En liten nationaldagsutflykt - Mora stenar

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 mars 2006, 15:22

Jag fick den där, prova att sätta ut länken först.

[Fel, rättat av mig själv]

Jag provar lägga ut sen så där istället.
RAÄ-nummer: Lagga 59:1

--------------------------------------------------------------------------------

Län: Uppsala Kommun: Knivsta
Landskap: Uppland Socken: Lagga
Kartblad: 11I6c NV Objekt-id: 10025200590001

Lämningstyp: Byggnad annan
Antal: 1
Kategori: Övriga lämningstyper
Nyare tid

Antikvarisk bedömning: Övrig kulturhistorisk lämning Byråmässigt beslutad: Uppgift saknas
Skadestatus: Ev. i beskrivning Undersökningsstatus: Ev. i beskrivning
Läge:
Osäker position: Uppgift saknas Osäker utbredning: Uppgift saknas

Består av:
Ingår i:

Scannade dokument: Inventeringsbokuppslag (1), Inventeringsbokuppslag (2)

Rekommenderat namn: Alternativa namn: Mora Stenar

Registrerare: FMIS konvertering Registreringsdatum: 2004-11-12
Registrerande organisation: Riksantikvarieämbetet

--------------------------------------------------------------------------------

Orientering:
Terräng: NÖ-sluttande moränmark intill kanten av flack lerdal. Avsats mellan väg och åker.

Höjd min: 10 m Höjd max:

Vegetation:

Beskrivning:
Mora stenar (huset). Byggnaden innehåller Mora stenar 10 st.

Skadebeskrivning:

Tradition:

Uppgiftslämnare:

Antikvarisk kommentar: Benämnes Mora stenar.

Underlag:
Ansvarig person: Kjell Löfgren Inventerare:
Datum för senaste dokumentation: 1979-10-17

Ursprungsdatabas (attribut): RAÄ forn Ursprungsdatabas (geometri): GDB-alfa

Digitaliserings-metod: RAÄ-metoden 1998-2005

Kartunderlag: Ortofoto Koordinatsystem: RT90 2,5 gon V
Skala: 1:10000
Mätmetod: Manuell inprickning Medelfel, fältfångst: +/- 10 m
Digitaliserings-teknik: Bordsdigitalisering RMS-fel kartbakgrund: +/- 10 m

Osäker position: Uppgift saknas Osäker utbredning: Uppgift saknas

Kvalitetshöjd: Nej Fritext granskad: Nej

Kommentar: Fritexter finns för stora delar av länet. Dessa skrevs in mellan 1988 och 2002 och kan därför vara inaktuella.

Inventering
Datum Inventeringstyp Ansv. pers. Ansv. org.
1979-10-17 Kjell Löfgren Riksantikvarieämbetet

Registrering
Datum Registrerare Ansv. org.
2004-11-12 FMIS konvertering Riksantikvarieämbetet

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 mars 2006, 16:25

Nationalmonument var det ja... "Byggnaden innehåller Mora stenar 10 st." Antar att såna här beskrivningar skall vara i behärskad stil, men det här känns nästan kusligt. Hur beskrivs Vasamuseet?

Hwergelmer
Medlem

Inlägg av Hwergelmer » 1 mars 2006, 16:31

Hehe, mycket informativt. Jag vill också veta hur Vasamuseet beskrivs!

Lämningstyp: Båt annan
Beskrivning: 1 st båt, äldre
Senast redigerad av 1 Hwergelmer, redigerad totalt 16 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 mars 2006, 18:22

Jag fick svaret från fornminneforskningen på RAÄ, alltså via eposten: fornminnesregistret@raa.se
Hej!

Jag har sökt i vårt fornminnesinformationssystem. De uppgifter jag fått fram på
"Mora stenar" bifogar jag till dig om uppgifterna inte stämmer med det du vill
ha reda på är du välkommen att höra av dig igen med fler uppgifter. Du kan
alltid kontakta länsmuseet som har större lokalkännedom i länet. De kanske också
känner till om det skrivits något om Mora stenar.

Mvh
Helena Joseph
Fornminnesregistret
Fick bilagan som extrafil.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 september 2007, 20:38

När jag för några år sedan, innan jag blivit skalmanit, farit av dåvarande riksvägen för att titta på gamla uppsala, fortsatte jag efteråt på småvägar till Danmark och Mora stenar. Vid det lilla huset, där det kändes mycket högtidligt att vara trots platsens blygsamma framtoning, beskrev på orienteringstavlan den förmodade Mora sten, troligen den som ovan omtalade morfar "hittat". När jag ändå var på plats och hade tid, fortsatta jag gamla landsvägen fram och såg sedan den omtalade stenen.

Bilden ovan ger inte denna sten rättvisa. Stenen ser ut som ett städ, eller kanske som en stor stor golf-peg. Den är påfallande platt upptill och, om minnet inte sviker mig, i runda drag en meter hög och lika stor i diameter.

Min tanke var att denna sten måste vara en ypperlig talarstol eller scen. Om det, som nämnts ovan, dessutom finns en naturlig trappa upp till toppen, verkar ju stenen gudasänd och därmed lämplig för viktiga ceremonier. den som stod på stenen blev förmodligen även högre än dåtida ryttare.

Så nog kan det vara denna sten som är Mora sten alltid, speciellt som den verkar ligga på rätt ställe i skärningspunkten av länderna.

Hur man alls skulle kunna undersöka den för att bekräfta dess äkthet har jag svårt att förstå. Vilka spår kan en jordbunden sten berätta om sitt förflutna? Eftersom den ligger så strategiskt placerad skulle man ju lunna tänka sig att den under hedenhös blivit ditforslad för att utgöra talarstol och då blir den ju undersökningsbar och även möjlig att tidsbestämma.

