Första häxan i Sverige?
Första häxan i Sverige?
Hej
jag fick ett inlägg i min gästbok där personen säger sig ha läst någonstans att den allra första häxprocessen i Sverige skulle ha hänt år 1551?
Någon som har någon aning om var det var i sådana fall?
Nu minns jag inte vart jag läste det, men kanske vet du något om det? Det skulle vara intressant att veta något om landets allra första häxprocess! Vars det hände, vad hon hette, och vilket straff det ledde till - i Sverige vet jag att straffet var halshuggning under tiden 1668-1676, men hur var det så långt tidigare?
Hoppas någon har någon info om detta
jag fick ett inlägg i min gästbok där personen säger sig ha läst någonstans att den allra första häxprocessen i Sverige skulle ha hänt år 1551?
Någon som har någon aning om var det var i sådana fall?
Nu minns jag inte vart jag läste det, men kanske vet du något om det? Det skulle vara intressant att veta något om landets allra första häxprocess! Vars det hände, vad hon hette, och vilket straff det ledde till - i Sverige vet jag att straffet var halshuggning under tiden 1668-1676, men hur var det så långt tidigare?
Hoppas någon har någon info om detta
"vad hon hette?"
Den tidigaste kände svenska person som jag kunnat hitta i Ankarloos Trolldomsprocesserna i Sverige, som blivit livdömd för trolldom är en man från Stockholm år 1492,
Erik Claueson. Han bekände inför Stockholms rådhusrätt "att han Gudi vedersagt och allt hans helga sällskap...osv".
Domen blev att brännas på bål.
Den tidigaste kände svenska person som jag kunnat hitta i Ankarloos Trolldomsprocesserna i Sverige, som blivit livdömd för trolldom är en man från Stockholm år 1492,
Erik Claueson. Han bekände inför Stockholms rådhusrätt "att han Gudi vedersagt och allt hans helga sällskap...osv".
Domen blev att brännas på bål.
Bengt Ankarloo är ju en världsauktoritet på häxforskning, han har dessutom gett ut flera böcker efter sin avhandling i ämnet där det möjligen finns mer att hämta. Se t.ex. "Witchcraft in Europe" utgiven i ett antal volymer samt i "Early Modern Witchcraft" (1993)
Kanske finns det också mer info i Per Sörlins och Linda Ojas avhandlingar, om det är den första avrättningen av en kvinna som Nina söker.
Men det är viktigt, som Totmes gör, att påpeka att trolldom inte, vilket många tror, uteslutande var en kvinnlig företeelse. I Baltikum och på Island var t.ex. de allra flesta trolldomsdömda män. På Gotland var det ungefär fifty-fifty mellan män och kvinnor, även om ingen avrättades för trolldom där.
Domen mot Clausen finns för övrigt i sin helhet i Stockholms stads tänkeböcker utgiven 1921.
Kanske finns det också mer info i Per Sörlins och Linda Ojas avhandlingar, om det är den första avrättningen av en kvinna som Nina söker.
Men det är viktigt, som Totmes gör, att påpeka att trolldom inte, vilket många tror, uteslutande var en kvinnlig företeelse. I Baltikum och på Island var t.ex. de allra flesta trolldomsdömda män. På Gotland var det ungefär fifty-fifty mellan män och kvinnor, även om ingen avrättades för trolldom där.
Domen mot Clausen finns för övrigt i sin helhet i Stockholms stads tänkeböcker utgiven 1921.
Nu har jag inte omedelbar tillgång till alla Ankarloos böcker, men i Witchcraft and magic in Europe , vol. 4 nämner han (s. 67) ett fall i Dalarna och refererar ett stycke ur ett av Gustav Vasas brev. Enligt Ankarloo visar brevet att kungen 1550 var oroad över ett antal trolldomsfall i Dalarna.
Nu förefaller det som brevet faktiskt istället är från 1551 (Konung Gustaf den förstes registratur, vol. 22, s. 31 f.) Ja, egentligen är det två brev. Det första är riktat till biskopen i Västerås och i detta ber kungen honom att ta hand om ärendet. När biskopen har fått tag på de skyldiga ska han föra dem till kungen. Det andra brevet riktar sig till länsmännen i Västerdalarna. Dessa varnas för de förvillelser dylika trollkvinnor kan sprida bland allmogen och risken för att Gud ska straffa folket (eftersom det handlar om avguderi). Länsmännen beordras därför att gripa de män eller kvinnor som ägnar sig åt trolldom och hålla dem i säkert förvar till dess biskopen anländer.
Båda breven är daterade den 30 januari 1551.
