Svenska slag

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 30 mars 2007, 14:56

Såg ett på discovery där man provade långbågar. Mythbuster testar lite gammal meteriell ibland.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 30 mars 2007, 15:22

Fast mythbusters gör det ju bara på skoj, mer eller mindre. Det fräckaste var väl när de hade hört nåt om en kanon i trä som skulle använts vid något slag, och bestämde sig för att testa. Och sic - det funkade!

Sen laddade de den med 4 kilo krut och sprängde den i småbitar. :)

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 30 mars 2007, 17:37

När de endå testade musköter tycker jag de kunde gjort det än mer. I alla böcker om slag står det alltid om rökutvecklingen som hämmade överblicken. Det skulle de ha visat. Hur mycket rök blir det från ett antal musköter som skjuter samtidigt.

Visst det hade ställt lite krav på programmet att få tag på personer som kunde skjuta och ett antal musköter. Men intressant hade det varit.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 31 mars 2007, 01:30

Det första avsnittet var ju skitdåligt. Inga slutsatser, inga spännande detaljer, typ ingenting. bara ett glättigt och lättsmält program där programledaren hade fullt upp med att vara kool som en 14-åring. Jag vill verkligen vara öppen, men detta program förstår jag mig inte på. Vad vill de förmedla? Skall det vara underhållning för hela familjen? Är det denna nivå folk klarar av? Jag tycker att jag ser en tendens att fler och fler faktaprogram mest går ut på att ha programledare som säger koola kommentarer istället för att förmedla kunskap. Klarar folk inte av mer avancerade program än så här? Det var mer show än fakta. Ungefär som alla dessa förbannade program om husrenovering och inredning. Eller matlagning...

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 31 mars 2007, 10:27

Undrar vad de vill visa med det kommande "paintboll-slaget"? Effekten av plutonseld kanske?

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 31 mars 2007, 12:28

Är det denna nivå folk klarar av?
För dem som inte är intresserade så är det nog på denna nivån det ska ligga. I syfte att väcka intresse för den svenska historian.

Sedan är det många som tror att de inte är intresserade av historia bara för att det är ett så enormt tungt och tråkigt ämne (om man inte har intresset) och ett sådant här program är näst intill perfekt för att få folk intresserade.

För oss som redan är bitna så är det som sagt inte mycket nytt, vi får läsa tunga trista böcker istället. :-)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 31 mars 2007, 16:43

real parakeet skrev:Det första avsnittet var ju skitdåligt. Inga slutsatser, inga spännande detaljer, typ ingenting. bara ett glättigt och lättsmält program där programledaren hade fullt upp med att vara kool som en 14-åring. Jag vill verkligen vara öppen, men detta program förstår jag mig inte på. Vad vill de förmedla? Skall det vara underhållning för hela familjen? Är det denna nivå folk klarar av? Jag tycker att jag ser en tendens att fler och fler faktaprogram mest går ut på att ha programledare som säger koola kommentarer istället för att förmedla kunskap. Klarar folk inte av mer avancerade program än så här? Det var mer show än fakta. Ungefär som alla dessa förbannade program om husrenovering och inredning. Eller matlagning...
Huvudet på spiken. Tyvärr är det ju åt det hållet vindarna blåser idag inom svensk film och TV: Infantilisering. Se bara på Anna Charlotta Gunnarsson, Peter Jihde, TV 4:s reseprogram (med fokus på Lattjo lajban och programmledarnas shopping och festande - men ingen vettig info om resemålen ifråga) - listan med pajaser kan göras lång. Det är inte roligt, det är bara ett hån och ett underskattande av tittarna

Program av det här slaget säger sig vilja locka en "bredare publik", men antalet nya tittare kan knappast vara särskilt stort. Den tilltänkta målgruppen verkar av nivån att döma vara 12-16-åriga grabbar, men dessa har garanterat annat för sig när programmet sänds i TV.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 31 mars 2007, 16:44

Sgt 83 Pluton skrev:Undrar vad de vill visa med det kommande "paintboll-slaget"? Effekten av plutonseld kanske?
Jag hittade den här sidan:

http://www.svenskvision.com/C021F78B-59 ... D6B4E.html

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 31 mars 2007, 18:45

Lite smålustigt program, men tämligen värdelöst. Jag bävar för hur slaget vid Narva kommer gestaltas. Snöbollskrig någon?