Om stenen har använts vid ceremoniella tillfällen torde man ju kunna hitta rätt rikt med tappade effekter i åkern runt om, och kanske även rester av byggnader mm som ingått i ritualerna. Därmed besvarade jag min fråga själv.

Frågan dyker ju tvunget upp: Om nu Mora sten står där den alltid ha stått, vad var det då som Sten Sture förde bort eller hade sönder?

Jag hittade förresten en liten bild på det lilla huset

Bild

Och i samma artikel hittade jag en bild på talarstolen, Mora sten själv

Bild

Man kan läsa en trevlig beskrivning om kungavalen och eriksgatan, den fysiska vägen, på http://www.swedenoffroad.com/sv/reporta ... sgata.html

Madswede
Medlem

Inlägg av Madswede » 1 oktober 2007, 13:29

Såg du stenen på håll, eller var du framme och tittade? Stenen ser ju enligt bilden ovan verkligen ut som en utmärkt talarstol, och i alla fall jag tycker den ser onaturligt platt ut. Jag är dock ingen geolog.

Det känns som att detta är en ganska central del i Sveriges medeltidshistoria som inte fått särskilt stor uppmärksamhet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 oktober 2007, 16:26

Jag skall dit i morgon lördag, få se om jag också hitta kungsstenen.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 oktober 2007, 20:18

Enligt en kulturgeograf som heter Clas Tollin så är det tre olika "stenar" som anses vara kungsstenen, men mer vet man inte. Personligen såg jag denna sten i förrgår.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 oktober 2007, 00:59

Madswede skrev:Såg du stenen på håll, eller var du framme och tittade? Stenen ser ju enligt bilden ovan verkligen ut som en utmärkt talarstol, och i alla fall jag tycker den ser onaturligt platt ut. Jag är dock ingen geolog.

Det känns som att detta är en ganska central del i Sveriges medeltidshistoria som inte fått särskilt stor uppmärksamhet.
Jag såg stenen genom bilfönstret, på kanske 20 meters håll, minns inte helt. Den plana ytan kan mycket väl vara naturlig. Till exempel gnejs bildar ju stora platta ytor. Troligen är stenen jämntjock och lika platt på undersidan.

En sak som väl diskuteras bland hisoriker är varför Mora sten = talarstolen och Mora stenar = kaffekvarnen ligger så långt från varandra. Man har väl inte kunnat hitta någon vettig förklaring till att de ristade stenarna har fraktats så långt från den kulturella platsen. Det skiljer ju fler akilometer, om jag minns rätt.

Man kan ju även tänka sig att om det finns en talarstol i nejden kan det ha funnits fler, varför just denna måhända inte är den rätta utan att det funnts en liknande sten mer belägen invid kaffekvarnen, som då blivit förstörd av Sten Sture. Jag vet inte om talarstolen eller kaffekvarnen ligger närmast landgränsen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 oktober 2007, 14:17

Markus Holst

När du skrev landsgräns, menade du då den ursprungliga Långhundraleden som gick förbi trakten för drygt 1000 år sedan. Jag tror inte att det fanns vatten i den mängden då under tiden när kungar krönta där. Det sista ordet i ditt senaste inlägg satte lite myror i skallen på mig, om du förstår.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 24 oktober 2007, 19:25

Ber om ursäkt att mitt svar dröjt. Det jag avsåg var att Mora äng/Mora sten sägs ligga på gränsen mellan tre folkland. Det var denna landgräns jag avsåg.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 oktober 2007, 13:23

Markus Holst skrev:Ber om ursäkt att mitt svar dröjt. Det jag avsåg var att Mora äng/Mora sten sägs ligga på gränsen mellan tre folkland. Det var denna landgräns jag avsåg.
OK, då blev det lite klarare.

Jo, det känner jag också till, det var där de tre folkländerna möttes.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 25 oktober 2007, 13:50

Då pterkommer vi alltså till frågan ifall kaffekvarnen eller talarstolen ligger närmast gränsen. Vet du vilket?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 oktober 2007, 14:02

Markus Holst skrev:Då pterkommer vi alltså till frågan ifall kaffekvarnen eller talarstolen ligger närmast gränsen. Vet du vilket?
Jag skulle tippa att ingen vet exakt var den låg, men jag har epostadressen till Clas Tollin och han känner igen mitt namn, så jag kan fråga honom.

Stefan

Betina
Ny medlem

Inlägg av Betina » 27 november 2007, 22:10

Intressant tråd!
Jag minns ett program med Ernst Billgren, där han fick gå tillbaka till tidigare liv genom regressionsterapi. Varpå han kom till just 1400-talet, samt 1500-talet och vid ett av dessa liv upplevde sig själv som soldat Per Jönsson. Han upplevde sig själv vara en av de män som hade i uppdrag att göra sig av med den sten som idag påstås vara försvunnen.

Jag har genom åren tänkt en hel del på det avsnittet "historia" och funderat på om det någonsin gjorts någon utforskning/utgrävning efter just det framtfädandet, men såklart inte hittat någonting.

I programmet få man efter hans regression följa Ernst ut på åkern bakom huset med stenarna och vidare till vad jag kan minnas en liten å eller bäck. Varvid han och de andra männen "dumpat" stenen. Kommer inte ihåg hur/på vad de transporterade stenen, men har faktiskt ikväll mailat Ernst en fråga om han kan försöka komma ihåg vad han fick uppleva och sedan skriva ned det....vem vet, kanske jag har tur?! Kanske finns det ännu en sten, den äkta stenen.....?

Hur och om denna terapiform fungerar vill jag inte uttala mig om då jag inte provat den själv, men jag är väldigt intresserad av att höra mer om just den sekvensen i Upplands levnadshistoria. Hur den än må komma fram.

Skriv svar