Jag syftade på Hitlers stora rikskansli, som mig veterligen revs direkt efter kriget.Dûrion Annûndil skrev:Om det är Reichstag-byggnaden du menar, så är det ju bara att åka dit. Där sitter ju Bundestag i dagsläget, med sovjetisk graffiti bevarat på väggarna.
Visst är det synd att historiskt signifikanta byggnader förstörs, men det får vi nog leva med eftersom historiska byggnader förstörts allt genom historien, antingen med vilja, av misstag, eller för att bygga nytt.
Ja, vi får leva med att många historiska byggnader rivs, men det är just detta faktum som historiker och andra beklagar lång tid efteråt. Det är något som både turister och historieintresserade torde beklaga också. Jag tycker inte att vi bör bevara statyer eller andra hyllningsmonument av historiska tyranner, det finns lite värde i sådant. Däremot är jag övertygad om att det vore en otroligt spännande upplevelse för många att få kliva ned i Hitlers bunker, att vandra genom ett restaurerat rikskansli eller ta en fika på Berghof. Det ligger ingen hyllning till Hitler och nazismen i något sådant.