av Spaningsledaren » 29 augusti 2007, 15:56
Den senaste istiden utplânade alla spâr av det som funnits i landet dessfôrinnan. Kabske fanns hâr helt andra folk. Vi vet inte. Efter istiden startade allt pâ nytt. Här uppfattar jag att det inte finns skâl att tro att andra, senare försvunna, folk bott i omrâdet.
Sverige är i den meningen ett ungt land med ovanligt enkla etniska fôrhâllanden. I vilken utstrâckning det hâr kan ha funnits tidiga kontakter mellan samlare/jägare av "nordisk/germansk härstamning och ev. "samer" vet jag inte. Kanske ingen annan heller.
De jordbrukande nordborna (när sâdana hunnit uppkomma) spred sig i huvudsak lângs vattenvâgarna, först längs kusterna, sedan upp längs floderna, vidare in i sjöarna och väl inne dâr vidare över näsen frân en sjö till nästa. I princip.Vâl bofasta röjde de med tiden fôrstâs upp ocksâ stigar och vägar över land. Dock var det ganska länge bât pâ sommaren och släde pâ vintern som gâllde. Plus att gâ pâ sina egna fôtter förstâs.
Efter bosâttarna följde sedan efter, sâ gott det gick, det civila samhâllet med skattelâggningar, sockenindelningarar och annat. Nordborna kom för att stanna och behôll det de tog.
Samerna var däremot ett nomadfolk. Dâr renarna fann föda uppehôll sig ocksâ samerna. I princip vandrade renarna, med vidhängande samer in lângs trädgrânsen. Därfôr dröjde det lânge innan de tvâ folken kom i direkt kontakt med varandra. När sâ vâl skedde tenderade de bofasta att schasa bort nomaderna. (Ungefär som de amerikanska nybyggarna drev bort indianerna och israelerna araberna) I sak finns det villaomrâden( och annan mera permanent markanvändning) i det inre av Norrland som utlagts pâ gamla samiska betesmarker. Det som sedan räddade same-kulturen frân undergâng var att de bofasta var ganska genuint ointresserade av samernas huvudbetesmarker, ovanför odlingsgrânsen.
Att samerna skulle ha skuffat undan andra folk hâller jag för ganska osannolikt. Snarare har det alltsâ varit tvärtom - även om inte heller detta skall överdrivas. (Jfr. blâbärs- och lingonrisen.)
Sverige är en sammandragning av Svea rike. Detta uppstod i Mälarlandskapen. Söder om Kolmârden/Tiveden fanns sedan Göta Rike.
Norr om Svea rike fanns - ingenting, annat än spridda bosättninagr och bygder - ej skattelagda omrâden. Svea Rike grânsade i norr till ung. Dalälven.
Jag antar att talet om svenskar uppkom först när det förenade Svea + Göta rike hade börjat kallas Sverige. Dâ är vi inne, skulle jag tro, i den tidiga Medeltiden. Enligt Olaus Petri kom zigenarna/romerna till Sverige 1512. Varken dessa eller svenskarna är i FN:s ögon alltsâ "indigenous".