Flags of our fathers/ Letters from Iwo Jima
- Belisarius
- Medlem
Flags of our fathers/ Letters from Iwo Jima
Någon som hunnit se båda tvillingfilmerna av Eastwood?
Tänkte se Iwo Jima när tillfälle finns, pressen gillar ju båda men vad säger ni?
f.ö. är det 62 år sedan idag som stjärnbaneret restes på Iwo Jima.
Tänkte se Iwo Jima när tillfälle finns, pressen gillar ju båda men vad säger ni?
f.ö. är det 62 år sedan idag som stjärnbaneret restes på Iwo Jima.
Har för mig att jag läst något om att japanernas hårdnackade motstånd på Iwo Jima bidrog till det slutliga beslutet att amerikanerna till sist fällde atombomberna. Det blev en så dyrköpt seger att man ansåg att invasion av fastlandet kunde bli en allt för blodig affär och därför förkortade kriget med A-bomben istället.
Har inte sett filmen ännu, men intressant med en annorlund vinkel. Många kritiker tycks tycka att Letters filmen är bättre än Flags, trots att det tydligen är en lågbudgets film.
Har inte sett filmen ännu, men intressant med en annorlund vinkel. Många kritiker tycks tycka att Letters filmen är bättre än Flags, trots att det tydligen är en lågbudgets film.
Fast ibland undrar man om kritikerna mest tycker Letters of Iwo Jima är intressant för den skildrar det japanska perspektivet.cats skrev: Har inte sett filmen ännu, men intressant med en annorlund vinkel. Många kritiker tycks tycka att Letters filmen är bättre än Flags, trots att det tydligen är en lågbudgets film.
Jag skulle gärna se båda filmerna, kommer nog dock inte ske på bioduken.
-
Magnus Lindström
- Medlem
"Har för mig att jag läst något om att japanernas hårdnackade motstånd på Iwo Jima bidrog till det slutliga beslutet att amerikanerna till sist fällde atombomberna."
Vilket också brukar användas som en motivering. Nu var väl Okinawa den avgörande orsaken. Men komiskt att man motiverar att det är fritt fram att använda massförstörelsevapen på civilbefolkningen för att fienden gör motstånd
Vilket också brukar användas som en motivering. Nu var väl Okinawa den avgörande orsaken. Men komiskt att man motiverar att det är fritt fram att använda massförstörelsevapen på civilbefolkningen för att fienden gör motstånd
-
Magnus Lindström
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag tror inte man såg det som ett massförstörelsevapen på den tiden utan som vilket vapen som helst, som kunde förkorta kriget. Ni kan ju tänka er att om amerikaner är krigströtta nu så var det ingenting mot 62 år sedan. Men det är en annan diskution.Magnus Lindström skrev:"Har för mig att jag läst något om att japanernas hårdnackade motstånd på Iwo Jima bidrog till det slutliga beslutet att amerikanerna till sist fällde atombomberna."
Själv är jag väldigt ivrig att få se de här filmerna men det blir nog tyvärr att vänta tills de kommer på DVD, för min del.
Det är alltid komiskt att höra recensenternas beröm av Clintan nuförtiden, han som var så kritiserad när han själv var skådis. Man tänker talar de om samma Clint Eastwood?
Sonderling
- Belisarius
- Medlem
Samma här, väntar nog på DVD-releasen. Eller ännu bättre - HD-DVD kan man ju hoppas på 
Clintans respekt som regissör har väl att göra med att när han ställer sig bakom kameran tar han upp mycket mer mångfasetterade och djupare frågeställningar än dent lite enkelspåriga stenhårda macho-ideal han förknippas med som skådespelare.
Clintans respekt som regissör har väl att göra med att när han ställer sig bakom kameran tar han upp mycket mer mångfasetterade och djupare frågeställningar än dent lite enkelspåriga stenhårda macho-ideal han förknippas med som skådespelare.
-
Feldwebel Otto
- Utsparkad
Clintan kritiserad!? ...av vem då? möjligen av ett litet gäng vänsterinfluerade s k 'kulturpersoner' o usa-hatande filmkritiker. Clintan drog fulla hus i biosalongerna när jag var ung, från slutet av sextitalet in på åttitalet.sonderling skrev:Det är alltid komiskt att höra recensenternas beröm av Clintan nuförtiden, han som var så kritiserad när han själv var skådis. Man tänker talar de om samma Clint Eastwood?
Sonderling
Jag såg ”Letters from Iwo Jima” i torsdags.
Känslorna för filmen är lite blandade, faktiskt. Till att börja med hade jag lite svårt att riktigt bry mig om personerna i filmen, men jag antar att det problemet beror på att filmen är på japanska, och det är alltid svårare när man är helt och hållet beroende av översättning för att hänga med vad som händer.
