Quiz: Andra världskriget
Jag skulle vilja svara Hood, men vid närmare eftertanke så tror jag att det överlevde 2-3 personer. Så jag säger Yamato. Som vägde 72 800 ton, vilket ärjäkligt mkt, amerikanska Iowa klassen vägde 45 000 ton.
Yamato blev sänkt av amerikanska plan beväpnade med torpeder(?).
Yamato blev sänkt av amerikanska plan beväpnade med torpeder(?).
Senast redigerad av 2 Neuling, redigerad totalt 11 gång.
En bra fraaga for har fick jag ta mig en funderare....
Rostar paa HMAS SYDNEY, 9000 ton - som sanktes av tyska hjalpkryssaren KORMORAN i november 1941???
s.s. CERAMIC paa 18000 ton, sankt av U 515 ar en annan kandidat - men dar fanns det faktiskt EN overlevande, som plockades upp av U 515 och blev faange i Tyskland. 656 personer omkom och CERAMIC's ode blev inte kant forran efter kriget.
Varjag
Rostar paa HMAS SYDNEY, 9000 ton - som sanktes av tyska hjalpkryssaren KORMORAN i november 1941???
s.s. CERAMIC paa 18000 ton, sankt av U 515 ar en annan kandidat - men dar fanns det faktiskt EN overlevande, som plockades upp av U 515 och blev faange i Tyskland. 656 personer omkom och CERAMIC's ode blev inte kant forran efter kriget.
Varjag
Fuso
Sänkt av California, Maryland, Mississippi, Tennessee, West Virginia och Pennsylvania, sen så bidrog väl kryssarna Louisville, Portland, Minneapolis, Denver, Columbia, Shropshire, Phoenix och Boise med sitt strå till sänkningen. I övrigt ingick 28 jagare och 39 motortorpedbåtar i konteramiral Oldendorf's styrka, som såg till att Fuso fick någon torped i skrovet.
?
Sänkt av California, Maryland, Mississippi, Tennessee, West Virginia och Pennsylvania, sen så bidrog väl kryssarna Louisville, Portland, Minneapolis, Denver, Columbia, Shropshire, Phoenix och Boise med sitt strå till sänkningen. I övrigt ingick 28 jagare och 39 motortorpedbåtar i konteramiral Oldendorf's styrka, som såg till att Fuso fick någon torped i skrovet.
?
Hmmm Battler.....jagaren Asagumo plockade upp naagra overlevande fraan Fuso - men blev sjalv sankt senare paa morgonen och inga raddade fraan Fuso overlevde den senare sankningen
Even so, contrary to most reports, there were survivors from FUSO, at least one. The Chief Engineer Ishii Tokichi of the ASAGUMO explicitly reported in his interrogation that a `survivor of the FUSO with them had told him
Min källa anger:
MVH
Vi får väl invänta frågeställarens dom i fråganAt 03,23 hrs, a second squadron of US destroyers attacked the Japanese with torpedoes. Fuso was hit by two torpedoes, but was able to maintain her speed. Michishio, however, was stopped in her tracks by the bombardment, Asagumo lost her bow, and Yamagumo was sunk.
[.....]After what was either a huge explosion in her shell rom or a direct torpedo hit, at 04,19 hrs, she vanished below the water, taking her entire crew, including her captain, Admiral Masami Ban, down with her.
MVH
Det här blir spannande.....
Forvirringen - om vilka maal som var FUSO och/eller YAMASHIRO ar total i den filippinska nattens morker, vi avvaktar
speciellt som det fanns overlevande fraan Asagumo som vittnade att de hade talat med overlevande fraan Fuso.The Japanese destroyer Asagumo may have, or may not have, rescued some of Fuso's survivors but she herself was torpedoed and sunk with all on board some four hours later. Those that survived the sinking of the Fuso and made it to shore, were butchered by Philippine natives out for revenge. The entire crew of the Fuso therefore died, the exact number is not known but estimates put her full complement at just over 1,400 men
Forvirringen - om vilka maal som var FUSO och/eller YAMASHIRO ar total i den filippinska nattens morker, vi avvaktar