Generalsekretære Hammarskiölds død

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av frodeh » 24 mars 2007, 23:20

Jeg vet at han offisielt døde i en flystyrt, men har det ikke lenge gått rykter om at hans død ikke var en ulykke? Gjorde et raskt søk på Hammarskiöld her i Skalman men fant nesten ingenting.

Årsaken til at jeg spør er at det går en sak i norske medier for tiden om at det har framkommet nye opplysninger om hans død (at han ble myrdet), men jeg trodde at dette egentlig var gammelt nytt.

http://www1.nrk.no/nyhetsspiller/type/l ... ab/nyheter

Frode

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 25 mars 2007, 00:11

Det hela står omnämnt i en artikel i DN också.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=632315

/CvD

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Gutekrigaren » 26 mars 2007, 09:32

frodeh skrev:Gjorde et raskt søk på Hammarskiöld her i Skalman men fant nesten ingenting.
Den vanligaste stavningen är Hammarskjöld, och då kommer det upp en del även här.

Läste också DN-artikeln. Intressant, men som den norske officeren säger är det i princip omöjligt att vara säker på det ena eller det andra.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 26 mars 2007, 10:57

Jag har varit och sett nerslagsplatsen i Ngola i norra Zambia, där det nu finns ett litet Hammarskjöldmuseum med bilder och monument som minne över händelserna.
Det var långt inne i ett område med rätt så tät skog med höga trästammar av något slags lövträd. Svårt att se att någon skulle ha överlevt en flygkrasch i den terrängen. I mina gömmor någonstans har jag bilder därifrån, men det kräver en del skåpstädning att få fram dem, så ni får t.v nöja er med mitt ord. Kanske jag städar skåpet om det uppstår intresse :)
mvh

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 26 mars 2007, 14:29

cats skrev:Jag har varit och sett nerslagsplatsen i Ngola i norra Zambia, där det nu finns ett litet Hammarskjöldmuseum med bilder och monument som minne över händelserna.
Det var långt inne i ett område med rätt så tät skog med höga trästammar av något slags lövträd. Svårt att se att någon skulle ha överlevt en flygkrasch i den terrängen. I mina gömmor någonstans har jag bilder därifrån, men det kräver en del skåpstädning att få fram dem, så ni får t.v nöja er med mitt ord. Kanske jag städar skåpet om det uppstår intresse :)
mvh
Såvidt jeg forstod oppslagene, påstås ikke at han overlevde flystyrten for senere å bli skutt, men at han ble skutt og fraktet til nedslagsplassen for flyet (eller fraktet dit for så å bli skutt). Et øyevitne med en viss troverdighet sa at han ved likskuet så uskadd ut med unntak av et hull i pannen. Det framstår jo som noe av en konspirasjonsteori dette..

Frode

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av sonderling » 18 augusti 2011, 16:00

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4652539

Dagens eko idag, 2011-08-18
Talas det om att ett annat flygplan sköt ner Dag Hammaskjöld.

Själv skulle jag inte bli förvånad.
Fick en kuslig känsla när jag var på armémuseuet i Sthlm (innan renoveringen) och det på gick en utställning om Dag Hammarskjöld. Själv inspekterade jag en luftvärnspjäs (som inte hade med utställningen att göra) och när jag tittar i den optiskasiktet så är det "bulleye" på den modell av Hammarskjölds DC-3 som hänger i taket. :o (Twiligt zone introt)

Jag har alltid undrat om det var en slump eller om nån gjorde det med flit.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av varjag » 18 augusti 2011, 22:01

på den modell av Hammarskjölds DC-3 som hänger i taket.
Host....det var fyrmotorig en DC-6:a, SE-BDY tillhörig Transair Sweden - ingen DC-3

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av sonderling » 22 augusti 2011, 16:57

varjag skrev:
på den modell av Hammarskjölds DC-3 som hänger i taket.
Host....det var fyrmotorig en DC-6:a, SE-BDY tillhörig Transair Sweden - ingen DC-3
Jo ja det vet ja ju nu om inte annat. Men faktiskt som jag minns utställningen så var det en dc3.

Förresten det är ingen som har en kommentar angående uppgifterna om att ett mindre plan skulle skjutit ner DC 6an med en missil.

