Dracula, en historisk person.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Orenburg
Medlem

Dracula, en historisk person.

Inlägg av Orenburg » 22 oktober 2002, 16:11

"Dracula", är faktiskt en historisk person. Hans riktiga namn var Vlad III Basarab och var "Vaivoda" (vojvod, furste) av Valakiet, nu södra Rumänien. Vlad III kallas även "Tepes" (uttalas tzepesh), som på fornrumänska betyder "pålspetsare".
Vlad föddes i staden Sigisoara (på tyska heter staden Shassburg eller liknande) år 1431, son till Vlad II Basarab, och en zigensk(romsk) kvinna (det har bevisats på senare år att Vlads mamma inte var en prinsessa från Transylvanien, utan en zigensk kvinna). Hans far mördades och modern försvann. Vlad utvecklade en psykisk sjukdom, en svår en. Plötsligt så njöt han av att se andra lida väldigt mycket. Så när han kom till Valakiets tron, så vart det mycket blodsutgjutelse.

Här är en bild på Vlad III:

Bild

Mer information om honom finns på http://www.donlinke.com/drakula/vlad.htm

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 22 oktober 2002, 17:53

nedrans intressant, men hur vet man att detta är dracula?

//pale

Användarvisningsbild
Orenburg
Medlem

Inlägg av Orenburg » 22 oktober 2002, 18:50

Därför att Vlad III i samtida källor omnämns även som "Vojvod Dracula". Dracula, betyder förövrigt "Djävulens son" på rumänska. "Dracul" är Djävul, så Dracul-a blir Djävulens son. Ibland när Vlad III skrev på papper så kallade han sig ibland för Draculea.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 22 oktober 2002, 19:15

nu har jag också läöst på hemsidan, läskig snubbe!

//palle

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 22 oktober 2002, 19:27

Namnet Dracula kan även ha kommit från att Vlads far blev medlem av Drakorden år 1431, och eftersom draken är djävulens symbol, kan namnet ha betydit "drakens son".

/Johan

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 22 oktober 2002, 22:59

Käre Vlad Pålspetsaren... en välkänd person för alla vampyrintresserade (typ som jag tex) :)

Användarvisningsbild
Priest
Medlem

film

Inlägg av Priest » 22 oktober 2002, 23:22

kom det inte en film om honnom för ett tag sedan? "The true story" lr något sådant, vet dock inte hur korrekt den är!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 23 oktober 2002, 11:15

Ehm, vem har ifrågasatt att Vlad Dracula existerat???
Finns det revisionister som ifrågasätter hans existens nu också???? 8O

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 23 oktober 2002, 14:57

Käre Vlad Pålspetsaren... en välkänd person för alla vampyrintresserade (typ som jag tex)
Och jag... Har du sett de underbara gamla Draculafilmerna med Christopher Lee(Han som spelar Saruman i Sagan om Ringen), och Nosferatu med Klaus Kinski? "En Vampyrs Bekännelse" är inget jämfört med de gamla klassikerna.

Om jag minns rätt angående gamle Vlad så drack han faktiskt inte blod, utan spetsade "bara" sina fiender på pålar(därav namnet).

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 23 oktober 2002, 17:12

Nu när vi ändå är inne på vampyrer så undrar jag var de härstammar ifrån, enligt myten?

Det finns en myt som säger att de härstammar från Kain, han som i Bibeln dödade sin bror och blev förvisad av Gud och fick sitt märke, Kainmärke. Märket skulle skydda Kain från andras hämnd, kanske t.o.m blev han odödlig. Tolkningarna är olika, vissa menar att märket var som plåster på såren för förvisningen, andra menar att märket totalt avskärmade honom från människosläktet.

En annan vampyrmyt, som är besläktad med Kains myt, är den om ökendemonen Lilith, som enligt legenden (hon nämns i Jesaja) var Adams första fru, men vägrade underkasta sig mannen, och blev förvisad till öknen av Gud. Där skulle hon tillsammans med Kain skapat de första vampyrerna.

Vad vet ni?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 23 oktober 2002, 17:17

En annan intressant aspekt med vampyrmyten är ju att den faktiskt är spridd över hela världen.
Det finns vampyrliknande varelser i Afrika, Sydamerika och framförallt Asien...
Iofs skiljer sig de lite i tillvägagångssätt o.s.v., men det är ganska intressant hur denna myt återfinns i en lång rad vitt skilda kulturer.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 23 oktober 2002, 17:27

Patrik skrev:En annan intressant aspekt med vampyrmyten är ju att den faktiskt är spridd över hela världen.
Det finns vampyrliknande varelser i Afrika, Sydamerika och framförallt Asien...
Iofs skiljer sig de lite i tillvägagångssätt o.s.v., men det är ganska intressant hur denna myt återfinns i en lång rad vitt skilda kulturer.
Det fenomenet har jag funderat på när det gäller drakar.

Forza Bajen förresten. Grym seger i måndags. Jag är redan nojjig över matchen mot torskpackarna.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 23 oktober 2002, 22:00

*P* skrev:
Käre Vlad Pålspetsaren... en välkänd person för alla vampyrintresserade (typ som jag tex)
Och jag... Har du sett de underbara gamla Draculafilmerna med Christopher Lee(Han som spelar Saruman i Sagan om Ringen), och Nosferatu med Klaus Kinski? "En Vampyrs Bekännelse" är inget jämfört med de gamla klassikerna.

Om jag minns rätt angående gamle Vlad så drack han faktiskt inte blod, utan spetsade "bara" sina fiender på pålar(därav namnet).

Lee är och förblir DRACULA för mig.. alla hans roller i Hammer-filmerna.. mumma!

Dock är ju Bela i gamla klassika Dracula kult.. samt Nosferatu, den gamla stumfilmen.. härlgit att se!!!

Pastorn
Medlem

Inlägg av Pastorn » 26 oktober 2002, 01:27

Finns endast en skådespelare som fångat Dracula så som Bram Stoker hade för avsikt - Gary Oldman i filmen "Bram Stoker's Dracula" i regi av Francis Ford Coppola.

I denna film kommer den viktorianska skräcken för passion och lust fram i den form som den irländske forfattaren hade som intention. Själv avskyr jag de flesta filmer med vampyrism - endast ett fåtall passerar med mit "sign of approval".

Dessa är : Bram Stoker's Dracula, Interview with a Vampire, Nosferatu (stumfilmen och den senare med Klaus Kinski i huvudrollen) samt Shadow of the Vampire...

Ändrad --> Glömde ett vampiristiskt mästerverk : Vampyrernas natt av Roman Polanski!!! :wink:

Someone
Medlem

Vampyrernas natt

Inlägg av Someone » 30 oktober 2002, 16:44

Vampyrernas natt.. den är helt suverän! :)

Skriv svar