorier.Jotuni skrev:
Jag är med dig, men jag vill precisera några saker. Den viktigaste är vad tidspunkten vi talar om. Första gången kvener varn nämnd av Tacitus och Ptolemaios ungefär i år 100 eKr. Då kvänerna bosatte sig norr om svearna, och det finns kartor som visar hur länge norrut germanisk inflytande nådde då, och det är up till Uppland (ungefär).
Jag tror inte att böle är finsk ord. Det är svensk ord tror jag, men ordet böle visar att svearna flyttade norr (såsom de flyttade till Finska kusten) och vi kan bestämma tidspunkten till ungefär 1200-talet. Tydligen mindre mängd svear hade flyttat norr tidigare.
Att kvänerna finns i skriftiga dokumenten första gågen på 1700-talet gäller kväner i Norge. De är folk som flyttade från norr om Bottenhavet till Norge och deras förfäder var tydligen kväner som nämnds av Tacitus och Ptolemaios 1600 år före. Meänkieliset i Sverige är tydligen avkomlingar av forna kväner.
Det finns många omnämnandet av kväner i sagor.
Den här fornbyn kunde ha varit kvänernas by:
http://home.swipnet.se/~w-83494/index-f ... storia.htm
Lite petimetermässigt; "Det finns bara en enda detaljerad beskrivning av kväner från äldre tid. I en rapport från 1742-45, av major Peter Schnitler, skildras kvänerna som en befolkningsgrupp bosatta i Tornedalen, samt i Nordnorge." - från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4ner Tornedalningarna själva såg sig inte som kväner under första halvan av 1900-talet. Men relativt nyligen har vissa ändrat uppfattning. De hävdar att de har rättigheter enligt ILO-konventionen.
Och här har vi kanske något att tänka på. Det är först när flera vill åt samma sak, land i det här fallet, det blir bråk. Samer, protohälsingar, kväner och andra har säkerligen kunnat leva parallella liv i området norr om Svitjod och daner. Så den kolonisationsvåg som böle-ortnamnen kanske indikerar behöver inte varit den första från söder. Det var, som vi vet, inte heller den sista!
Att etikettera forntidens människor med dagens nationaliteter eller att tillföra dem till en viss folkgrupp är alltid vanskligt. I fallet Gene fornby, egentligen en gårdsgrupp, har jag aldrig hört någon kunna uttala sig tvärsäkert. Viss association med Högom har nämts. Unika dräktsmycken som bara återfunnits på ett fåtal platser runt Norden. Annat gravgods som importerats från Europa. Långhus av en modell som troligen återfinns runt hela norra Norden. Skeletten ser ut som vi gör idag. Så var de kväner? Ansåg de själva det? Det får vi nog aldrig svar på. Tyvärr!