Japp, det menade jag. Det finns ju inte så mycket annat att välja på. Om jag minns rätt så var det i alla fall inte SAS piloternas fel att det gick som det gick. Utredningen slutade väl med att flygledarna pekades ut som huvudansvariga. Gottröra var det ju ingen som dog i så den finns ju inte med i statistiken.Stefan Lundgren skrev:Menar du det som hände i Milano?Matsan skrev:Gamla kära SAS kanske inte är så dumt ändå. En krasch med dödlig utgång på 5.4 miljoner flygningar och den enda krashen var ju inte speciellt mycket SAS kunde göra något åt.
Att det där lilla flygplanet som råkade komma i vägen.
Stefan
Flygkatastrofer
Hans länk skrev:In April 2004 four officials accused of negligence and multiple manslaughter were sentenced to jail terms ranging from 6½ to 8 years. Judges gave eight-year prison sentences to the director of the Linate airport and the air traffic controller who was on duty at the time. The former CEO of Italy's air traffic control agency ENAV, and the person who oversees Milan's two airports, were sentenced to six years and six months apiece.
Jo, jag skummade nog igenom tråden, innan jag skrev mitt inlägg. Alkohol var allmänt förekommande inom branschen under sovjettiden. Också i det sovjetiska flygvapnet drack man allmänt. Ett citat av indiern Philip Rajkumar, Air Marshal i.a., som har berättat om sina minnen från tiden Indien köpte jaktplan av Sovjetunionen, är belysande:Stefan Lundgren skrev:
Det har vi också avhandlat tidigare inom denna diskussion, skrev om en dialog mellan piloten och hans unge son som var väldig nyfiken uppenbarligen. Allt slutade med att planet kraschade. Visst har dom en konstig inställning i det stora landet i öster, att exempelvis piloterna tar några järn innan färden och inte undra på att det hände en del olyckor inom den ryska inrikesflottan förut då.
Stefan
Our Soviet hosts were amused when we refused all alcoholic beverages before the evaluation flights. They said the only pilots who did not drink alcohol in the Soviet Air Force were 'auto-pilots'!
http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Histo ... kumar.html
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Vi bör inte glömma DC-8:an som gick ned under inflygning till Los Angeles den 13:e januari 1969......VarjagMatsan skrev:Gamla kära SAS kanske inte är så dumt ändå. En krasch med dödlig utgång på 5.4 miljoner flygningar och den enda krashen var ju inte speciellt mycket SAS kunde göra något åt.
http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view ... ines+(SAS)
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Flygkatastrofer
Tar upp denna tråd igen och återigen är det olyckan på Teneriffa i mars 1977 som kommer upp i focus. Frågor eller teorier som man alltid har.
1) Hade olyckan undvikits-----Japp, det finns alltid ett svar att katastrofer skulle har undvikits.
2) Varför inledde den holländska piloten "take-off" när han inte visste eller såg PAN-AM-planet p g a dimma---Piloten var stressat, KLM hade infört någonting som gjorde piloterna oroliga (straffavdrag p g a förseningar???) och stressade, de var 3½ timmar försenade, medan man väntade på att starta så gick passagerarna ut. Under tiden passade två holländska barn på att utforska flygplatsen och föräldrarna märkte att dom var borta först vid utropet av att det var dags att gå ombord. Barnen hittades senare, men då har de andra passagerarna redan upptagit sina platser.
3) Kommunikationen mellan de båda planens cock-pit och ledningstornet var hörbar, men det var vissa missförstånd.
Vet inte när denna film gjordes; men den är 1 timme och 24 minuter lång som finns på Youtube om denna olycka. Undrar om det gnistrade så mycket när KLM-kaptenen försökte lyfta planet över Pan Am-planet som visas i denna film.
eller
Seconds from disatsers uppslag om olyckan"""
Stefan
1) Hade olyckan undvikits-----Japp, det finns alltid ett svar att katastrofer skulle har undvikits.
2) Varför inledde den holländska piloten "take-off" när han inte visste eller såg PAN-AM-planet p g a dimma---Piloten var stressat, KLM hade infört någonting som gjorde piloterna oroliga (straffavdrag p g a förseningar???) och stressade, de var 3½ timmar försenade, medan man väntade på att starta så gick passagerarna ut. Under tiden passade två holländska barn på att utforska flygplatsen och föräldrarna märkte att dom var borta först vid utropet av att det var dags att gå ombord. Barnen hittades senare, men då har de andra passagerarna redan upptagit sina platser.
3) Kommunikationen mellan de båda planens cock-pit och ledningstornet var hörbar, men det var vissa missförstånd.
Vet inte när denna film gjordes; men den är 1 timme och 24 minuter lång som finns på Youtube om denna olycka. Undrar om det gnistrade så mycket när KLM-kaptenen försökte lyfta planet över Pan Am-planet som visas i denna film.
eller
Seconds from disatsers uppslag om olyckan"""
Stefan
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
Re: Flygkatastrofer
Det ser ut som om TWA800-cirkusen skall köras ytterligare ett varv i massmedia...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16988787.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16988787.ab