Nu förefaller det som brevet faktiskt istället är från 1551 (Konung Gustaf den förstes registratur, vol. 22, s. 31 f.) Ja, egentligen är det två brev. Det första är riktat till biskopen i Västerås och i detta ber kungen honom att ta hand om ärendet. När biskopen har fått tag på de skyldiga ska han föra dem till kungen. Det andra brevet riktar sig till länsmännen i Västerdalarna. Dessa varnas för de förvillelser dylika trollkvinnor kan sprida bland allmogen och risken för att Gud ska straffa folket (eftersom det handlar om avguderi). Länsmännen beordras därför att gripa de män eller kvinnor som ägnar sig åt trolldom och hålla dem i säkert förvar till dess biskopen anländer.
Båda breven är daterade den 30 januari 1551.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11930
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Den tidigaste kände svenska person som jag kunnat hitta i Ankarloos Trolldomsprocesserna i Sverige, som blivit livdömd för trolldom är en man från Stockholm år 1492,
1492, tittade i de medeltida brevdatabasen på http://www.statensarkiv.se utan att hitta någonting.
Tittar man i avrättningsdatabasen på Rötters hemsida så hittar man två kvinnor som har blivit avrättade för häxeri. Det var dels i Dalarna 1672 och dels i Stockholms läns landsbygd fyra år senare. Söker man på ordet "häxa" blev det en träff som inträffade i Småland 1620.
Tittar man för varje landskap för sig själv.
Första gången:
Gotland: ca 1611
Norrbotten: 1672(trolldom)
Stefan
Ur Stockholms stads tänkeböcker 1492-1500 (utg. 1930) s. 18:
Lätt slarvigt översatt från 1400-tals svenskan är innebörden följande:
Lätt slarvigt översatt från 1400-tals svenskan är innebörden följande:
Samma dag i vår herre och hövitsmans närvaro. Erik Klasson, Hans Perssons tjänare i Värmdö, född i Vendels socken, erkände att han hade Gud vedersagt och allt hans heliga sällskap nio resor om nio torsdagsaftnar vid kyrkogården och vedertagit djävulen Oden för pengars skull. Framdeles erkände han hava stulit från sin egen husbonde och gömt både pengar och silver en god del, som han hade uppburit av sina landbor och undandöljt, för vilka saker han var dömd till elden för den högsta saken som han Gud och vår skapare gjorde emot och sin saliga själ. Och de andra två sakerna fördrogs honom till pinan, som var hjulet och repet. Pie memorie
Måste korrigera mig själv angående Gotland. Uppgiften på Rötter om häxbränningar i Visby 1611 stämmer ju, med källhänvisning och allt.Roback skrev:På Gotland var det ungefär fifty-fifty mellan män och kvinnor, även om ingen avrättades för trolldom där.
Vad jag menade i hastigheten var att ingen avrättades för trolldom på Gotland efter 1645 då ön blev svensk.
Ute på nätet nämns ett fall där två kvinnor, Karin och Birgitta Andersdotter, stod inför rätta för trolldom i Arboga år 1471, men det stod inte om de blev avrättade. Vet någon mer om det?
Det tidigaste fall jag har hittat där en kvinna har avrättats för trolldom i Sverige, var "Lasses Birgitta" från Öland, som dömdes till att halshuggas i Kalmar år 1550 sedan hon erkänt att hon utfört magiska riter på en kyrkogård för att väcka en död man till liv. Hon nämns i Bengt Ankarloos "Satans Raseri".
Det tidigaste fall jag har hittat där en kvinna har avrättats för trolldom i Sverige, var "Lasses Birgitta" från Öland, som dömdes till att halshuggas i Kalmar år 1550 sedan hon erkänt att hon utfört magiska riter på en kyrkogård för att väcka en död man till liv. Hon nämns i Bengt Ankarloos "Satans Raseri".
-
- Medlem
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
- Ort: Konungariket Sverige
Jag vet att en släkting till mig, en Sven Spjällesson dömdes till böter på tinget för att ha inhyst en "trollpacka" någon gång under mitten av 1500-talet. En källa anger att detta skedde 1540.
En annan säger dock att det skedde i samband med att den lokale fogden spårade upp alla som anlitat en trollpacka känd som "then visa". Detta ska ha skett i samband med en redogörelse för hennes verksamhet, alla som anlitat henne dömdes till böter. Detta ska ha skett 1551 i Bodum socken, Ångermanland. Har dock inte hittat något som beskriver kvinnans öde.
En annan säger dock att det skedde i samband med att den lokale fogden spårade upp alla som anlitat en trollpacka känd som "then visa". Detta ska ha skett i samband med en redogörelse för hennes verksamhet, alla som anlitat henne dömdes till böter. Detta ska ha skett 1551 i Bodum socken, Ångermanland. Har dock inte hittat något som beskriver kvinnans öde.