Gunnar Hedlund

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Gunnar Hedlund

Inlägg av Hexmaster » 1 september 2007, 14:59

[ Utbrutet ur Viet Cong-tråden - faktiskt... ]
Spaningsledaren skrev:...Vilket osökt erinrar mig om gamle bondeförbundsledaren Gunnar Hedlund som nâr han presenterade det nya centerpartiet sade att "vi inom (c) är för allt som är bra och emot allt som är dâligt." Dâr var det sâledes, för en gângs skull, ingen tvekan om sjâlva mâlsâttningen! (Juris doktor var han ocksâ och, sa det slug som en räv.)
varjag skrev:Mera OT om Gunnar Hedlund....som oftast svarade reportrarna med att när vi i Bondeförbundet har bestämt oss i den frågan - kan jag svara på den

Eller som Centerledare...'att vi i Centern, har alltid velat...och kommer alltid att vela....

En korkad Hedersman
"Velat"-citatet har jag hört, men det vore intressant att se hur mycket av det som tillskrivs Hedlund som faktiskt har sagts av Hedlund. :)

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 1 september 2007, 17:40

Det sista citatet tror jag är pâbyggt med ett apokryfiskt andra led.
Här tror jag Hedlund alltsâ sade att "vi inom (c) har alltid velat....(ha detta och detta)". Kring detta, tror jag, byggdes sedan skrönan. H. var en politisk profil av en sort som jag inte riktigt ser motsvarigheten till idag. Men sâ har det ocksâ gâtt nästan ett halvt sekel. Han var född âr 1900. Kallades ofta "Râdom", Hedlund i Râdom. Han var frân just Râdom! Duktig förhandlare och ingen oäven affärsman.

MatsB
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 22 juni 2006, 23:37
Ort: Uppsala

Inlägg av MatsB » 2 september 2007, 17:55

Spaningsledaren skrev:Det sista citatet tror jag är pâbyggt med ett apokryfiskt andra led.
Här tror jag Hedlund alltsâ sade att "vi inom (c) har alltid velat....(ha detta och detta)". Kring detta, tror jag, byggdes sedan skrönan. H. var en politisk profil av en sort som jag inte riktigt ser motsvarigheten till idag. Men sâ har det ocksâ gâtt nästan ett halvt sekel. Han var född âr 1900. Kallades ofta "Râdom", Hedlund i Râdom. Han var frân just Râdom! Duktig förhandlare och ingen oäven affärsman.
Bosse Parnevik imiterade Hedlund och sade just det där med "Vi inom centerpartiet har alltid velat --- och kommer alltid att vela".

(Parnevik måste ha gjort en bra imitation eftersom folk kommer ihåg det som att Hedlund själv hade sagt det... :D Jag har svårt att tro att juris dr Hedlund i Rådom skulle ha kunna sagt något sådant...)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 3 september 2007, 13:19

Det är säkert alldeles riktigt att Gunnar Hedlund's inte ovanliga 'vela' byggdes på av folkhumorn. Men faktum var att den gode Gunnar använde 'vela' och 'velat' i vardagstal i.s.f. vilja, vilket gjorde det lätt för kåsörerna. Hans folknamn, 'Hedlund i Rådom' hade den där ursvenskt jordnära klangen som passade en Bondeförbundare. (Partiet hade en 'Persson i Skabersjö' och en 'Jonsson i något ..hult' också) Och han föll naturligt in i rollen, om det nu var en roll - kanske var det hans egen personlighet.
Rådom, om jag fattat saken rätt var hans egen gård vid Helgumssjön väster om Sollefteå. Sin juridiska utbildning till trots - eller kanske just på grund av den - gjorde att han elegant slingrade sig undan frågor med motiveringen att 'partiet har ännu inte tagit ställning i den frågan', vilket fick honom att betraktas som en hal ål vad media beträffade. Han framstog ofta som 'bondslug' men få underskattade honom.
Gunnar Hedlund hade varit helt glömd idag om inte Tage Erlander inbjudit Bondeförbundet till en koalitionsregering 1951 vilket ledde Hedlund till
posten som inrikesminister.

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 3 september 2007, 13:25

Samtidigt var det väl också så att just på 50- och 60-talet så hade det Svenska politiska livet en särdeles eminent generation av politiker. Centerpartiets Gunnar Hedlund är redan nämnd men Folkpartiets Bertil Ohlin och Högerns Jarl Hjalmarson var av samma kaliber. På den andra sidan hade Sossarna Tage Erlander och Gunnar Sträng medan Kommunisterna hade först Hilding Hagberg och sedan CH Hermansson.

Det är inte många av dagens politiska garnityr som räcker det gänget till fotknölarna en gång.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 september 2007, 15:07

varjag skrev:Han framstog ofta som 'bondslug' men få underskattade honom.
Hm, påminner direkt om en beskrivning av Torbjörn Fälldin jag såg någonstans - det var någon politisk journalist som sammanfattade sin karriär eller så. Den som många (i synnerhet i efterhand) betraktade som en bortkommen lantis som ständigt hummade och håade, och på det hela taget tog tid på sig för att komma fram till saker och ting - en trög bondläpp, rent ut sagt - i själva verket var reptilsnabb i tänkandet. Enligt en källa som jag glömt.

(Jag var inte riktigt med på hans tid, och har heller inga som helst politiska preferenser. Återger bara vad jag läst.)

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 3 september 2007, 19:05

Allmänheten brukar ha gott omdöme. Trygghet och ett genuint gott självförtroende gâr liksom inte att dölja i längden. Med tiden brukar därför agnarna tendera att sâllas frân vetet ocksâ i dessa sammanhang. Sedan, det hör nog ocksâ till bilden, har dagens politik blivit nästen ett livstidsyrke. Redan hâr var det annorlunda förr: Ohlin, Undén och Heckscher var professorer. Hedlund juris doktor, Erlander fil.lic. o.s.v. - och i en tid dâ detta var sâllsyntare än det hunnit blivit därefter. Idag är de ledande politikerna (i stort sett) "yngre" - släpande pâ ett motsv. mindre bagage. Ocksâ detta en följd av den tilltagande tendensen att se politiken som ett yrke.

Användarvisningsbild
Johan Olofsson
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:45
Ort: (född i) Malmö

Inlägg av Johan Olofsson » 4 september 2007, 00:32

Spaningsledaren skrev:Redan hâr var det annorlunda förr: Ohlin, Undén och Heckscher var professorer. Hedlund juris doktor, Erlander fil.lic. o.s.v.
...och Wigfors docent i nordiska språk.

(Fast Erlander lär ha varit mera intresserad av kommunalpolitiken i Lund än av att "göra något" med sin examen.)

Skriv svar