Kan man tala om ursprungsbefolkning?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 27 augusti 2007, 13:07

Däremot, om vi sedan frâgar oss vilken av de tvâ grupperna som rimligen först fick fotfâste pâ det som nu utgör det moderna Sverige (det frân Smygehuk till Treriksröset) är väl svaret rimligen: De i söder inkommande, "germanerna".
Synen på Sverige som ett avlångt land är väl kanske litet anakronistiskt och politiskt. Begreppet Sápmi är väl kanske mer lämplig?
Indigenous betyder ungefâr inhemsk, endogen.
Just sâdana finns alltsâ inte, rent sakligt, just i Sverige.
Alla utan undantag kom verkligen utifrân och vandrade in.
FN-kommissionerna har dock inte kôpt det resonemanget.
Finns det några s.k. sakliga definitioner... Är inte t.o.m. "svensk" en politisk skapelse?

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 28 augusti 2007, 19:46

Vâr del av världen har isats ned i omgângar.
Varje ny istid har fullkomligt avlâgsnat alla tidigare spâr av liv.
För varje gâng som isen sedan fôrsvunnit har nytt liv successivt tagit det pâ nytt frilagda landet i ansprâk. Betr. den senaste istiden vet man helt säkert att isens âtertâg startade nere i söder. Givet detta skrev jag sedan att det i det lâget verkar konstigt att fôrstâlla sig att mânniskor inkom i landet till att bôrja med uppe i norr och först dârefter nere i söder. När det gâller din andra frâga tror jag vi fâr leva med att det upprâttas en lista över dessa ursprungsbefolkningar. Det sitter sâkert en kommission och beslutar pâ grundval bl.a. av inkomna remissvar. Detta är en politisk process.
"Sverige" är ett statsrâttsligt begrepp, en "stat".
"Svenskarna" är ett etnologiskt begrepp, ett "folk".
"Svenska" är ett filologiskt begrepp, ett "sprâk"
Endast Sverige kan sägas vara av politisk karaktâr.
"Politik" betyder ung. "stats-konst".

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 29 augusti 2007, 12:01

Kom samerna till ett folktomt Sápmi eller assimilerade de sådana som du tror var germaner. Det fanns kanske andra förindeuropeiska folk där och samerna nu assimilerade några äldre befolkningslager?

Öppen fråga: Hur länge har svenskarna kallat sig för svenskar?

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 29 augusti 2007, 15:56

Den senaste istiden utplânade alla spâr av det som funnits i landet dessfôrinnan. Kabske fanns hâr helt andra folk. Vi vet inte. Efter istiden startade allt pâ nytt. Här uppfattar jag att det inte finns skâl att tro att andra, senare försvunna, folk bott i omrâdet.

Sverige är i den meningen ett ungt land med ovanligt enkla etniska fôrhâllanden. I vilken utstrâckning det hâr kan ha funnits tidiga kontakter mellan samlare/jägare av "nordisk/germansk härstamning och ev. "samer" vet jag inte. Kanske ingen annan heller.

De jordbrukande nordborna (när sâdana hunnit uppkomma) spred sig i huvudsak lângs vattenvâgarna, först längs kusterna, sedan upp längs floderna, vidare in i sjöarna och väl inne dâr vidare över näsen frân en sjö till nästa. I princip.Vâl bofasta röjde de med tiden fôrstâs upp ocksâ stigar och vägar över land. Dock var det ganska länge bât pâ sommaren och släde pâ vintern som gâllde. Plus att gâ pâ sina egna fôtter förstâs.
Efter bosâttarna följde sedan efter, sâ gott det gick, det civila samhâllet med skattelâggningar, sockenindelningarar och annat. Nordborna kom för att stanna och behôll det de tog.

Samerna var däremot ett nomadfolk. Dâr renarna fann föda uppehôll sig ocksâ samerna. I princip vandrade renarna, med vidhängande samer in lângs trädgrânsen. Därfôr dröjde det lânge innan de tvâ folken kom i direkt kontakt med varandra. När sâ vâl skedde tenderade de bofasta att schasa bort nomaderna. (Ungefär som de amerikanska nybyggarna drev bort indianerna och israelerna araberna) I sak finns det villaomrâden( och annan mera permanent markanvändning) i det inre av Norrland som utlagts pâ gamla samiska betesmarker. Det som sedan räddade same-kulturen frân undergâng var att de bofasta var ganska genuint ointresserade av samernas huvudbetesmarker, ovanför odlingsgrânsen.

Att samerna skulle ha skuffat undan andra folk hâller jag för ganska osannolikt. Snarare har det alltsâ varit tvärtom - även om inte heller detta skall överdrivas. (Jfr. blâbärs- och lingonrisen.)

Sverige är en sammandragning av Svea rike. Detta uppstod i Mälarlandskapen. Söder om Kolmârden/Tiveden fanns sedan Göta Rike.
Norr om Svea rike fanns - ingenting, annat än spridda bosättninagr och bygder - ej skattelagda omrâden. Svea Rike grânsade i norr till ung. Dalälven.

Jag antar att talet om svenskar uppkom först när det förenade Svea + Göta rike hade börjat kallas Sverige. Dâ är vi inne, skulle jag tro, i den tidiga Medeltiden. Enligt Olaus Petri kom zigenarna/romerna till Sverige 1512. Varken dessa eller svenskarna är i FN:s ögon alltsâ "indigenous".

Skriv svar