//EMS

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 3 april 2007, 10:11

Min reaktion överensstämmer med vad real parakeet och Djinghis Khan uttrycker. Jag tyckte det var lite nonchalant och faktafattigt, rent av lite 'futtigt'.

Kan det verkligen väcka upp ett latent historie-intresse? Jag är lite tveksam...

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 4 april 2007, 17:23

Tycker det är intressant när de som gjort dokumentären säger i en intervju ang de svenska soldaterna. "De var förskräckliga att möta. Man marscherade fram under tystnad utan att skjuta. Och slöt leden när kamraterna föll. Sedan när man hade fienden i vitögat avfyrade man allt man hade och högg in. De skrämde" Detta från Aftonbladets TV-tidning förra veckan.

Grabben har tydligen snöat in på Karoliner och tror att alla svenska armeer agerade på samma sak. Inte var det så att de före nordiska kriget agerade så?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 5 april 2007, 23:47

mattep74 skrev:Tycker det är intressant när de som gjort dokumentären säger i en intervju ang de svenska soldaterna. "De var förskräckliga att möta. Man marscherade fram under tystnad utan att skjuta. Och slöt leden när kamraterna föll. Sedan när man hade fienden i vitögat avfyrade man allt man hade och högg in. De skrämde" Detta från Aftonbladets TV-tidning förra veckan.

Grabben har tydligen snöat in på Karoliner och tror att alla svenska armeer agerade på samma sak. Inte var det så att de före nordiska kriget agerade så?
Nja, det är kanske bäst att vänta till avsnitten om kriget i Skåne och Halland kommer. Men jag har samma känsla, nämligen att man har stirrat på den karolinska armén som den såg ut under stora nordiska kriget och överfört taktik m.m. till skånska kriget. En av anledningarna till den känslan är att idén till serien väl närmast kommer från slagfältsarkeologen Bo Knarrström vars bok "Slagfältet" innehåller en referenslista som helt saknar hänvisningar till de stora regementshistoriska verken om t.ex. Svea Livgarde, Skaraborgs regemente, Västmanlands regemente och Livregementet till häst. Istället tycks det som kunskapskällan för stridssätt är Alf Åbergs "Karoliner". Som boken tillkommit efter att serien spelats in (den innehåller omnämnande av skjuttester m.m.) får jag känslan av att serien kan hamna i samma galna tunna som boken gör.

commuter
Medlem

Inlägg av commuter » 6 april 2007, 09:54

Nej då - svenska arméer tystnad under strid beskrivs redan under trettioåriga kriget. Och jag är rätt nöjd med serien. Tyvärr, precis som jag skrivit tidigare, skulle en serie som passade Skalmaniter förmodligen dra extremt lite publik. Populärhistoria ÄR svårt. Var istället glada att det ens kommer något på TV..

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 6 april 2007, 10:22

Jag tycker det känns fånigt när han anstränger sig så hårt för att "vara" spontan och annorlunda. Han tror att bara om man verkar "cool" så blir folk intresserade och lär sig.

Sen låter det som vi skall skämmas för att vad vi har ställt till med under åren?

Effekten av plutonseld och träffbilden vore en intressant detalj men jag vill gärna tro att träffsäkerheten på dessa painballgevär är större än vad den var när det begav sig.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 6 april 2007, 10:43

commuter skrev:Nej då - svenska arméer tystnad under strid beskrivs redan under trettioåriga kriget. Och jag är rätt nöjd med serien. Tyvärr, precis som jag skrivit tidigare, skulle en serie som passade Skalmaniter förmodligen dra extremt lite publik. Populärhistoria ÄR svårt. Var istället glada att det ens kommer något på TV..
Fast det där är en felsyn. Skulle populärhistoria vara omöjlig att göra både sakligt korrekt och underhållande? I avsnitt 2 fördes Lorentz Creutz på något sätt ihop med en trolldomsprocess i Nyen 1674 när hans insatser på området gjorde i Dalarna 1669. På vilket sätt skulle programmet tappa i underhållningsvärde om kopplingen till Nyen lyftes ut och ersattes av en koppling till Dalarna? Jag kan inte se att sakliga felaktigheter eller missvisande skildringar måste vara mer TV-mässiga än korrekta fakta.

Stilen på serien har jag inte så många synpunkter på, det är ytterst en smaksak. Och smaken är ju delad.

Skriv svar