Stönande Minnie

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 3 augusti 2007, 14:17

Efter Mustamatos lilla länksamling börjar jag fundera på vad för slags kvinnor de allierade soldaterna brukade "dejta" då jag själv skulle ha gömt mig under sängen om kvinnan ifråga skulle börja utstöta sådana läten som kom ifrån de Nebelwerfers i Mustamatos första länk. 8O

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 3 augusti 2007, 16:59

Vargas skrev:Efter Mustamatos lilla länksamling börjar jag fundera på vad för slags kvinnor de allierade soldaterna brukade "dejta" då jag själv skulle ha gömt mig under sängen om kvinnan ifråga skulle börja utstöta sådana läten som kom ifrån de Nebelwerfers i Mustamatos första länk. 8O
Jag undrar om ljudet i det klippet är särskilt representativt för hur en Nebelwerfer lät. Jag har tittat på ganska många av de tyska Wochenschau och har märkt att man ofta och gärna återanvände klipp (som ett bispår är många av sekvenserna i finska Okänd soldat från 1955 t.ex. tyska och från Wochenschau) och ibland lade man dessutom till ljudeffekter om man inte kunnat fånga dessa vid filmandet.

Det blev vanligare ju senare in i kriget man kom att tyskarna klippte ihop diverse "segrar" från arkivmaterial. Har exempelvis ett sett från striderna i Normandie och från en allierad pansarkolonn som förstörs, det är möjligt att det hände i verkligheten men illustrationen består i Wochenschau enbart av återanvänt arkivmaterial.

Gissningsvis har man i detta klipp på Nebelwerfern lagt till ljudet från konventionellt artilleri. Annars brukar ju raketartilleri inte låta sådär utan är mer ett swoschljud. Såhär brukar Nebelwerfer låta annars (vilket jag tror är närmare sanningen);

http://www.youtube.com/watch?v=hjHW-MEW1Pw

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 3 augusti 2007, 18:19

Finns det något kvar efter en sån salva eller bara en stor fin gropp`?

Användarvisningsbild
Heavy_duty
Medlem

Inlägg av Heavy_duty » 4 augusti 2007, 08:32

Sverige hade ju sin variant, Salvkanonen som främst var placerad på Bergslagens artbat....
http://forum.soldf.com/lofiversion/inde ... 23984.html

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 5 augusti 2007, 01:22

Vad jag läst var raketvapnen inte populära på den egna sidan heller. Som syns i videon mustamato postade uppstår det ett stort dammoln när man skjuter raketer, och eftersom motståndarsidan inte tyckte om raketanfallen riktade man ofta alla tillgängliga rör för konter-batteri-eld mot dammolnet.

Så raketskjutarna hakades upp och transporterades iväg (eller lastbilen körde iväg i det ryska fallet) medan infanteriet som höll den delen av linjen fick ta motelden.

Skriv svar