Sonderling

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Blixten » 22 augusti 2011, 20:11

Jag har en biografi om den svenske flygarhjälten Carl Gustaf von Rosen. Í den framkommer det att von Rosens teori är att Katanga såg till att Hammarskjölds plan blev nedskjutet av ett annat plan. (Boken är från sjuttitalet tror jag.)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av varjag » 24 augusti 2011, 12:49

Jag finner det helt otroligt, att det 1961 i det området fanns tekniska resurser (nattjaktplan/radarriktat luftvärn/målsökande AA-missiler) - för att skjuta ned SE-BDY.
Flygplanet hade redan nästan avslutat flygningen och stod under kontroll av ''Tornet'' i Ndola. Fått tillstånd gå ned från 16000 fot - till 6000 fot ''asl'' (= above sea level!) Det - är mycket låg höjd, när man anflyger en landningsbana som ligger på 4170 for ''asl''. I klartext, bara c:a 570 meter över underliggande terräng....i beckmörker :roll:

Det är mitt i natten, Ndola har bara NDB (radiofyr) men ingen ILS (instrument landing system)

Kl. 22.10 rapprterar SE-BDY att de ser ljusen från Ndola - vi är rakt ovanför. Bekräfta QNH...
(QNH är en fråga om landningsplatsens höjd över havet så att flygplanets höjdmätare kan justeras till en viss plats...)
Ndola bekräftar QNH och ber SE-BDY rapportera när de nått 6000 fot....
Ingen sån rapport kom från SE-BDY.

Piloten avsåg göra en ''visuell landning''......men, flygplanet flög in i terrängen på en höjd av 4357 fot i en svag vänstersväng under långsamt minskande höjd.
PROBABLE CAUSE: "It was strongly urged that the Commission SHOULD NOT CONCLUDE that the accident was due to pilot error. 8O
The Commission felt it must conclude that the aircraft was allowed, by the pilots, to descend too low. In so doing it struck trees and crashed."
End of story....Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Hans » 24 augusti 2011, 13:06

varjag skrev:End of story....Varjag
http://aviation-safety.net/database/rec ... 19610918-0

Vänta bara till konspirationsivrarna hittar hit, då kommer vi få en 65 sidor lång tråd med massor av bilder och vinklar som 'bevisar' att CIA sköt ner planet :roll:

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av varjag » 24 augusti 2011, 13:19

Vänta bara till konspirationsivrarna hittar hit,
:lol:

Tack Hans....finns det ngn typ av antikonspiratoratorisk folie att köpa!!!!?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Fredrik Andersson » 24 augusti 2011, 18:57

Mja det vet jag inte. men OM så är är det tveksamt om den skulle fungera på inbitna konspirationstalibaner.

Men det är väl i och för sig inte konstigt att sådana här händelser ifrågasätts. det verkar vara stört omöjligt för en del människor att acceptera enkla förklaringar till olyckor och andra dramatiska händelser. Se på mordet på Kennedy, Estonia-katastrofen och månlandningen som exempel.

En fråga rörande Hammarsköld. Karln fick ju fredspriset ca 3 månader efter sin död. Är det brukligt att ge Nobelpris till avlidna personer? Jag tänkte på Svenska akademiens förklaring till att Astrid Lindgren aldrig skulle kunna få priset postumt av just skälet att pristagaren är tvungen att vara i livet.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2011, 19:01

Fredrik Andersson skrev: En fråga rörande Hammarsköld. Karln fick ju fredspriset ca 3 månader efter sin död. Är det brukligt att ge Nobelpris till avlidna personer? Jag tänkte på Svenska akademiens förklaring till att Astrid Lindgren aldrig skulle kunna få priset postumt av just skälet att pristagaren är tvungen att vara i livet.
Ska man tro på Wiki så gäller detta-
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nobelprise ... mineringar

"Trots att avlidna kandidater inte är tillåtna, var personer som dog under två månader mellan sin nominering och beslut i priskommittén ursprungligen berättigade att ta emot priset postumt. Detta skedde två gånger: litteraturpris 1931 som tilldelades Erik Axel Karlfeldt och fredspriset 1961 som tilldelades FN:s generalsekreterare Dag Hammarskjöld. Sedan 1974 måste pristagare vara vid liv vid tidpunkten för offentliggörandet i oktober. Det har varit en pristagare, William Vickrey, som dog efter att priset tillkännagavs, men innan det kunde läggas fram.[73]"

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Generalsekretære Hammarskiölds død

Inlägg av Fredrik Andersson » 24 augusti 2011, 19:05

Tack, då vet jag.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Skriv svar