Sedan är det inte riktigt lika mycket strider som jag fick intryck av. Mycket av filmen utspelar sig i de utgrävda grottorna på ön. Vilket väl är rätt realistiskt, om man ser till hur striderna faktiskt utspelade sig.
Men framför allt tycker jag faktiskt att filmen var lite väl lång. Den är 2h 21 min, och det kändes lite i längsta laget. 30 min hade nog faktiskt kunnat tas bort från filmen utan att den skulle lida för mycket av det.
Vet inte riktigt vad jag ska säga utan att ge för mycket spoilers, det filmen handlar om är ju mer ett antal av karaktärerna än annat, och då är det svårt att gå in på detaljer utan att avslöja för mycket.
Jag gillade allt filmen, den är sevärd. Jag kanske väntade mig lite mer, helt enkelt.
Känslorna för filmen är lite blandade, faktiskt. Till att börja med hade jag lite svårt att riktigt bry mig om personerna i filmen, men jag antar att det problemet beror på att filmen är på japanska, och det är alltid svårare när man är helt och hållet beroende av översättning för att hänga med vad som händer.
Sedan är det inte riktigt lika mycket strider som jag fick intryck av. Mycket av filmen utspelar sig i de utgrävda grottorna på ön. Vilket väl är rätt realistiskt, om man ser till hur striderna faktiskt utspelade sig.
Men framför allt tycker jag faktiskt att filmen var lite väl lång. Den är 2h 21 min, och det kändes lite i längsta laget. 30 min hade nog faktiskt kunnat tas bort från filmen utan att den skulle lida för mycket av det.
Vet inte riktigt vad jag ska säga utan att ge för mycket spoilers, det filmen handlar om är ju mer ett antal av karaktärerna än annat, och då är det svårt att gå in på detaljer utan att avslöja för mycket.
Jag gillade allt filmen, den är sevärd. Jag kanske väntade mig lite mer, helt enkelt.
Att dra fulla hus på biosalonger betyder sällan att man blir accepterad i finkulturella sammanhang. Snarare tvärt om.Feldwebel Otto skrev:Clintan kritiserad!? ...av vem då? möjligen av ett litet gäng vänsterinfluerade s k 'kulturpersoner' o usa-hatande filmkritiker. Clintan drog fulla hus i biosalongerna när jag var ung, från slutet av sextitalet in på åttitalet.sonderling skrev:Det är alltid komiskt att höra recensenternas beröm av Clintan nuförtiden, han som var så kritiserad när han själv var skådis. Man tänker talar de om samma Clint Eastwood?
Sonderling
Definitionen på finkultur: Mera folk på scenen än i publiken.
Personligen tycker jag att hans produktion är både varierande och något ojämn. Det finns både toppar och rena bottennapp. Men sedan han själv började regisera filmerna har de blivit bättre och bättre med tiden, bara han inte försöker sig på komedier. Klintan är mycket men komiker är han absolut inte.
Tja, när jag gick på denna film så var det bara ett 30-tal personer i en salong med plats för 85 personer...cats skrev: Att dra fulla hus på biosalonger betyder sällan att man blir accepterad i finkulturella sammanhang. Snarare tvärt om.
Definitionen på finkultur: Mera folk på scenen än i publiken.![]()
Jag blev lite överraskad över att det var så få i publiken, faktiskt.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Hette på engelska "White hunter black heart", gjorde en direkt försvenskning av namnet, kanske det var fel, men jag minns inte vad den hade för svenskt namn. Klintan gjorde den 1990.Tomas Ibsen skrev:Vad är det för film?
Filmen handlade om en filmregissör som åker till Afrika på 50-talet för att göra en film, men i stället för att filma blir besatt av att fälla en elefant med jättebetar.
Storyn är grundad på en bok som skildra en del av John Hustons liv när han filmade in "Afrikas drottning".
Klintan gör en otrolig tolkning av honom och härmar honom, enligt vad jag hört(har aldrig hört Huston tala), otroligt skickligt.
Vacker natur, filmat vid Lake Cariba i Zimbabwe, och intrigen laddad med suggestiva undertoner.
De har ju kommit ut på DVD nu och jag tyckte de var rätt hyggliga.
I Flags off our fathers säger en av karaktärerna att USA är så nära bankrutt så om inte de drar in tillräckligt mycket pengar genom "War bonds" så kan de tvingas att sluta fred med Japan, ligger det någon sanning bakom det påståendet?
I Flags off our fathers säger en av karaktärerna att USA är så nära bankrutt så om inte de drar in tillräckligt mycket pengar genom "War bonds" så kan de tvingas att sluta fred med Japan, ligger det någon sanning bakom det påståendet?